Akustik problem utan dess like...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Pitts

Akustik problem utan dess like...

Inläggav Pitts » 2008-12-06 16:37

Hej åå Håå..:)

Har ett rejält problem hemma i mitt vardagsrum/bio rum/TV-rum. Har rör förstärkare med KT88:or, en Marantz 5002 Receiver, Marantz DV6600 DVD, Audiovector K3 Signature med center i samma serie KC Signature och en Velodyne CHT10 Subwoofer.

Nu till problemet: tycker att ljudet är basfattigt på ett kallt sätt, detta oavsett var jag ställer subben. Har testat med att ställa denna i soffan (sweetspot) och upptäckte till min fasa att den spelade inte någonstans i rummet.. :( Högtalarna spelar kraftfullt men förhållandevis kyligt även dom.

Rummet i sig är ett normalt vardagsrum med en dörr på samma vägg som HiFi:t står emot, golvet är en parkett, möblemanget är en skinnsoffa av hörnmodell, ett bord i antikstil, en ryamatta under dessa, längs med långväggen som har en portal står ett vitrinskåp i antikstil och på motsvarande långvägg mitt emot vitrinskåpet står ett vinskåp i samma antikstil. Bakom soffan är det runt en meter till heltäckande fönster på kortväggen. TV:n sitter oppe på väggen över HiFi bänken. Tilläggas kan att det finns en källare under hela huset, mitt under vardagsrummet är gillestugan.

Ni som har lite kunskap kan väl lägga några inputs på detta men kan säga att frugan vägrar möblera efter ljud...tyvärr..:(

Vad i hela hälsingland ska jag göra... :?: Finns det någon normalt enkel metod att ta till för att höja basens ljudnivå tro..?
...MVH:// Harry S, Arboga.

**What goes up must come down**

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-12-06 22:41

vad händer om du rattar lite på tonkontrollerna?

dom med stora utrymmen under lyssningsrummet brukar bygga stora bashorn, kanske ett litet byggprojekt under julhelgen!?
Bikinitider

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-12-07 00:25

Grov gissning: du har ett väldigt dåligt dämpat rum i de högre frekvenserna, dvs de dominerar så mycket att det därför låter hårt.

Testa med mattor på HELA golvet. Många stoppade möbler och kuddar är ju också bra, men det är kanske lite svårt att få till i en test.
Mundus Vult Decipi

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-12-07 01:07

Ett bashorn vore ju något men då kommer frugan att ställa hornet och mina väskor utanför dörren på root... :lol: Att ratta på tonkontrollerna är tabu för mig känns det som och rör förstärkaren har inga att ratta på heller.

Dämpningen av rummet är nog helkass som det verkar, väggarna är bara 100 mm tjocka med regel och masonit..(?)..golvet är nog inte så möe mer än väggarna.. :( Har talat mä' gumman om att anlägga matta i hela rummet meeen....om blickar kunnat döda hade jag fallit direkt.. :wink:

Har tankar på att bygga ett par baslådor till för att råda bot på en del av problemet, vet dock inte hur mycket detta kan påverka.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-12-07 02:29

Jag tror i är kärnan på spåret

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-12-07 10:17

Problemen kan kanske bero på att:
Lyssningspositionen är mitt i rummet?
Högtalarna är fel fasade?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-12-07 11:45

Hojt på Er..:)

Dämpningen är kass, vet om detta... :)

Lyssningspositionen är ca: 1 meter framför en fönstervägg, nästan mitt för en öppen portal med bredd på runt 1.5 meter. Rummet läcker som ett såll, vet detta också.

Har kollat fasen på högtalarna ( om det är +,- Du menar Skrutten), byter nämligen kablage varje gång jag byter mellan receiver och rör förstärkare... :) Inga fel där inte.

Har hört rykten om att skinnsoffor inte är så bra i akustik syfte men har inte fått detta bekräftat.

Fundrar som sagt på extra basfundament men även gardiner på bakväggen dvs. bakom högtaleriet. Kan detta vara något kanske iom. att frugan kan köpa det förslaget..?

Tackar för snabba drag i skrivhänderna (läs: inputs). :D

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-12-07 11:58

Uppriktigt sagt, det låter som du ska kasta in handduken och byta lyssningsrum. Eller fru. 8O :D :wink:
Mundus Vult Decipi

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-12-07 12:21

..Hehehehe...det var nog alternativ 2 å 3 i samma andetag "i".. :lol: Dock så är nog option Nr: 3 inte att betrakta som en option, inte i dagsläget i alla fall (denna om fru-byte)... :wink:

Fler goa förslag..?:)

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2008-12-08 13:48

Lyssningspositionen är mitt i rummet?

Hur menar du detta? att lyssningspositionen inte är mot en vägg utan mitt i rummet?
Jag har ett par carlsson oa50.4 som jag upplever som väldigt basfattiga och jag kan gissa att jag har för dåligt dämpat rum... Jag har ett långsmalt vardagsrum där högtalarna är placerade på ena långsidan och lyssningspossitionen på andra långsidan.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-12-08 16:59

Pitts skrev: Har talat mä' gumman om att anlägga matta i hela rummet meeen....om blickar kunnat döda hade jag fallit direkt.. :wink:

Du kan ju erbjuda frun om att gå igenom sommargarderoben.

Laga, tvätta, stryka, vädra ..... du vet .... allt det där man behöver göra på vintern. Bra tillfälle faktiskt, och hon blir säkert glad igen. :)

Samtidigt kan du passa på att lyssna lite mer när alla kläderna ligger utspridda i vardagsrummet ....... nästan som en matta ... :roll: :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-12-08 17:23

Att diagnosticera anläggningar och rum, baserat på en
muntlig beskrivning av dess sjukdomstillstånd, är som
att göra detsamma med en patient.

Ingen seriös läkare ägnar sig åt sådant.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-12-08 17:25

IngOehman skrev:Att diagnosticera anläggningar och rum, baserat på en

Vh, iö

Och en tjurig bäverdjävel kan tycka att tråden inte är en gör-det-själv-tråd utan snarare en tekniktråd.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
lennartj

EQ!

Inläggav lennartj » 2008-12-08 17:39

Att ratta på tonkontrollerna är tabu för mig känns det

Är du masochist, eller vill du njuta av musik?
Får du inte förändra rummet för att rätta till återgivingen är det naturligtvis EQ som gäller. Om du stör dig på återgivningen som du har nu måste du våga att testa att kompensera elektroniskt.

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-12-08 17:58

Afton..:)

Herr Öhman är givetvis välkommen på en kopp kaffe så får han höra underverket, då kanske han kan agera "Doktor" i samma veva..hehehe :D

Vill inte stöta mig med någon Herr Bäver, tjurig eller inte, så om Du har möjlighet så var vänlig och flytta tråden dit där den hör hemma.. :wink:

Lennart: Masochist är jag ej men vill gärna spela musiken utan färgning och förvrängning i den mån det går + att min röris har tyvärr inga tonkontroller. En EQ är ju ett alternativ men vill undvika att färga som sagt. Ideén var annars god... :)

Phon: Undras vad frugan skulle säga om jag började rota i hennes kläder, man skulle nog få förklara många ggr. att man inte är transvestit eller något annat tillämpligt i det läget. Att rota i en kvinnas garderob kan vara vanskligt (har jag hört)...:) Problemet är att hon tycker att det får inte bli för många högtalare i rummet, åå andra sidan så är hon inte riktigt införstådd i problemet med ljud men visst...hon hör skillnad på en klockradio och HiFi:t i rummet.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-12-08 18:46

IngOehman skrev:Att diagnosticera anläggningar och rum, baserat på en

Vh, iö

...så vad gör du här då ? :wink:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
lennartj

Färgning och förvrängning

Inläggav lennartj » 2008-12-08 21:06

Lennart: Masochist är jag ej men vill gärna spela musiken utan färgning och förvrängning i den mån det går + att min röris har tyvärr inga tonkontroller. En EQ är ju ett alternativ men vill undvika att färga som sagt. Ideén var annars god... Smile

Ursäkta min påstridighet, men färgning och förvrängning av musiken är ju just vad du har, gissningsvis på grund av missanpassning mellan högtalare och rum.

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-12-08 21:19

Hmmm, men då måste jag fråga: Varför sätter man inte tonkontroller på "alla" förstärkare som tillverkas..?:)
Då undrar säkert Du varför jag frågar denna frågan...joo, om nu rummet färgar/förvränger ljudet så kan jag inte förstå att man kan färga/förvränga detta tillbaka mer än att det kanske låter bättre men färgningen/förvrängningen måste ju i sånt fall bli ytterliggare påbyggd... :?: :!: :?: Det är ju detta som jag i all önskvärd välmening vill undvika att göra utan spela musiken som det borde låta utan några som helst tillämpningar av tillsatser. Därtill, om man tittar på dom flesta rör förstärkare så har dom inte begåvats med några som helst möjligheter till justering av bas/diskant, varför..?

Ta nu inte illa upp för mina påståenden, dom kan naturligtvis vara felaktiga men som lekman så försöker man att förstå vad som inträffar i diverse scenarion... :oops: Jag är bara en glad amatör vad gäller HiFi-träsket men försöker att ha så roligt som möjligt som amatör.. :wink:

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-12-08 21:31

Jag har kört tonkontroll-löst länge nu (20 år minst) och jag aldrig upplevt någon brist ...

Kanske en parametrisk equaliser vore modellen. :idea:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-12-08 21:38

Hej Igen Herr Bäver..:)

En parametrisk equalizer....hmmm....blir inte en sån samma sak som att rucka på tonkontroller tro..? Är det inte lätt att överstyra frekvens kurvorna med en dylik apparat..? :?:

Vet att det fanns folk i min omgivning i min ungdom som biffade upp med Eq och blåste både diskanter och basar på löpande band, om det sen var pga. att högtalarna inte tålde överladdningen eller att förstärkarna klippte åå det grövsta står nog bara i stjärnorna men resultatet blev det samma...........Silence.... :D

Thanks för snabba inputs..:D

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-12-08 21:46

näe, jag fattar inte varför det är så farligt att använda tonkontroller på system med uppenbara fel tonbalanseringar, mindre fel brukar vara bättre än större
Bikinitider

Pitts

Inläggav Pitts » 2008-12-08 22:08

Hej Celef..:)

Brukar försöka att spela utan att rucka på dessa tillbehör (läs: tonkontroller) av tidigare nämnda orsak. Har en kass akustik i rummet pga. icke påfunna anledningar och vill då inte i detta läget förvärra läget med tillbehören, inbillar mig att bilden blir ännu mer skev än det redan är. Rätta mig om jag har fel. :)

Har nu dåligt med mjuka saker i rummet (förrutom en ryamatta) men har tänkt att få in lite mer av den mjuka varan, exvis: gardiner på framvägg, ev. akustikplattor osv. Frågan är bara om min skinnsoffa är en bidragande orsak till ljudets hårdhet/kyla..?

Frugan satte upp "panel längder" för några veckor sedan och detta hjälpte till viss del att bli av med elaka reflexer ifrån fönsterväggen bakom soffan.

Återgå till DIY-forum