Jag har inte stött på ELL80 förut. Det ser ut att vara en dubbelpentod!
Det är nog ett ganska ovanligt rör. Det finns iallaflall vanligare rör...
Udda rör kan vara kul, fråga Soundbrigade
En nackdel är dock att det är svårare att hitta scheman då... Men nu hittade du ju schema!
En sak om alla scheman ute på nätet... Det finns massor glada amatörer som ritar scheman, vilket är kul såklart!

Men man ska nog se upp lite för det finns en hel del scheman som helt klart har förbättringspotential!
Har du koll på rörens skick?
Rör har en viss livslängd, och den beror lite på hur man kör rören. Hög ström genom rören och (för) hög spänning äter rör...
De kan bli lite svarta, men det behöver de inte bli alltid.
Vi kan säga att de kanske håller 10 000h bara för att ha en siffra.
Har apparaten ägts av en musikälskare så kanske rören är slut eller halvtaskiga
Det finns apparater för att mäta...
Efter en snabbkik servicemanualen konstaterar jag att det är PP-transformatorer du har. Alltså pushpull utgångsjärn.
Jag fick en liten idé! På ebay kan man fynda EL84 ganska billigt! Eller den ryska ekvivalenten 6P14P som är samma sak fast ofta billigare!
EL84 är en liten fin effektpentod. 4st räcker för stereo i pushpull.
Söker du på EL84 PP så kommer du få en hel drös med olika kopplingar och scheman!

Blir lite mer kul att välja på då! Och bra blir det med!
Därmed inte sagt att schemat med ELL80 är dåligt, det vet jag inte.
Men funderar man på EL84 så måste först undersöka att transformatorerna är lämpliga för ändamålet!
Bara lite idéer
Här är soundbrigades EL84 PP :
http://pastisch.se/tubes/el84.htm
Att mäta upp utgångstransformatorerna är inte så svårt! Du vill veta primärsidans impedans när sekundären är lastad med kanske 8ohm eller 4ohm...
Det borde gå att mäta upp dem med hjälp av lite skolfysik och en tongenerator
Faktiskt.se är ju transparensens forum! Rör-tätheten är säkert 10ggr högre på hififorum!
Där skulle du nog få fler svar i just denna fråga!
Dessutom är nog Soundbrigade där, han har ju semester här

/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.