ECC 83 + ELL 80 = sant (snart i alla fall)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bullit

ECC 83 + ELL 80 = sant (snart i alla fall)

Inläggav Bullit » 2009-02-21 18:57

Nu är det dags, jag ska bygga med rör!

Jag har delarna ifrån en gammal Philips B8D42AS rör-radio. Den innehöll några rör:

2 st ELL80
2 st EM87
2 st ECC808
1 st ECC83
1 st ECC85
1 st EF184
1 st ECH81
1 st EAF801

Efter lite ledande så har jag kommit fram till att jag ska använda mig av detta schema:

Bild

Taget ifrån denna hemsidan: http://translate.google.se/translate?prev=hp&hl=sv&u=http%3A%2F%2Fwww.fonar.com.pl%2Faudio%2Fprojekty%2Fwzmacniacze%2Fwzm21%2Fwzm.htm&sl=pl&tl=sv

Lite funderingar bara. Hur ska jag koppla de trafon som jag har, se bilder:

Strömtrafo primärsidan:

Bild

Sekundärsidan:

Bild

Utgångstrafo:

Bild

Jag har två stycken utgångstrafon, ett strömtrafo. Jag har tyvärr ingen aning om vad det är för modeller för det står inte och jag har googlat som en tok.

Finns det någon som har några ideér? All hjälp, förslag mm uppskattas då jag aldrig har byggt med rör innan!

EDIT: Hittade schemat: http://www.philipsradios.nl/Schemas/B8X52A.pdf

Mvh Calle...
Senast redigerad av Bullit 2009-02-21 19:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-02-21 19:13

Fin patina där :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-02-21 19:52

ja, grymt fin patina! ser nästan lite farlig ut, kanske passar bäst som dekor för en underliggande klass-d stärkare :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Conviction

Re: ECC 83 + ELL 80 = sant (snart i alla fall)

Inläggav Conviction » 2009-02-21 21:21

Bullit skrev:Nu är det dags, jag ska bygga med rör!

Finns det någon som har några ideér? All hjälp, förslag mm uppskattas då jag aldrig har byggt med rör innan!

Mvh Calle...

Jag antar att du har koll på sekundärtapparna på nättrafon (glöd+ht)? Vill du använda likriktarrör eller dioder?

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-02-21 23:06

Jag har inte stött på ELL80 förut. Det ser ut att vara en dubbelpentod!
Det är nog ett ganska ovanligt rör. Det finns iallaflall vanligare rör...

Udda rör kan vara kul, fråga Soundbrigade :wink:

En nackdel är dock att det är svårare att hitta scheman då... Men nu hittade du ju schema!

En sak om alla scheman ute på nätet... Det finns massor glada amatörer som ritar scheman, vilket är kul såklart! :) Men man ska nog se upp lite för det finns en hel del scheman som helt klart har förbättringspotential!

Har du koll på rörens skick?

Rör har en viss livslängd, och den beror lite på hur man kör rören. Hög ström genom rören och (för) hög spänning äter rör...
De kan bli lite svarta, men det behöver de inte bli alltid.

Vi kan säga att de kanske håller 10 000h bara för att ha en siffra.

Har apparaten ägts av en musikälskare så kanske rören är slut eller halvtaskiga :o
Det finns apparater för att mäta...

Efter en snabbkik servicemanualen konstaterar jag att det är PP-transformatorer du har. Alltså pushpull utgångsjärn.

Jag fick en liten idé! På ebay kan man fynda EL84 ganska billigt! Eller den ryska ekvivalenten 6P14P som är samma sak fast ofta billigare! :)

EL84 är en liten fin effektpentod. 4st räcker för stereo i pushpull.

Söker du på EL84 PP så kommer du få en hel drös med olika kopplingar och scheman! :P Blir lite mer kul att välja på då! Och bra blir det med!

Därmed inte sagt att schemat med ELL80 är dåligt, det vet jag inte.

Men funderar man på EL84 så måste först undersöka att transformatorerna är lämpliga för ändamålet!

Bara lite idéer :)

Här är soundbrigades EL84 PP :
http://pastisch.se/tubes/el84.htm

Att mäta upp utgångstransformatorerna är inte så svårt! Du vill veta primärsidans impedans när sekundären är lastad med kanske 8ohm eller 4ohm...
Det borde gå att mäta upp dem med hjälp av lite skolfysik och en tongenerator :)

Faktiskt.se är ju transparensens forum! Rör-tätheten är säkert 10ggr högre på hififorum! :wink:

Där skulle du nog få fler svar i just denna fråga!
Dessutom är nog Soundbrigade där, han har ju semester här :wink:
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-02-21 23:15

Bild

Nu vet du plötsligt mycket mer om järnen :wink:

Fanns i pdf:en som du länkade till!

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2009-02-22 20:23

Hej!

Tack för kommentarerna. Hehe jag hade missat att kopplingarna för traforna fanns med i schemat :oops: Tack för det!

Problem dock. Jag kopplade in nättrafot för 220V men lyckas bara mäta upp 3.8V AC på sekundär-sidan.

Pinne 6 och 8 = 3,8V AC
Pinne 6 och 9 = 3,8V AC

Pinne 7 och 8 = 3,8V AC
Pinne 7 och 9 = 3,8V AC

Pinne 6 och 7 = 0V AC
Pinne 8 och 9 = 0V AC

Verkar som att nättrafon är kass....

Mm jag har funderat på EL84 förut men nu var det så kul att hitta ett par såpass ovanliga rör. Har tyvärr ingen aning om skicket på dom. Dom ser ju fräsha ut men det behöver ju inte betyda att dom är det...

Aja. Det är ett pågående projekt. Ingen brådska :)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-02-22 23:08

Släng inte trafon vad du än gör!
Finns siffermärkningen alltså kvar på trafon så att du vet hur du kopplar?

Du har alltså gjort såhär:

Kopplat 230VAC nätspänning mellan pinne 1 och 5.
Byglat ihop 3 med 4.
Gärna med en liten säkring i serie med nätet! :)

I så fall har du kopplat trafon för 250V. Går ju som synes att 220V-koppla med, men man kan ju vara försiktig och köra för 250V vid test.

Är det så du har kopplat?

Att du får spänning mellan 7 och 8 kanske jag har en förklaring till :)
Mätte du med multimeter?
Dagens multimetrar är väldigt högimpediva har jag läst.

Jag gissar på mätfel, eller feltolkning av mätningen :wink:

Lägg 500k mellan 7 och 8 och du borde få 0V, om jag har rätt :)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-02-22 23:12

Nu kanske jag skrev ett inlägg med sker som är helt självklara för dig, jag vet ju inte hur mycket du kan och vet :o

När det kommer till chipbaserade audioförstärkare med lite pulver i så slår du mig på fingrarna rejält :wink:
Du har ju konstruerad och kaddat ungefär hela min nästa förstärkare :)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-02-22 23:29

Just det! Vid utgångstrafons sekundär står det 5ohm.

Det är alltså så att i konstruktionen som trafon satt i så var allt räknat och dimensionerat för 5ohms högtalarlast!

Lastar man trafons sekundär med 5ohm så kommer primärsidan att uppvisa en viss impedans som alltså rören kommer att driva.
Lastar du med 8ohm så kommer rören att få det lite lättare, och maxeffekten bli inte fullt lika hög.
Lastar du tyngre på sekundären så lastar du även rören tyngre.

En tumregel är rören ska se en trafo-impedans som motsvarar rörens egen inre resistans har jag för mig.

Fast lastar man rören lite lättare så tror jag man få lite mindre dist, jag är osäker dock.

Nu har ju IÖ sagt att man kanske inte ska arbeta efter tumregler för ett gott resultat, men men! :wink:

Kör aldrig en rörförstärkare med utgångstrafo utan last!
Den kan komma att självsvänga och poffa! 8O Resonansproblem...
Jag har kört min EL84SE förstärkare utan last någon sekund eller två men den klarade sig fint som tur var :)

Fast prio ett är väl nättrafon :)

Har du mätt DC-resistans på alla lindningarna? Du kanske måste skrapa bort lacken på koppartrådarna...

Alla lindningar som inte har brunnit av har ju nämligen DC-resistans :wink:

Edit: Tips: Plocka rörsocklarna ifrån apparaten om de verkar bra!

Användarvisningsbild
Conviction

Inläggav Conviction » 2009-02-23 01:18

ollebolle skrev:Just det! Vid utgångstrafons sekundär står det 5ohm.

Kör aldrig en rörförstärkare med utgångstrafo utan last!
Den kan komma att självsvänga och poffa! 8O Resonansproblem...
Jag har kört min EL84SE förstärkare utan last någon sekund eller två men den klarade sig fint som tur var :)

Det betyder nog att din förstärkare är korrekt designad. :) Det ska i regel inte vara någon fara att köra utan last, så länge du inte har någon insignal. Visst ökar impedansen dramatiskt - och man får förstås räkna med internt brus=signal - men det är nog rätt sällsynt att sådant åstadkommit självsvängningar som havererat utgångstrafos. Nåja, vill man inte chansa fixar man det medelst ett motstånd på utgången! Då slipper man gråta vid eventuellt glapp/slarv...

Edit: det är förstås helt rätt att ha det som tumregel.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-02-23 02:13

Visst är det så!
Jag menade att man inte ska köra utan last eftersom att det är onödigt att riskera något!
Det jag tror ev. skulle kunna hända är att det uppstår resonans, höga spänningar, det kan bli överslag lite här och där, komponenter går sönder och det är allmänt otrevligt.

Jag har faktiskt tänkt på motstånd... Men sen tänkte jag att man inte ska lasta ner förstärkaren i onödan...
Men ett högohmigt gör ju knappt skillnad! :)

Vad tror du om 2kohm? Det lastar ju inte ner nämnvärt, men är det för högt för att göra nytta eller kommer det att funka?
Placerat över utgången, där det även sitter en högtalare över om man inte har glömt den. :wink:

Användarvisningsbild
Bullit

Inläggav Bullit » 2009-02-24 00:02

Mycket bra input olle och jag tar in så mycket jag kan. Rör är jag helt färsk på!

Sitter just nu i Belgien och är här tills på fredag så jag får pausa detta projekt fram tills dess! Då ska jag göra lite mera mätningar.

Jag kom på en annan grej. Har en tysk arbetskamrat (vi har kontor i tyskland oxå) som jag jobbar mycket med här nere. Han har pratat om att han har en bekant som lindar egna traffon till rör-stärkare, både nät och utgångs-traffon. Ska höra med honom i morgon tror jag :)

Jäjä.

Over and out från Antwerpen!

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-02-24 00:57

Det var värst vad du är ute och far :)

Kul med tysken som lindar trafos! Visar det sig att någon trafo är brunnen så kanske han kan fixa en fin ersättare!

När det gäller utgångstransformatorer så tillverkas det fortfarande en del i ganska liten skala nu mera...
Bygger man med ovanliga rör och kopplingar som vissa gör, kanske det inte finns någon trafo som passar 100%-igt att få tag på.
Vissa entusiaster specialbeställer då trafos med exakt rätt specar ifrån någon som lindar efter beställning.
Det är nog ofta lite dyrare, men inte om man har kontakter :wink:

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-02-24 01:14

Jag läste en kul grej på hififorum som reVintage hade skrivit.

reVintage på hififorum skrev:Med två billiga toroider, en 120VA 230V:6V och en 80VA 6V:230V, skapar du en kompakt nätdel med ca 6V/7A glödsp. och 300V/250mA DC B+ vilket räcker gott till ett 2-kanals PP-steg.

Jag tror han menar såhär:
Bild

Den nätdelen (eller iallafall transformatorerna) räcker mer än väl till det vi pratar om här :)

Transformatorerna köper du skitbilligt i tyskland på nästa tjänsteresa där :)
Jag har märkt att tyskarna är billiga på elektronik!

Fast det bästa är kanske om du får igång den transformator som du har, för den funkar nog bra den med!

Jag gjorde precis som du på mitt andra bygge med rör!
Hittade 5 st gamla rullbandspelare när en skola i närheten lades ner. Tandberg, och det var bra kvalitet på grejerna! Tillverkade 1960, och 61.

De hade bra nättrafo och bra utgångstrafo! Det var SE-trafos, och bara en per bandspelare för det var mono :)

Återgå till DIY-forum