Moderator: Redaktörer
paa skrev:Hur mycket påverkar det distorsionen att SEAS Prestige-serie inte har kortslutningsring i magnetmotorn?
niklas skrev:Det finns en 6,5-tummare från TangBand som verkar trivas i ganska små lådor. Har för mig det heter W6-1139-nånting. Hur bra det är vet jag inte, men det kanske kan vara ett alternativ?
paa skrev:För SLS har ju i stället onödigt högt Q-värde för att montera i små slutna lådor.
Kalejdokom skrev:Har ingen erfarenhet av SEAS, men byggt flera lådor med SLS 10" (980 kr) och Zachry BX-T10 (875 kr). Båda funkar utmärkt/likvärdigt i den lådvolym du efterfrågar med LT. Här har du byggbeskrivning och slutresultat:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... light=steg
Kalejdokom skrev:Har ingen erfarenhet av SEAS, men byggt flera lådor med SLS 10" (980 kr) och Zachry BX-T10 (875 kr). Båda funkar utmärkt/likvärdigt i den lådvolym du efterfrågar med LT. Här har du byggbeskrivning och slutresultat:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... light=steg
Rundberg skrev:Den SLS 6,5" jag använde i mitt bygge har ett rätt OK Qts på 0,31. Men 6,5" är kanske för litet för dig?
MVH
/Mattias

Enclosed you'll find our prices (per piece) of the requested
items, these prices* are in € (Euro):
830667 SLS-213 32.19
830668 SLS-263 32.69
830946 SLS-6½"sub 27.84
Transport, packing, handling & insurance costs* (total in €):
to BE, DE, LU, NL 25.00 (up to 30kg - DPD)
to AT, DK, FR, GB, MC 35.00 (up to 30kg - DPD)
to Italy & Sweden 45.00 (up to 30kg - DPD)
to BG, CZ, ES, FIN, IE,
CZ, EST, HU, LV, LT,
PL, PT, RO, SL, SK 50.00 (up to 30kg - DPD)
to Greece (GR) 56.00 (up to 30kg - DPD)
to (other) Eu-countries 33.-/38.-/44.-/54.-/60.- (2/5/10/20/30kg - TNT)
outside EC & Europe 38.-/47.-/69.-/114.- (2/5/10/20kg - TNT)
* Private customers of the EC countries will be additionally
charged for the Dutch VAT of 19% on the overall total.
For companies within the EC, VAT is not charged if a valid
VAT number is supplied.
* Delivery of EC orders takes 2-5 days, and the shipment is insured
for the full value (total insurance is only possible for EC countries).
If the total of ordered items reaches 10 pieces (mixed types) of
the brands Scan-Speak, Vifa, Peerless or DACT, and the order is
payed in advance by means of a banktransfer, a discount of 10%
will be given on units of these brands.
Other speakerbrands get 5% discount for 10+ (mixed) quantities.
skrutten skrev:Spelar man riktigt lågt så kan 2 st SLS 10" räcka mao.
Kalejdokom skrev:skrutten skrev:Spelar man riktigt lågt så kan 2 st SLS 10" räcka mao.
Hur definierar du "riktigt lågt"? Jag antar att du menar svagt (ljudtryck).
Jag har två 17L lådor med en SLS-10 i varje och jag kan inte få dom att bottna utan att ta på hörselskydd. Dom spelar mer än hälsosamt starkt och djupt. Vi har kanske olika referenser, men de flesta som lyssnar på musik hemma gör väl det vid rätt normala ljudvolymer. Om basarna däremot är tänkta att spela i klubbmiljö, på disco eller i "riktig" biosalong räcker det förstås inte med två SLS-10.
niklas skrev:skrutten skrev:Edit:
svar på frågan = ca 76dB + rumslyft med talspolen fortfarande i magnetgapet (innan disten fullständigt? skenar? mao.)
Hur räknar du ut det där?
skrutten skrev:niklas skrev:skrutten skrev:Edit:
svar på frågan = ca 76dB + rumslyft med talspolen fortfarande i magnetgapet (innan disten fullständigt? skenar? mao.)
Nä jag räknar ingenting min box design mjukvara gör det. Hoppas bara att jag matat in rätt parametrar
niklas skrev:skrutten skrev:niklas skrev:skrutten skrev:Edit:
Nä jag räknar ingenting min box design mjukvara gör det. Hoppas bara att jag matat in rätt parametrar
Ok, så roomgain plus ca 10dB, räknar den med hörnplacering (+18dB) också? Annars är vi uppe i ca (76+10+18) 104 dB. Inte så pjåkigt ändå tycker jag. Även om två moduler till hade varit mer "lagom".
paa skrev:Linkwitz Pluto+ är på 15.4 liter med en 10" SLS!
Mer info:
http://www.linkwitzlab.com/Pluto/subwoofer.htm
Kalejdokom skrev:skrutten skrev:Spelar man riktigt lågt så kan 2 st SLS 10" räcka mao.
Hur definierar du "riktigt lågt"? Jag antar att du menar svagt (ljudtryck).
Jag har två 17L lådor med en SLS-10 i varje och jag kan inte få dom att bottna utan att ta på hörselskydd. Dom spelar mer än hälsosamt starkt och djupt. Vi har kanske olika referenser, men de flesta som lyssnar på musik hemma gör väl det vid rätt normala ljudvolymer. Om basarna däremot är tänkta att spela i klubbmiljö, på disco eller i "riktig" biosalong räcker det förstås inte med två SLS-10.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster