Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Exakt vad händer när man gör ett hål i en sluten låda? Ändras qb, fb, hur ändras imedansen osv?
Martin skrev:Variabelt stort och oändligt kort.
Martin skrev:Då borde en sluten låda med ett relativt stort hål i få jättehög resonansfrekvens (med en frekvenstopp) och akustisk kortslutning under denna, blir det verkligen så?
Martin skrev:I vissa högtalarberäkningsprogram kan man lägga till en förlust för läckage, det gör bara att q på lådan blir lägre och låga frekvenser i viss mån släcks ut.
Jag håller på att planera inför mitt nästa bygge. Tänkte göra en passiv 3-vägare med låg delning. Då skulle det vara en fördel om mellanregistret hade ganska jämn impedans. Vissa högtalare verkar använda sig av en sådan lösning, tex amphions trevägare. Fast det är intressant att veta hur det funkar även om det inte blir en sådan lösning. Fast egentligen är det nog någon typ av variovent jag är intresserad av, jag trodde bara inte att det var så stor skillnad mellan en sådan och ett hål i lådan.Frågar du av principellt intresse eller håller du på att bygga nåt?
Martin skrev:Jag håller på att planera inför mitt nästa bygge. Tänkte göra en passiv 3-vägare med låg delning. Då skulle det vara en fördel om mellanregistret hade ganska jämn impedans. Vissa högtalare verkar använda sig av en sådan lösning, tex amphions trevägare. Fast det är intressant att veta hur det funkar även om det inte blir en sådan lösning. Fast egentligen är det nog någon typ av variovent jag är intresserad av, jag trodde bara inte att det var så stor skillnad mellan en sådan och ett hål i lådan.
Martin skrev:Denna högtalaren har ett hål i lådan (inget basreflexrör) och det låter definitivt inte som att den har en frekvenstopp eller att det saknas bas jämfört med en sluten låda.
http://www.intelligentsound.se/produkter/FeatIS6Pro.htm
Jag gissar från bilden att röret är 4.5 cm, lådan verkar vara c:a 20 liter invändigt, det blir en fh på 63 Hz om lådväggen är 22 mm tjock. Det verkar stämma med specen. Basreflex, enligt min mening.
Martin skrev:Intressant! Det har du aldeles rätt i. Om man sedan antar att en sådan låda har väldigt stora förluster iom att hålet även är ett hål i lådan (mellanting mellan basreflex och sluten låda) så att säga så dämpas q och på så sätt peaken i responsen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster