Ett hål på en sluten låda, vad händer?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Ett hål på en sluten låda, vad händer?

Inläggav Martin » 2004-07-12 20:57

Exakt vad händer när man gör ett hål i en sluten låda? Ändras qb, fb, hur ändras imedansen osv?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Ett hål på en sluten låda, vad händer?

Inläggav Svante » 2004-07-12 20:58

Martin skrev:Exakt vad händer när man gör ett hål i en sluten låda? Ändras qb, fb, hur ändras imedansen osv?

Det blir en basreflex... 8) Hur stort hål menar du?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-07-12 20:59

Variabelt stort och oändligt kort. :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-12 21:20

Martin skrev:Variabelt stort och oändligt kort. :wink:

Det blir en basreflex. massan i porten kommer att betå enbart av det man brukar kalla medsvängande luft, effektiv längd på porten blir cirkus 1.7 rörradier. Är hålet fjuttlitet bildas dessutom en resistans, dvs resonatorn får lågt Q-värde.

Tilläggas kan också att håldiametern för normal lådavstämning blir liten, vilket gör att porten överstyr redan vid låga nivåer.

Jag gjorde ett en gång i samma anda. Tal 5.
http://www.speech.kth.se/~svante/elak/exempeltenta/tenta2002MedSvar.pdf
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-07-12 22:56

Då borde en sluten låda med ett relativt stort hål i få jättehög resonansfrekvens (med en frekvenstopp) och akustisk kortslutning under denna, blir det verkligen så? I vissa högtalarberäkningsprogram kan man lägga till en förlust för läckage, det gör bara att q på lådan blir lägre och låga frekvenser i viss mån släcks ut.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-12 23:09

Martin skrev:Då borde en sluten låda med ett relativt stort hål i få jättehög resonansfrekvens (med en frekvenstopp) och akustisk kortslutning under denna, blir det verkligen så?

Yup.

Martin skrev:I vissa högtalarberäkningsprogram kan man lägga till en förlust för läckage, det gör bara att q på lådan blir lägre och låga frekvenser i viss mån släcks ut.

Ja, men då är öppningen trång, och det blir mycket resistiva förluster av att luften tvingas "pysa" ut. Det är samma sak som en basreflexport med extremt lågt Q-värde.

Frågar du av principellt intresse eller håller du på att bygga nåt?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-07-12 23:16

Frågar du av principellt intresse eller håller du på att bygga nåt?
Jag håller på att planera inför mitt nästa bygge. Tänkte göra en passiv 3-vägare med låg delning. Då skulle det vara en fördel om mellanregistret hade ganska jämn impedans. Vissa högtalare verkar använda sig av en sådan lösning, tex amphions trevägare. Fast det är intressant att veta hur det funkar även om det inte blir en sådan lösning. Fast egentligen är det nog någon typ av variovent jag är intresserad av, jag trodde bara inte att det var så stor skillnad mellan en sådan och ett hål i lådan.

Denna högtalaren har ett hål i lådan (inget basreflexrör) och det låter definitivt inte som att den har en frekvenstopp eller att det saknas bas jämfört med en sluten låda.
http://www.intelligentsound.se/produkter/FeatIS6Pro.htm

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-12 23:55

Martin skrev:Jag håller på att planera inför mitt nästa bygge. Tänkte göra en passiv 3-vägare med låg delning. Då skulle det vara en fördel om mellanregistret hade ganska jämn impedans. Vissa högtalare verkar använda sig av en sådan lösning, tex amphions trevägare. Fast det är intressant att veta hur det funkar även om det inte blir en sådan lösning. Fast egentligen är det nog någon typ av variovent jag är intresserad av, jag trodde bara inte att det var så stor skillnad mellan en sådan och ett hål i lådan.

Nuskavisehär. Med variovent menar du ett flödesmotstånd, som släpper ut litegrann av trycket på elementets baksida till omgivningen? Skulle du använda det på mellanregisterelementet? Jag tycker det verkar sundare att pula lådan full med gullfiber, det tar också ner Q-värdet på både impedans och respons.
Annars, om toppen blir ett problem för delningsfiltret, kan man kompensera det med en serie-RLC-länk som man sätter i parallell med elementet. Då ser delningsfiltret en snäll last.
Martin skrev:Denna högtalaren har ett hål i lådan (inget basreflexrör) och det låter definitivt inte som att den har en frekvenstopp eller att det saknas bas jämfört med en sluten låda.
http://www.intelligentsound.se/produkter/FeatIS6Pro.htm

Jag gissar från bilden att röret är 4.5 cm, lådan verkar vara c:a 20 liter invändigt, det blir en fh på 63 Hz om lådväggen är 22 mm tjock. Det verkar stämma med specen. Basreflex, enligt min mening.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-07-13 00:26

Jag gissar från bilden att röret är 4.5 cm, lådan verkar vara c:a 20 liter invändigt, det blir en fh på 63 Hz om lådväggen är 22 mm tjock. Det verkar stämma med specen. Basreflex, enligt min mening.

Intressant! Det har du aldeles rätt i. Om man sedan antar att en sådan låda har väldigt stora förluster iom att hålet även är ett hål i lådan (mellanting mellan basreflex och sluten låda) så att säga så dämpas q och på så sätt peaken i responsen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-13 00:32

Martin skrev:Intressant! Det har du aldeles rätt i. Om man sedan antar att en sådan låda har väldigt stora förluster iom att hålet även är ett hål i lådan (mellanting mellan basreflex och sluten låda) så att säga så dämpas q och på så sätt peaken i responsen.

Nja, jag tror inte att förlusterna är så stora, det är ju inte speciellt svårt att pressa ut luften ur det där hålet. Det är nog en rätt hygglig resonator (dvs massdominerat) vid hyfsat låga nivåer. Största problemet med korta rör (extremt kort i detta fall) är att de lätt blir överstyrda. Det ger en nivåberoende tonkurva, med lägre (relativ) nivå vid fh, för stora amplituder. Om jag skulle göra nåt med den där högtalaren så skulle jag förse den med ett rör, samtidigt som jag ökade portarean för att bibehålla fh.

Tror du att basreflexlådor alltid har en topp i tonkurvan, eller, eftersom du så gärna vill dämpa den?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-07-13 00:38

Tror du att basreflexlådor alltid har en topp i tonkurvan, eller, eftersom du så gärna vill dämpa den?
Inte en topp kanske men väl ett skarpt knä som gärna blir en topp när man räknar med room-gain osv.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-07-13 00:47

Ah, OK, nåja det finns andra sätt stuka till skarpa knän (kommer osökt att tänka på en krockkuddereklam). Minska lådvolymen så sjunker nivån vid fh.

Mittre kurvan är butterworthdimensionering, de övriga är olika lådvolymer (med bibehållen fh (genom att variera rörlängden))

(svart=systemets tonkurva)

Bild

Återgå till DIY-forum