Kopplade basportar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

-Martin-

Kopplade basportar

Inläggav -Martin- » 2009-06-08 10:43

Kan man tänka sig någon vinst med att koppla ihop två (eller flera) basportar med olika längd medelst T-rör eller liknande som sedan mynnar inne i lådan? Effektiv utsläckning av portresonanser kanske(?)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-08 13:32

Nä, man släcker inte resonanser på det sättet, men det blir svårare att förutsäga var de hamnar. Det är samma fenomen som att det finns rumsresonanser även i rum med snedställda väggar.

Dessutom blir det strömningstekniskt svårt att koppla ihop två flöden med ett T-rör utan att turbulens uppstår i T-et. Man vill ju ha så mjuka rundningar som möjligt, skarpa kanter drar gärna igång luftvirvlar.

Vill man dämpa en resonans så kan man antingen införa resistans (flödesmotstånd) eller se till att resonansen inte exciteras så kraftigt (via portplacering rel. elementet, tex).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-06-08 14:18

Det borde bli någon form av filterfunktion. Det uppstår ju ett ömsesidigt beroende mellan "grenarna". Eller?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-08 16:05

-Martin- skrev:Det borde bli någon form av filterfunktion. Det uppstår ju ett ömsesidigt beroende mellan "grenarna". Eller?

Ja. Det blir utöver resonanserna ett antal nollställen. Det finns här en mycket tydlig analogi med talorganet. Man har ju ett "rör" ner till stämbanden i svalget, sedan delar det sig vid gomseglet upp i näsan och ut i munnen. Hur det där systemet fungerar är mycket väl utrett och det blir just nollställen i överföringsfunktionen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-06-09 07:31

Prexis! Och varför inte lägga dessa nollställen just där man har pipresonanserna?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-09 07:59

-Martin- skrev:Prexis! Och varför inte lägga dessa nollställen just där man har pipresonanserna?

Mja, den som brukar vara värst är den lägsta resonansmoden, och jag tror (utan att ha kollat) att det är svårt att få ner först nollstället så lågt.

Sen har du ju problemet med turbulens som gör att du kommer att behöve en längre pipa för samma prestanda. Vilket gör att problemen med pipresonanser blir värre i stället.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Kopplade basportar

Inläggav paa » 2009-06-09 09:10

-Martin- skrev:Kan man tänka sig någon vinst med att koppla ihop två (eller flera) basportar med olika längd medelst T-rör eller liknande som sedan mynnar inne i lådan? Effektiv utsläckning av portresonanser kanske(?)

Det finns skrivet en hel del på forumet om hur man kan bekämpa portresonanser.
Sök på "Phontratt*" och "Svanteslits*"
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-06-09 09:33

Jo jag vet Paa, men jag försökte bara tänka i lite "nya banor". :)

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-06-09 09:36

Svante skrev:Mja, den som brukar vara värst är den lägsta resonansmoden, och jag tror (utan att ha kollat) att det är svårt att få ner först nollstället så lågt.

Kan du inte modellera det med dina analogier?
Svante skrev:Sen har du ju problemet med turbulens som gör att du kommer att behöve en längre pipa för samma prestanda. Vilket gör att problemen med pipresonanser blir värre i stället.

Nja, det finns ju alltid möjlighet att utforna T-kopplingar "aerodynamiskt". Jag har det t ex på min spånsug. Y-koppling borde jag skriva istället...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-09 12:20

-Martin- skrev:
Svante skrev:Mja, den som brukar vara värst är den lägsta resonansmoden, och jag tror (utan att ha kollat) att det är svårt att få ner först nollstället så lågt.

Kan du inte modellera det med dina analogier?

Mina och mina... Jo, de skulle funka utmärkt, men jag har inget färdigt som jag bara kan mata in rörstumpar hursomhelst, jag måste skriva ett nytt prog isf. Och det tror jag inte kommer att hända.

-Martin- skrev:
Svante skrev:Sen har du ju problemet med turbulens som gör att du kommer att behöve en längre pipa för samma prestanda. Vilket gör att problemen med pipresonanser blir värre i stället.

Nja, det finns ju alltid möjlighet att utforna T-kopplingar "aerodynamiskt". Jag har det t ex på min spånsug. Y-koppling borde jag skriva istället...

Mm, man bör dock betänka att en spånsug behöver vara "aerodynamisk" i en flödesriktning, den här behöver vara det i två riktningar. Men säkert kan det göras olika bra.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-06-09 12:56

En basreflexport har väl i stort sett alltid problem med virvelbildning och medföljande brus från portändarna, och t.o.m virvelavlösning som helt blockerar flödet vid riktigt stora amplituder. Jag känner nog att om man vill förbättra marknadens basreflexlösningar så är det inte genom att införa extra vinklar och veck på portrören.
Det finns ju exempel på högtalare som inte strålar speciellt mycket övertoner genom porten p.g.a lämplig placering av port i förhållande till stående vågornas utbredning inuti lådan.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-06-09 13:47

paa skrev:
Det finns ju exempel på högtalare som inte strålar speciellt mycket övertoner genom porten p.g.a lämplig placering av port i förhållande till stående vågornas utbredning inuti lådan.

Jo, det kanske är där man ska sätta in åtgärderna istället. Det går ju alltid att hitta minima i kaviteten. Går åt en del trial-and-error dock...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-09 13:56

-Martin- skrev:
paa skrev:

Jo, det kanske är där man ska sätta in åtgärderna istället. Det går ju alltid att hitta minima i kaviteten. Går åt en del trial-and-error dock...

Lustigt nog handlar det inte bara om minima inuti kaviteten, utan också om att nivån vid pipresonansen ska vara låg utanför kaviteten. Det betyder att porten inte ska placeras nära elementet. Ofta (beroende på portens längd) är ljudtrycksnivåerna inuti och utanför lådan jämförbart stora vid pipresonansen.

Jag postade en bild nyligen som illustrerar detta:

Bild

Notera den lägre nivån vid pipresonansen när porten sitter på baksidan av lådan.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-06-09 18:56

-Martin- skrev: Jo, det kanske är där man ska sätta in åtgärderna istället. Det går ju alltid att hitta minima i kaviteten. Går åt en del trial-and-error dock...
Det är ganska enkelt att ta ner pipresonansen med en Svanteslits med en filtbit över, eller några hål med filt som jag brukar göra.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

rotel2

Inläggav rotel2 » 2009-06-09 22:51

Phon: Hur många hål och vilken diameter använder du på hålen?
Hur mycket ändras avstämmningen på porten?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-09 23:10

rotel2 skrev:Phon: Hur många hål och vilken diameter använder du på hålen?
Hur mycket ändras avstämmningen på porten?

När jag plockade isär HöK-lådorna för någon månad sen så hittade jag två rör med tre ~5mm hål mitt på röret, men nåt fluff limmat över hålen. Phon är starkt misstänkt. :D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-06-09 23:51

:oops: :oops:

Det är lika bra att erkänna direkt ...... :lol:
gå i fängelse, gå direkt i fängelse, utan att passera gå

Men tre 5mm hål, det var där basen försvann alltså ..... 8O
Jag tror inte att fluffet blev rätt heller, det var väl täckjacksfoder .. ?

Ett eller två 3-4mm hål med filt på brukar kännas rätt lagom.
Jag har inte märkt att avstämningen ändras nåt speciellt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-10 00:05

Ah, det var fritt ur minnet, de var säkert mindre och färre.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-06-10 10:16

Det finns ju de som påstår att basreflex och ljudledning är samma sak. Då kan man placera porten riktigt långt ifrån elementet! :) Dessutom kan man åstadkomma två avstämningar på minst två olika sätt (som jag kommer på nu).

Den ena varianten beskrevs av IÖ här för ett par år sedan. En ljudledning som är öppen i båda ändar med elementet osymetriskt placerat emellan ändarna. Minns inte förhållandena eller måtten men det ska väl gå att leta upp för den hugade!

Den andra varianten har beskrivits Augspurger och tillämpats av bla Joe DÁppolito i Seas Thor. I en traditionell ljudledning (öppen i ena ändan) placeras två element där det ena är förskjutet c:a 1/4 in i pipan. Resultatet blir olika piplängd för elementen.

/Jocke

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-06-10 12:32

Jocke skrev:
Den ena varianten beskrevs av IÖ här för ett par år sedan. En ljudledning som är öppen i båda ändar med elementet osymetriskt placerat emellan ändarna. Minns inte förhållandena eller måtten men det ska väl gå att leta upp för den hugade!

Ja, en sån byggde jag, inspirerad av IÖ och av Bose. Den är installerad och klar och fungerar till belåtenhet. Proportionerna var 1:3 i den här, men 1:5 har nämnts. Drivern sitter i ena röret mitt för skarven på mitten.

Bild

Jocke skrev: Den andra varianten har beskrivits Augspurger och tillämpats av bla Joe DÁppolito i Seas Thor. I en traditionell ljudledning (öppen i ena ändan) placeras två element där det ena är förskjutet c:a 1/4 in i pipan. Resultatet blir olika piplängd för elementen.

/Jocke

Om man vill köra många portar och har ont om element men mycket rör, så kan man kanske tänka sig att bygga två olika ljudledningar i kors och sätta elementet i korset? Alternativt låta framsidan jobba i ena ledningen och baksidan i andra? Undrar vad som händer då .... :?:

.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2009-06-10 12:35

Har för mig att Heybrook använde sig av en port med några genomborrade hål i modellen HB2, kanske någon som har kvar en sådan högtalare i originalskick som kan kontrollera hur porten ser ut ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-06-10 12:44

phon skrev: Drivern sitter i ena röret mitt för skarven på mitten.
.
Behövs det inga "phontrattshål" i såna där?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2009-06-10 16:15

phon skrev:Ja, en sån byggde jag, inspirerad av IÖ och av Bose. Den är installerad och klar och fungerar till belåtenhet. Proportionerna var 1:3 i den här, men 1:5 har nämnts. Drivern sitter i ena röret mitt för skarven på mitten.

Vilka jäkla monster! Har du dom inne? 8O

har själv inte tappat något horn men väl en massa andra grejer... men i den här tråden
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... appat+horn
ser man ju att elementet lastas på olika sätt på fram och baksida.

Jocke skrev: Den andra varianten har beskrivits Augspurger och tillämpats av bla Joe DÁppolito i Seas Thor. I en traditionell ljudledning (öppen i ena ändan) placeras två element där det ena är förskjutet c:a 1/4 in i pipan. Resultatet blir olika piplängd för elementen.

/Jocke

phon skrev:...
Alternativt låta framsidan jobba i ena ledningen och baksidan i andra? Undrar vad som händer då .... :?:

.

Det finns nog risk för stora fasfel. Utsläckning?

Fast man kan ju klura lite... I fri luft skiljer det 180º mellan elementets fram och baksida. Vanligtvis sägs ju att ett horn vrider fasen 90º och det bör ju gälla för en kvartsvågspipa/ljudledning också. 1/4=90º.

Här kan man ju förledas att tro att 90º på var sida av elementet skulle ställa saker och ting tillrätta men jag vill tro att det 90º åt samma håll på båda sidor så vi är kvar där vi började. :cry:

Enligt Dickason motsvarar en väldämpad ljudledning snarare 3/4 våglängd än 1/4 då lufthastigheten sjunker i dämpmaterialet. Så om man dämpar ljudledningen på ena sidan men inte på den andra skulle man få 3/4-1/4=2/4=180º och eftersom fram och baksida redan skiljer 180º... . Viola! :)

Ska man våga tro på det här? :?

/Jocke

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-06-10 19:21

paa skrev: Behövs det inga "phontrattshål" i såna där?

Har faktiskt funderat på det. Nu körde jag lite täckjacka i korta pipan.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-06-10 19:25

Jocke skrev:
Vilka jäkla monster! Har du dom inne? 8O

Ligger i bjälklaget mellan våningarna, fast inte hos mig, helt inbyggt och går inte att serva. Öppning neråt i första våningen, i vinkeln tak/vägg.

Jocke skrev: .... och eftersom fram och baksida redan skiljer 180º... . Viola!

Ska man våga tro på det här? :?

/Jocke
Det är bara te å prova, papprör är billiga. :D

rotel2

Inläggav rotel2 » 2009-06-10 20:01

Svante; På bilden med portmätningarna.
Har du mätt inuti lådan eller strax framför porten ?(misstänker iof att du mätt i lådan..... :) )

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-10 20:08

rotel2 skrev:Svante; På bilden med portmätningarna.
Har du mätt inuti lådan eller strax framför porten ?(misstänker iof att du mätt i lådan..... :) )

Nej, det är precis i portmynningens utsida.

rotel2

Inläggav rotel2 » 2009-06-10 20:30

Haha, fick för mig att du var en förespråkare för att mäta port i låda :)
Själv så brukar jag mäta framför portmynningen men har inte observerat att det kan bli sånn skillnad på fram och baksida.

Får väl prova med lite håltagning sen då.

/Johan

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-06-10 22:41

rotel2 skrev:Haha, fick för mig att du var en förespråkare för att mäta port i låda :)
Själv så brukar jag mäta framför portmynningen men har inte observerat att det kan bli sånn skillnad på fram och baksida.

Får väl prova med lite håltagning sen då.

/Johan

Nja att mäta i låda är en metod som har sina fördelar. Just detta är den nog ganska dålig på att illustrera.

Skillnaden är extra stor på HöKlådan. Som du kanske minns sitter porten alldeles intill elementet på framsidan. På baksidan sitter den... på baksidan (det är en extralåda jag har med ett extrahål).

rotel2

Inläggav rotel2 » 2009-06-10 23:05

Klart jag minns HÖKlådan.

Finns det någon nackdel med att ha porten bakåt eller är det bara till fördel med tanke på att resonanserna minskar. (om vi bortser ifrån att vi inte kan placera lådan allt för nära bakväggen)
Senast redigerad av rotel2 2009-06-10 23:08, redigerad totalt 1 gång.

Nästa

Återgå till DIY-forum