Moderator: Redaktörer
-Martin- skrev:Det borde bli någon form av filterfunktion. Det uppstår ju ett ömsesidigt beroende mellan "grenarna". Eller?
-Martin- skrev:Prexis! Och varför inte lägga dessa nollställen just där man har pipresonanserna?
-Martin- skrev:Kan man tänka sig någon vinst med att koppla ihop två (eller flera) basportar med olika längd medelst T-rör eller liknande som sedan mynnar inne i lådan? Effektiv utsläckning av portresonanser kanske(?)
Svante skrev:Mja, den som brukar vara värst är den lägsta resonansmoden, och jag tror (utan att ha kollat) att det är svårt att få ner först nollstället så lågt.
Svante skrev:Sen har du ju problemet med turbulens som gör att du kommer att behöve en längre pipa för samma prestanda. Vilket gör att problemen med pipresonanser blir värre i stället.
-Martin- skrev:Svante skrev:Mja, den som brukar vara värst är den lägsta resonansmoden, och jag tror (utan att ha kollat) att det är svårt att få ner först nollstället så lågt.
Kan du inte modellera det med dina analogier?
-Martin- skrev:Svante skrev:Sen har du ju problemet med turbulens som gör att du kommer att behöve en längre pipa för samma prestanda. Vilket gör att problemen med pipresonanser blir värre i stället.
Nja, det finns ju alltid möjlighet att utforna T-kopplingar "aerodynamiskt". Jag har det t ex på min spånsug. Y-koppling borde jag skriva istället...
paa skrev:
Det finns ju exempel på högtalare som inte strålar speciellt mycket övertoner genom porten p.g.a lämplig placering av port i förhållande till stående vågornas utbredning inuti lådan.
-Martin- skrev:paa skrev:
Det finns ju exempel på högtalare som inte strålar speciellt mycket övertoner genom porten p.g.a lämplig placering av port i förhållande till stående vågornas utbredning inuti lådan.
Jo, det kanske är där man ska sätta in åtgärderna istället. Det går ju alltid att hitta minima i kaviteten. Går åt en del trial-and-error dock...
Det är ganska enkelt att ta ner pipresonansen med en Svanteslits med en filtbit över, eller några hål med filt som jag brukar göra.-Martin- skrev: Jo, det kanske är där man ska sätta in åtgärderna istället. Det går ju alltid att hitta minima i kaviteten. Går åt en del trial-and-error dock...
rotel2 skrev:Phon: Hur många hål och vilken diameter använder du på hålen?
Hur mycket ändras avstämmningen på porten?
Jocke skrev:
Den ena varianten beskrevs av IÖ här för ett par år sedan. En ljudledning som är öppen i båda ändar med elementet osymetriskt placerat emellan ändarna. Minns inte förhållandena eller måtten men det ska väl gå att leta upp för den hugade!

Jocke skrev: Den andra varianten har beskrivits Augspurger och tillämpats av bla Joe DÁppolito i Seas Thor. I en traditionell ljudledning (öppen i ena ändan) placeras två element där det ena är förskjutet c:a 1/4 in i pipan. Resultatet blir olika piplängd för elementen.
/Jocke
Behövs det inga "phontrattshål" i såna där?phon skrev: Drivern sitter i ena röret mitt för skarven på mitten.
.
phon skrev:Ja, en sån byggde jag, inspirerad av IÖ och av Bose. Den är installerad och klar och fungerar till belåtenhet. Proportionerna var 1:3 i den här, men 1:5 har nämnts. Drivern sitter i ena röret mitt för skarven på mitten.
Jocke skrev: Den andra varianten har beskrivits Augspurger och tillämpats av bla Joe DÁppolito i Seas Thor. I en traditionell ljudledning (öppen i ena ändan) placeras två element där det ena är förskjutet c:a 1/4 in i pipan. Resultatet blir olika piplängd för elementen.
/Jocke
phon skrev:...
Alternativt låta framsidan jobba i ena ledningen och baksidan i andra? Undrar vad som händer då ....
.
Jocke skrev:
Vilka jäkla monster! Har du dom inne?![]()
Det är bara te å prova, papprör är billiga.Jocke skrev: .... och eftersom fram och baksida redan skiljer 180º... . Viola!
Ska man våga tro på det här?![]()
/Jocke
rotel2 skrev:Svante; På bilden med portmätningarna.
Har du mätt inuti lådan eller strax framför porten ?(misstänker iof att du mätt i lådan.....)
rotel2 skrev:Haha, fick för mig att du var en förespråkare för att mäta port i låda
Själv så brukar jag mäta framför portmynningen men har inte observerat att det kan bli sånn skillnad på fram och baksida.
Får väl prova med lite håltagning sen då.
/Johan