Billjud?? Informationskällor sökes för specifikt fall

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Billjud?? Informationskällor sökes för specifikt fall

Inläggav n3mmr » 2009-08-16 17:59

Vill förbättra ljudet i nya bilen något. Jag tycker inte att det är värt jobbet att göra det perfekt, men bättre borde kunna vara rimligt.

Jag söker då info om vad som går resp inte går att göra i just min skoda:

Skoda Octavia Combi Elegance 1.6.

Söker info om var man kan montera t ex högtalare, hur man kommer åt olika signaler in och ut ur befintlig radio/cd-spelare, hur man får fram kraftförsörjning i olika delar av kupén osv.

Var letar man sån info??
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-08-16 18:24

den måttliga ljudisoleringen är väl en källa till oljud, eller iallafall störljud

annars brukar väl standardtweaket vara att byta ut elementen till bättre doningar, dls brukar vara trygga köp

billjud verkar närmast vara en folkrörelse, googla lite så lär du få många träffar
Bikinitider

Användarvisningsbild
variosboy

Inläggav variosboy » 2009-08-16 18:31

för information om bilspecifika detaljer kolla in något skodaforum!

Om du vill behålla orginalstereon men kan tänka dig att köpa ett slutsteg att driva högtalarna med så köp ett med inbyggd högnivåingång för att göra det smidigt att koppla in.

Oftast krävs det väldigt "lite" steg för att lyfta ljudet ordentligt.
Många gånger kan det vara ett bra första steg att komplettera med just ett steg och driva orginalhögtalarna med.

Nästa steg är att byta befintliga högtalare mot bättre dito. Vad man väljer är ju bara en fråga om hur mycket man vill lägga ut, men som Celef skrev, DLS är säkra kort tycker jag med..

Steg tre är att komplettera med en Sub.

På hembioforumet finns en bilstereoavdelning som är helt okey!

//Morgan

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-08-16 18:34

BRL.se har en lista på vilken storlek av högtalare som passar i originaluttagen på en hel drös bilar. Enligt dem ska 6,5" passa i framdörrarna och 5,25" i hatthyllan. Billjud är skoj. :)
Back in black!

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2009-08-16 18:47

Förut fanns ett bra biljjudsforum på "Lazzat" men det verkar ha stängts ner...
Ett tips kan vara att registrera sig på http://www.bilstereoforum.se/ och ställa en fråga där.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-08-16 19:31

Det första jag tycker man ska göra är att se till att man har diskanter som är riktade mot lyssnaren, dvs om du har tex 6,5" koaxialer eller bredbandare i dörrarna fram orginal så köper du ett kit med separata bas/mid och diskanter, sedan fäster du diskanterna på instrumentbrädan med tex dubbelhäftande tejp:
Bild

Tex detta paket skulle nog fungera utmärkt fram:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=372312

Baslåda är ju som sagt helt klart att rekommendera också, du kan välja mellan att ha slutsteget framför passagerarsätet fastskruvat i sidan (behövs inte lika lång strömkabel då) eller i bagaget tex fastskruvat på baslådan (jag har lagt mitt steg löst framför baslådan i bagaget, fungerar bra såvida man inte kör 70 km/h i fartgupp)
Sedan behöver du bara strömkabel till batteriet, RCA kabel kopplad till lågpassutgången på bilstereon och en remote-kabel (kan vara väldigt simpel och klen kabel) som talar om när slutsteget ska gå igång (den fäster du på valfritt ställe där du har 12 volt när bilen är igång)

Du kan även driva framsystemet med slutsteg, men för det mesta så klarar bilstereon att driva dessa högtalare (samt om du har koaxialer i hatthyllan då nästan alla bilstereos är 4-kanaliga) utan problem, så då behöver du bara slutsteg till eventuell baslåda

Och det bästa med billjud är att man kan spela musik närsomhelst på dygnet hur högt man vill utan att störa några grannar :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-08-16 19:47

JB skrev:Det första jag tycker man ska göra är att se till att man har diskanter som är riktade mot lyssnaren, dvs om du har tex 6,5" koaxialer eller bredbandare i dörrarna fram orginal så köper du ett kit med separata bas/mid och diskanter, sedan fäster du diskanterna på instrumentbrädan med tex dubbelhäftande tejp:
Bild

Baslåda är ju som sagt helt klart att rekommendera också, du kan välja mellan att ha slutsteget framför passagerarsätet fastskruvat i sidan (behövs inte lika lång strömkabel då) eller i bagaget tex fastskruvat på baslådan (jag har lagt mitt steg löst framför baslådan i bagaget, fungerar bra såvida man inte kör 70 km/h i fartgupp)
Sedan behöver du bara strömkabel till batteriet, RCA kabel kopplad till lågpassutgången på bilstereon och en remote-kabel (kan vara väldigt simpel och klen kabel) som talar om när slutsteget ska gå igång (den fäster du på valfritt ställe där du har 12 volt när bilen är igång)

Du kan även driva framsystemet med slutsteg, men för det mesta så klarar bilstereon att driva dessa högtalare (samt om du har koaxialer i hatthyllan då nästan alla bilstereos är 4-kanaliga) utan problem, så då behöver du bara slutsteg till eventuell baslåda

Och det bästa med billjud är att man kan spela musik närsomhelst på dygnet hur högt man vill utan att störa några grannar :)

Mig hatade dom när jag höll på med billjud

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-08-16 19:51

boom skrev:
JB skrev:Det första jag tycker man ska göra är att se till att man har diskanter som är riktade mot lyssnaren, dvs om du har tex 6,5" koaxialer eller bredbandare i dörrarna fram orginal så köper du ett kit med separata bas/mid och diskanter, sedan fäster du diskanterna på instrumentbrädan med tex dubbelhäftande tejp:
[bild]

Mig hatade dom när jag höll på med billjud

Hehe mjo fast det gäller ju att man kör på rätt vägar medans man spelar :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-08-16 20:12

Billjud handlar ofta om imponera med ljud och utseende. Har aldrig förstått varför det t.ex. ska vara kromade chassin eller annat bjäfs som ska motivera ett högre pris. Tidigare fanns några vettiga element från Peerless och Audax som vare sig var dyra eller underlägsna andra uppskrivna varumärken. Det känns om inte annat konstigt att montera högtalarelement för tusentals kronor i t.ex. bildörrarnas plåtlådor. Lite av motsatsen till vad vi sysslar med detta forum.
Min erfarenhet är att högtalarna ofta är undermåliga och sällan klarar musten från huvudenhetens 4x13W. Ett fetare slutsteg och behålla originalhögtalarna tror jag inte på. Inte ens de bästa 165mm:arna klarar speciellt många dB vid lägre frekvenser. En separat baslåda kan vara ett alternativ men det kan vara svårt att kapa bas i dörrhögtalarna. Diskantsystemen i några av de Cittror jag har ägt, har haft en bra placering uppe på instrumentbrädan som har gett ett bra fördelning av ljudbilden utan kantring åt närmaste dörr. De som sitter i min nuvarande är väldigt lika de i Ino piP. Ja, det är Audax/JBL/Infinity/Harman.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-08-16 20:58

Jag försökte få bra ljud i en corolla för ganska länge sen :roll:

Bäst resultat fick jag med en centerkanal frammifrån, samt naturligtvis höger och vänster :wink: .

Vad gäller resten så finns det hur mycket som helst, att hitta på forum för billjud/styling etc..........

Men ett tips på vägen är "Backes ljudbyggeri" på Ekerö.... :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-08-16 21:12

Jo, jag jobbade ju i bilstereobutik för ... 24 år sen 8O . Ujuj vad tiden går. På den tiden så visste bilfabrikanterna ingenting om var man skulle stoppa högtalarna, utan när man fick in en bil man inte hade sett förut så letade man efter hålrum som skule ge en tillräckligt stor låda bakom elementet. Förstaalternativet var dörrarna, mest för att det var enklast och för att de sitter hyfsat nära framsätespassagerarna. Att klippa bort lita plåt är oftast ok, bara det inte sitter nåt fast på plåten på baksidan. Nåt som är lurigt däremot är fönsterhissen, jag har sett många "hemmonteringar" där inte rutan går att hissa ner efter att högtalaren kommit på plats :lol: . Se också upp med att hissmekanismen kan fungera som giljotin för högtalarkabeln.

Om man sätter högtalaren i hatthyllan blir det som regel bättre än om man sätter den i dörren. Nackdelen är att magneterna sticker ner i baggageutrymmet och tar plats. Montera aldrig elementet underifrån, det låter anka. Verkligen.

I en del bilar kan man använda sidoväggarna i baggageutrummet för bashögtalare. I Volvo 245 gick det bra om man vände på reservdäcket.

Man kan också bygga helt fristående lådor, eller läggs små köpelådor uppe på hatthyllan. Bakrutan fungerar dock som skyltfönster för tjyven så har man tänkt sig att någon enda gång parkera "farligt" så är det kanske bäst med ett fult hembygge. Fast även om man kan få till en stabilare och tätare låda om man bygger den själv så vill man sällan offra den volym som krävs.

...fast sen är det väl så att bilstereo aldrig blir riktigt lika bra som hemstereo. Det är lättare att få mycket bas, men låter oftast ganska skrikigt. Speciellt med såna där hemska diskanthögtalare som man lägger innanför framrutan.

Allt med reservation för att mina kunskaper är rätt gamla.

Edit: du frågade om kabeldragning också. Det är det lätta, man drar dem efter trösklarna som brukar gå att plocka bort. Ibland pillar man in sig under mattan. Strömförsörjning till lite större slutsteg tar man direkt från batteriet, men bara plussidan. Tar man minuskabeln direkt från batteriet får man generatorstörningar. Glöm inte säkringen direkt intill batteriet. Det brinner så illa annars om man skruvar sig igenom kabeln. Och plocka inte bort någon svart klump som sitter på plusledaren, då får du också generatorstörningar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-08-16 21:26

Jag måste ta tillfället i akt att berätta om när jag monterade en radio i en Mazda 323 tror jag det var. I radiouttaget låg det en kontakt med en brun och en röd sladd. Hmm, vad kan det vara, jo plus och minus (är väl inte en helt dum gissning kan jag tycka ens så här i efterhand). Testa med mejseln (som har en liten glödlampa i sig) och den lyser mycket riktigt med fullstyrka när man sätter den mellan röd och brun. Jag monterar radio, högtalare och antenn och provpoppar. Funkar utmärkt. Så ska jag köra ut bilen. Vad det luktar konstigt... Och ryker gör det...

Det visade sig att den bruna kabeln var kopplad till strålkastarnas plusledare i bilen. Tydligen skulle man använda den för att tända belysningen i radion. När jag körde ut blev då denna plusledare jordad via radions antennuttag. Det fanns en säkring på plusledaren, men kabeln var så klen och högohmig att säkringen inte gick. I stället fick jag veta precis hur just den kabeln gick i bilens kabelhärva. Den gick upp över handskfacket, sen tillbaka över ratten och ut i hjulhuset. Där var den skarvad på en annan grövre ledare. Allt ihopbuntat med ett femtiotal andra ledare. :?

Den kvällen jobbade jag länge. :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2009-08-16 21:39

Jo, det är en sak jag lärt mig, både som glad amatör och stressat proffs, att man kolla alltid med BÅDE volt och ohmmeter!
Saker har en förmåga att ändras när man drar i en spak eller trycker på någon knapp i en bil!

\\Sky

Användarvisningsbild
n3mmr

tack för intressanta synpunkter och "war stories".

Inläggav n3mmr » 2009-08-16 21:59

tack för intressanta synpunkter och "war stories".

Men jag söker som sagt enbart INFOKÄLLOR än så länge, dvs var kan man få reda på vilka delar av en bil som kan användas för t ex högtalarmontage.

En fråga jag ställer mig är var airbagen sitter: man vill ju inte ha en liten låda skjuten in i ansiktet av en krutladdning.

En annan fråga är hur man kommer åt den befintliga elektronikens anslutningar: line in, line ut, effektstegets högtalarutgångar osv.

Jag misstänker nämligen att bara byta till bättre högtalare och att placera dom klokare redan det skulle kunna ge en förbättring.
Men att det kanske finns nån missriktad EQ som bör dödas.

Antalet frågor blir stort, så informationskällor är det jag behöver ha.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: tack för intressanta synpunkter och "war stories&qu

Inläggav Svante » 2009-08-16 22:17

n3mmr skrev:Men jag söker som sagt enbart INFOKÄLLOR än så länge, dvs var kan man få reda på vilka delar av en bil som kan användas för t ex högtalarmontage.

Mm, och mitt 24 år gamla tips var att biltillverkarna INTE har de tipsen. Min bästa gissning är att det säkert finns nåt annat forum med folk som vet.

Vilket icke-tips det blev... :lol:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-08-16 22:33

Här, t.ex. finns 187000 inlägg om billjud:

http://www.garaget.org/forum/viewforum.php?id=12

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2009-08-17 18:05

Jag bytte mina originalhögtalare i min förra Skoda (Octavia -01). Tänk på att även om vissa sidor säger att det passar med en 6.5" i dörren, så kan djupmåttet ställa till det, iaf om du vill kunna sänka rutan :) I min Skoda så var maxdjup ca 50 mm har jag för mig, alltså inga "normala" basar passar. Jag köpte ett kit där basen hade neodym-magnet och var grunda.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-08-17 18:49

Jag var fast i billjudsträsket under några år i början av 90-talet. Svante, du kommer väl ihåg när jag utnyttjade mätutrustningen på KTH för mina "toppar"(?) Övre register och sub blev bra, men jag fick aldrig ordning på midbasen :( (Tänk om man haft tillgång till portabla datorer och Earthworks-mikrofoner på den tiden...)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-08-21 23:05

Sätt diskanterna på dörrarna så långt fram som möjligt riktade mot varandra. Inte alls dumt faktiskt. Då har man iaf en chans till stereoeffekt och inte att det mesta utom det som kommer bara från höger kommer från vänster. Mellanregistrena ska också sitta riktade mot varandra i dörrarna. Sedan får man lösa integrationen och lobingen med branta och bra filter eller se det som en tradeoff för att få ok ljud totalt sett.

En annan teknik kan vara att använda koaxialer långt fram/ner i dörrarna. Det går ju att trixa lite med frekvensgången för att få det att låta som att ljudet inte kommer nerifrån.

Basen placeras bakom baksätet (riktat bakåt) så att den får studsa en bit ifrån längst bak i bilen och bilda ett akustiskt filter ovanför 100Hz, resten fixar ett vanligt aktivt filter på 12dB/oktav.

Vill man ha ljud i baksätet så får det bli koaxialer långt ner i dörren med ett antal dB lägre nivå än de där fram.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Egerwood

Re: tack för intressanta synpunkter och "war stories&am

Inläggav Egerwood » 2009-08-21 23:14

n3mmr skrev:tack för intressanta synpunkter och "war stories".

Men jag söker som sagt enbart INFOKÄLLOR än så länge, dvs var kan man få reda på vilka delar av en bil som kan användas för t ex högtalarmontage.

En fråga jag ställer mig är var airbagen sitter: man vill ju inte ha en liten låda skjuten in i ansiktet av en krutladdning.

En annan fråga är hur man kommer åt den befintliga elektronikens anslutningar: line in, line ut, effektstegets högtalarutgångar osv.

Jag misstänker nämligen att bara byta till bättre högtalare och att placera dom klokare redan det skulle kunna ge en förbättring.
Men att det kanske finns nån missriktad EQ som bör dödas.

Antalet frågor blir stort, så informationskällor är det jag behöver ha.

Här kan du läsa ALLT om montering och fix och trix otroligt detaljerat och pedagogiskt upplaggt.
http://www.bilstereoipraktiken.se/

obs inte bara i boken utan kolla in de matnyttiga artiklarna

Användarvisningsbild
bolle

Inläggav bolle » 2009-08-23 01:13

oa51 skrev:Ett tips kan vara att registrera sig på http://www.bilstereoforum.se/ och ställa en fråga där.

Där sitter många av dom som tävlar inom billjud så kunskap om ljud i bil fattas det verkligen inte där. Så satsa på det..:D

Återgå till DIY-forum