Jo, jag jobbade ju i bilstereobutik för ... 24 år sen

. Ujuj vad tiden går. På den tiden så visste bilfabrikanterna ingenting om var man skulle stoppa högtalarna, utan när man fick in en bil man inte hade sett förut så letade man efter hålrum som skule ge en tillräckligt stor låda bakom elementet. Förstaalternativet var dörrarna, mest för att det var enklast och för att de sitter hyfsat nära framsätespassagerarna. Att klippa bort lita plåt är oftast ok, bara det inte sitter nåt fast på plåten på baksidan. Nåt som är lurigt däremot är fönsterhissen, jag har sett många "hemmonteringar" där inte rutan går att hissa ner efter att högtalaren kommit på plats

. Se också upp med att hissmekanismen kan fungera som giljotin för högtalarkabeln.
Om man sätter högtalaren i hatthyllan blir det som regel bättre än om man sätter den i dörren. Nackdelen är att magneterna sticker ner i baggageutrymmet och tar plats. Montera aldrig elementet underifrån, det låter anka. Verkligen.
I en del bilar kan man använda sidoväggarna i baggageutrummet för bashögtalare. I Volvo 245 gick det bra om man vände på reservdäcket.
Man kan också bygga helt fristående lådor, eller läggs små köpelådor uppe på hatthyllan. Bakrutan fungerar dock som skyltfönster för tjyven så har man tänkt sig att någon enda gång parkera "farligt" så är det kanske bäst med ett fult hembygge. Fast även om man kan få till en stabilare och tätare låda om man bygger den själv så vill man sällan offra den volym som krävs.
...fast sen är det väl så att bilstereo aldrig blir riktigt lika bra som hemstereo. Det är lättare att få mycket bas, men låter oftast ganska skrikigt. Speciellt med såna där hemska diskanthögtalare som man lägger innanför framrutan.
Allt med reservation för att mina kunskaper är rätt gamla.
Edit: du frågade om kabeldragning också. Det är det lätta, man drar dem efter trösklarna som brukar gå att plocka bort. Ibland pillar man in sig under mattan. Strömförsörjning till lite större slutsteg tar man direkt från batteriet, men bara plussidan. Tar man minuskabeln direkt från batteriet får man generatorstörningar. Glöm inte säkringen direkt intill batteriet. Det brinner så illa annars om man skruvar sig igenom kabeln. Och plocka inte bort någon svart klump som sitter på plusledaren, då får du också generatorstörningar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.