Moderator: Redaktörer
JB skrev:Det första jag tycker man ska göra är att se till att man har diskanter som är riktade mot lyssnaren, dvs om du har tex 6,5" koaxialer eller bredbandare i dörrarna fram orginal så köper du ett kit med separata bas/mid och diskanter, sedan fäster du diskanterna på instrumentbrädan med tex dubbelhäftande tejp:
Tex detta paket skulle nog fungera utmärkt fram:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=372312
Baslåda är ju som sagt helt klart att rekommendera också, du kan välja mellan att ha slutsteget framför passagerarsätet fastskruvat i sidan (behövs inte lika lång strömkabel då) eller i bagaget tex fastskruvat på baslådan (jag har lagt mitt steg löst framför baslådan i bagaget, fungerar bra såvida man inte kör 70 km/h i fartgupp)
Sedan behöver du bara strömkabel till batteriet, RCA kabel kopplad till lågpassutgången på bilstereon och en remote-kabel (kan vara väldigt simpel och klen kabel) som talar om när slutsteget ska gå igång (den fäster du på valfritt ställe där du har 12 volt när bilen är igång)
Du kan även driva framsystemet med slutsteg, men för det mesta så klarar bilstereon att driva dessa högtalare (samt om du har koaxialer i hatthyllan då nästan alla bilstereos är 4-kanaliga) utan problem, så då behöver du bara slutsteg till eventuell baslåda
Och det bästa med billjud är att man kan spela musik närsomhelst på dygnet hur högt man vill utan att störa några grannar :)
boom skrev:JB skrev:Det första jag tycker man ska göra är att se till att man har diskanter som är riktade mot lyssnaren, dvs om du har tex 6,5" koaxialer eller bredbandare i dörrarna fram orginal så köper du ett kit med separata bas/mid och diskanter, sedan fäster du diskanterna på instrumentbrädan med tex dubbelhäftande tejp:
[bild]
Tex detta paket skulle nog fungera utmärkt fram:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=372312
Baslåda är ju som sagt helt klart att rekommendera också, du kan välja mellan att ha slutsteget framför passagerarsätet fastskruvat i sidan (behövs inte lika lång strömkabel då) eller i bagaget tex fastskruvat på baslådan (jag har lagt mitt steg löst framför baslådan i bagaget, fungerar bra såvida man inte kör 70 km/h i fartgupp)
Sedan behöver du bara strömkabel till batteriet, RCA kabel kopplad till lågpassutgången på bilstereon och en remote-kabel (kan vara väldigt simpel och klen kabel) som talar om när slutsteget ska gå igång (den fäster du på valfritt ställe där du har 12 volt när bilen är igång)
Du kan även driva framsystemet med slutsteg, men för det mesta så klarar bilstereon att driva dessa högtalare (samt om du har koaxialer i hatthyllan då nästan alla bilstereos är 4-kanaliga) utan problem, så då behöver du bara slutsteg till eventuell baslåda
Och det bästa med billjud är att man kan spela musik närsomhelst på dygnet hur högt man vill utan att störa några grannar :)
Mig hatade dom när jag höll på med billjud
n3mmr skrev:Men jag söker som sagt enbart INFOKÄLLOR än så länge, dvs var kan man få reda på vilka delar av en bil som kan användas för t ex högtalarmontage.
n3mmr skrev:tack för intressanta synpunkter och "war stories".
Men jag söker som sagt enbart INFOKÄLLOR än så länge, dvs var kan man få reda på vilka delar av en bil som kan användas för t ex högtalarmontage.
En fråga jag ställer mig är var airbagen sitter: man vill ju inte ha en liten låda skjuten in i ansiktet av en krutladdning.
En annan fråga är hur man kommer åt den befintliga elektronikens anslutningar: line in, line ut, effektstegets högtalarutgångar osv.
Jag misstänker nämligen att bara byta till bättre högtalare och att placera dom klokare redan det skulle kunna ge en förbättring.
Men att det kanske finns nån missriktad EQ som bör dödas.
Antalet frågor blir stort, så informationskällor är det jag behöver ha.
oa51 skrev:Ett tips kan vara att registrera sig på http://www.bilstereoforum.se/ och ställa en fråga där.
Användare som besöker denna kategori: Hjalmar_Branting, lemmts, RogerGustavsson och 12 gäster