2-vägs isobarik?! Nu är vi på G!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

2-vägs isobarik?! Nu är vi på G!

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-08 18:28

I min garageröjning har jag funnit fyra 5-tums basar som jag tänkt använda till datormonitorer. För att minimera lådstorleken funderar jag på isobarik.

Isobarik används ju till subwoofer, men frågan är om man kan bygga en 2-vägare och vad händer då med mellanregistret? Kan man låta den inre basen spela 0-100Hz, typ och den yttre 0-2kHz för att möta diskanten? Eller kan båda basarna gå parallellt hela vägen?

Hur ska jag i så fall göra med dämpning? Kan man lämna lite rum mellan basarna och fylla med dämpmaterial?

Någon vänlig DIY:are som vill komma med synpunkter, tack!?

En skiss kanske underlättar:

Bild
Senast redigerad av Kalejdokom 2010-09-14 12:10, redigerad totalt 3 gånger.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-08 18:34

Totem har ju en isobarik tvåvägare i sitt sortiment, så nog verkar det som att det ska kunna fungera.
http://www.totemacoustic.com/products/c ... fications/

mätningar finns hos stereophile

http://www.stereophile.com/standloudspe ... ndex4.html
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-09-08 18:46

Du kan nog låta dem jobba parallelt hela vägen. Det är ju ändå bara rena bastoner den bakre bidrar med.
Sen vet jag inte hur basarnas frekvensutsträckning uppåt påverkas av den dubbla massan med luft imellan...?
Kan föreställa mig att lämplig delningsfrekvens sjunker, men det är en gissning :wink: .

Sen sägs det att "pannkaksmontaget är bättre, pga mindre luftmängd mellan membranen (mindre distbenägenhet), fast sätter du dem så så sjunker ju definitivt frekvensgången uppåt :? .

Varför inte strunta i isobariken, och få en högre verkningsgrad? :D

En låda för 2st femmor borde ju inte bli så stor ändå........ :wink:

PS(det ska inte vara dämpning i utrymmet mellan basarna i isobarik)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-08 22:42

Tack Kraniet för superintressanta länkar - jag kände inte till Totem, men Dynaudio har man ju koll på :wink:. Ska kolla upp detta lite mer...

Betr isolering mellan basarna så förstår jag ju att det inte ska vara så när det handlar om subbas. Jag tänkte mer utifrån att köra dem som mellanregister - det skulle ju kunna uppstå resonanser i de högre frekvenserna.

Kul i alla fall att det inte verkar vara ett hopplöst case. Det lär dröja lite innan jag är klar med andra pågående projekt, så tråden får väl vila och mogna lite.

Betr pannkaksmontage, kan det kanske vara bättre att vända det inre elementet så att de får spela i motfas (som om de var kopplade mot varandra)?

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2009-09-08 23:18

Här är en svensk högtalare med en isobariklåda som SSR(Sunesson Sound Research) vågade bygga redan på 70-talet-SSR494:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57437

MP

Inläggav MP » 2009-09-09 01:10

Samma modell fanns med Sinus diskanter och Seas basar så den där på bilden verkar märkligt nog bytt alla element helt och hållet. :o
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-09 12:03

sätter man elementen rygg mot rygg elelr mage mot mage så kommer ju det ena elementet röra sig in mot korgen och det andra ut från korgen. Denna montering minskar distorsionen lite och har därför lite fördel mot en rygg-mage montering. Men det tar ju däremot upp mer plats i lådan att montera elementen så.

Ang dämpning i ytrymmet mellan basarna så får det inte finnas nåt där alls. Jag vet inte hur det skulle bli med en tunnare dämpfilt runt väggarna men nåt mer än så får det inte finnas. Tanken är ju att basarna ska kopplas ihop helt ohindrat så att de uppför sig som ett element.
Effekten av att koppla dom så är att VAS halveras, dvs lådvolymen kan halveras. Det finns en del som hävdar andra fördelar också (som djupare bas, "renare" bas osv) men det är lite tveksamt om det verkligen är så.

Men just i detta fall är det ju vad som händer högre upp i frekvens som är intressant. Vid högre frekvenser lär du få stående vågor mellan de båda elementen. Hur mycket problem det ställer till beror nog på flera saker. Men det är nog bra att använda element med lite tjockare kon så det inte läcker igenom ljud lika enkelt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-09 12:56

Återigen, tack för all input! Elementen är Ljudias MGR X-5 som är en rätt ok midbas som jag haft liggande i flera år (skulle byggas in i en TV-bänk var det tänkt, men av det blev det inget):

http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s8 ... ms-p78430/

Det är ju inte så krångligt att bygga en testlåda och se hur det funkar. Jag siktar på så liten låda som möjligt, ca 12 liter netto. Vill man dessutom göra lite underavstämning (-3dB@35Hz) blir det till att bygga med slitsport som kan gå längs underkant-baksida-topp för att få till rätt längd.

I WinISD ser det ut så här:

Bild

To be continued...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-09 13:06

Någon 2,5 vägare kan det väl inte bli?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-09 13:14

MagnusÖstberg skrev:Någon 2,5 vägare kan det väl inte bli?

Beklagar om jag är otydlig men om du läser mitt första inlägg så syftar jag på att ev låta den inre basen bara jobba i subregistret för att om möjligt eliminera problem som kan uppstå längre upp i mellanregistret, alltså en 2,5-vägare med den ena basen vänd inåt i lådan :wink:.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-09 13:20

2,5-vägare är ett begrepp där man låter den ena basen stödja upp tills dess att baffelstegseffekten är eliminerad. Så högt upp är jag tveksam till att du kan låta den inre basen spela, om du inte har en väldigt bred/hög baffel på några meter förståss...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-09 13:36

Ok, eftersom den ena basen spelar inåt i lådan så kan vi förstås inte tala om en 2,5-vägare i dess akustiska bemärkelse. I det här fallet använder jag begreppet i den rent elektriska betydelsen, att just låta basarna jobba parallellt i de lägre frekvenserna för att sedan låta den frontmonterade basen återge mellanregistret på egen hand.

Men vi kan nog glömma det här eftersom jag nu sett flera exempel på högtalare som faktiskt jobbar helt parallellt i basen. Mest talande är väl exemplet med Totem som ju använder 2 st Dynaudio 17W75XL - och om det funkar så är jag i alla fall inte tveksam till konceptet som sådant.

Lite roligt är det dock att komma med en idé som jag först var mycket tveksam till men som sedan visat sig vara använd av flera respekterade tillverkare - kul att se vad som går att göra av detta...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-10 00:54

Denna tråd är lite kul och elementen är ganska populära på forumet nu.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=210
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

2,5-vägs isobarik?! Nu är vi på G!

Inläggav Kalejdokom » 2010-05-29 16:34

Dags att bumpa den här tråden :) !

Nu har det blivit dags att testa och se om det funkar i praktiken. Jag är inte mycket för testlådor - jag vill att det ska funka med permanenta lösningar direkt. I det här fallet är jag dock rätt osäker på hur det kommer att funka, så det blir att testa i alla fall...

För att kunna variera lådvolym och avstämning med några enkla handgrepp "bygger" jag lådan med lösa sidor som jag fäster ihop endast med skruvtvingar:

Bild

De två elementen har jag monterat i två lösa bafflar och genom att skjuta den ena långsidan åt olika håll kan jag variera längden på slitsporten. Lådans volym kan varieras genom att skjuta bakstycket längre in eller ut i lådan:

Bild

Bild

Nu återstår att dra ut kablage från basarna (genom slitsporten) och "montera" gavlarna. Lite dämpmaterial kanske blir bra med. Sen är det bara att mäta och testa olika varianter.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-05-29 18:38

Då var det monterat och klart... Första testet har en bruttovolym på 7,1 liter och beräknad avstämning på 43Hz. Jag siktar alltså på lite mindre låda nu än vad jag tänkte mig tidigare. Det beror på att jag planerar för en mycket speciell typ av låda - återkommer till det senare, om testet faller väl ut :wink: .

Bild

Nu ska det bara riggas lite delningsfilter, förstärkare, brusfiler etc.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-05-29 18:39

Kul att du är på G igen! :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-05-30 00:32

Visst! Hur går det förresten med dina MGR-byggen :D ?

Nu har jag provat två olika lådvolymer och avstämningar mellan 40-50 Hz... och det låter otroligt bra! Det funkar faktiskt att gå ner till 6 liter med bibehållen god respons i botten. De rullar av försiktigt runt 65Hz och faller inte helt förrän under 30Hz. Elementen medger väl inte någon SPL på tävlingsnivå, men det är heller inte meningen. De ska spela i mitt arbetsrum på 7m2 och avlyssnas på ca 1,5 meters avstånd.

Basarna spelar förvånansvärt högt i frekvens - rak kurva upp till 6kHz och sångröster låter riktigt behagligt. Nästa steg blir att hitta en lämplig diskant som kan ta vid däruppe (4-5kHz). Grejen är att den inte får vara för stor. Det funkar inte med någon 100 mm frontplatta. Tänk om man skulle ta och prova Obi-T22...

Nu tar det nog ett tag igen, innan jag kan påbörja en riktig byggtråd, men jag utlovar något lite speciellt 8) .

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-05-30 09:48

Alltid kul att se dina byggtrådar :)

Vad gäller mitt MGR bygge, så är det inte nedlagt, utan det rullar på myyycket långsamt :D .

Om du är på G, så är väl jag på F 8) ...

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2010-05-30 22:12

Kraniet skrev:Men just i detta fall är det ju vad som händer högre upp i frekvens som är intressant. Vid högre frekvenser lär du få stående vågor mellan de båda elementen. Hur mycket problem det ställer till beror nog på flera saker. Men det är nog bra att använda element med lite tjockare kon så det inte läcker igenom ljud lika enkelt.

Om det blir problem med stående vågor så skulle kunna testa att vinkla den bakre basen lite så dom inte skulle vara parallella.
/Kristian

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-05-31 09:52

Kicken skrev:...vinkla den bakre basen lite...

Oj, nu bränns det! Jag har inte upplevt något problem med resonanser eller oljud under provlyssning, men faktiskt så inbegriper mitt planerade bygge att basarna kommer att monteras i rejäl vinkel efter varandra :D . Hoppas inte det ställer till problem!

Jag har även provat att låta det inre elementet dels spela fullrange, dels via ett (andra ordningens) lågpassfilter på 100Hz. Jag kan inte höra någon skillnad men när jag mäter så ser jag den klassiska dippen vid delningsfrekvensen (ca -10dB). När det gäller diskanter så kan man ju växla polaritet för att bli av med den men det går ju inte här - då jobbar elementen i motfas och all bas försvinner! Kanske om jag tar bort kondingen i filtret och bara kör med spolen, kan funka...

...eller att göra som Kraniet föreslår, att vända det inre elementet. Tar lite mer plats, men det är nog inget problem.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-05-31 17:35

Kalejdokom skrev:
Kicken skrev:...vinkla den bakre basen lite...

Oj, nu bränns det! Jag har inte upplevt något problem med resonanser eller oljud under provlyssning, men faktiskt så inbegriper mitt planerade bygge att basarna kommer att monteras i rejäl vinkel efter varandra :D . Hoppas inte det ställer till problem!

Jag har även provat att låta det inre elementet dels spela fullrange, dels via ett (andra ordningens) lågpassfilter på 100Hz. Jag kan inte höra någon skillnad men när jag mäter så ser jag den klassiska dippen vid delningsfrekvensen (ca -10dB). När det gäller diskanter så kan man ju växla polaritet för att bli av med den men det går ju inte här - då jobbar elementen i motfas och all bas försvinner! Kanske om jag tar bort kondingen i filtret och bara kör med spolen, kan funka...

...eller att göra som Kraniet föreslår, att vända det inre elementet. Tar lite mer plats, men det är nog inget problem.

Bäst blir det väl om man inte kör 2,5vägs skulle jag tippa utan att ha undersökt det hela. Jag byggt en sådan där isobarik sak med elementen på samma sätt som du men med philips (4052?) element och vanligt filter, men det var innan jag hade kläm på delningsfilter och låddimensioneringar. Låda blev kanske på två liter och basröret rymdes inte så bra i lådan :lol: Men bas kunde den leverera, fast inte så starkt. Angående att vinkla elementen nä det tror jag inte på....

Edit: om du vill köra 2,5vägs så borde du nog välja ett filter som ger 90 grader fasskift mellan elementen istället för 180.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-05-31 20:38

skrutten skrev:Angående att vinkla elementen nä det tror jag inte på...

Varför tror du inte på det? Vet du något som man borde känna till? För det är just det jag kommer behöva göra.

Min idé är nämligen att sätta det yttre elementet i en lutande baffel. Det inre elementet får därför inte plats att montera linjärt bakom.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-06-01 21:10

Kalejdokom skrev:
skrutten skrev:Angående att vinkla elementen nä det tror jag inte på...

Varför tror du inte på det? Vet du något som man borde känna till? För det är just det jag kommer behöva göra.

Min idé är nämligen att sätta det yttre elementet i en lutande baffel. Det inre elementet får därför inte plats att montera linjärt bakom.

Först en motfråga - vad är orsaken till att välja en lutande baffel?

Personligen tror jag inte på montaget om det ger större luftvolym mellan elementen luftvikten läggs ju till konvikterna på elementen.
Det bästa kan jag tänka mig är att ha så litet avstånd som möjligt mellan membranen och att bägge elementen bör spela i fas hela vägen (vilket var en egentliga orsaken till att jag skrev). Tyvärr fastnade din frågeställning där min föreställning var som vagast, därför skrev jag tydligt - tror jag inte på.

Jag skulle iaf undersöka möjliga effekter innan jag började bygga.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-06-01 22:54

skrutten skrev:Först en motfråga - vad är orsaken till att välja en lutande baffel?

OK, jag hade tänkt att vänta med koncepttänk tills bygget drar igång. Men det kanske är lika bra att resonera kring det redan nu.

Det är ju så att bygga konventionella högtalare, enligt beprövade och välkända metoder är ju ganska trist. Det finns många fina välljudande "färdiga lösningar" att ta efter eller t.ex. aktiva studiomonitorer som låter förträffligt! Boring!

Att bygga själv ska vara en utmaning, att testa oprövade lösningar eller helt enkelt göra något unikt. Många vet att jag inte gärna använder räta vinklar i mina byggen.

I garaget har jag i flera år snubblat över ett par OA50 (utan element) som jag någon gång ska göra i ordning och bygga om. Under Mupps-febern som rådde på Faktiskt ett tag blev jag inspirerad till att göra en "OA50-mini" och det är där jag står idag!

Jag driver också sedan flera år ett projekt som går ut på att omsätta alla tillgängliga element som ligger i lådor och på hyllor till fungerande ljud i huset. Inga nya element får inköpas! Arbetsrummet har varit tyst länge och saknar sannerligen ett par bra högtalare. De aktuella basarna har t/s-parametrar som gör sig mycket bra för isobarik i små lådor.

Så där har du bakgrunden - jag skall alltså bygga ett par bordsplacerade OA50-mini; inte större än ett A4 i fotavtryck. För att få plats med två basar "i serie" krävs att den inre monteras horisontellt och den yttre i den lutande baffeln, så här ungefär:

Bild

Jag antar att det alltså bara är att "bygga om" min testlåda lite, så får vi göra nya mätningar :) .

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-02 09:03

Om du vill ha än mindre med luft mellan, så strunta i att bygga med en vinkel på lådväggen till vänster, dra den bara helt rakt i ca 45* så att den nästan ligger mot magneten på övre elementet, vinner du lite i volym.

en intressant ide som jag fick, vad händer om man använder 3st element eller mer kopplade på samma sätt ?!
Vad för typ av problem kan man vänta sig tro ?!

för om du har fler stycken liggandes så skulle jag nog testa fler roliga lösningar :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-06-02 12:23

Jag har fyra element så det blir två i varje låda :) . Nya kostar 235 kr/st så det är inte aktuellt att "testa" andra lösningar. Intressant idé dock.

Nej, det blir väl att såga till en vinklad testlåda och verifiera att inget konstigt händer.

Ett alternativ jag dock funderat på är att göra en 3-vägare istället. Då skulle dessa basar kunna monteras enligt traditionell isobarik (mage mot mage), dela vid 100Hz och använda ett annat element som mellanregister i den vinklade fronten. Jag har två alternativa element för en sådan lösning:

1) [s]MGR[/s] Zachry 13K6
2) Seas P13RCY

Då skulle jag få bygga en sluten låda på ca 1,5 liter till mellanregistret och låta bottenlådan ta hand om basen. Det blir förstås en ganska exklusiv filterlösning. Lika bra att i så fall köra som delat system med aktiv delning 8) . Crazy!

Edit: Fel fabrikat på basen!
Senast redigerad av Kalejdokom 2010-06-02 12:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-02 12:35

Jo, aktiv delning vid 80Hz verkar vettigast :)

bygg på och testa hur det blir !
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-06-02 12:40

Ja, och då är det väl lika bra att löpa linan ut och bygga sluten baslåda och köra LT. Lite elektronik mer eller mindre...

NOT! Det är lätt att skena iväg. Det här handlar om ett par "enkla" datorhögtalare i arbetsrummet. EQ, LT, aktiv delning, multikanalslutsteg etc har vi så det räcker i rummet bredvid!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-02 13:30

Ne men bygg lätt och smidigt bara, men med ett litet 80hz filter, något standard "chitt" bara. allternativet är ju att skita i att köar dessa som <80Hz och använda dom som du först tänkte... :)

Men hur hade du tänkt att dessa skulle få plats vid datorn... ?! 8O
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-06-02 15:29

Det handlar om ganska små lådor. Det blir en OA50 replica i 70% av originalstorlek (yttermått). Bruttovolymen på lådan blir ca 6,5 liter (OA50 original är på 20 liter). Yttermåtten blir ca 280x220x320 (BxDxH) inklusive gallerhuv.

Mitt skrivbord är 180x90 cm så det finns gott plats...

En visuell jämförelse, för den som sett en OA50 irl:

Original till vänster :) (bilden har jag lånat på Carlssonplanet)

Bild

Nästa

Återgå till DIY-forum