skrutten skrev:Först en motfråga - vad är orsaken till att välja en lutande baffel?
OK, jag hade tänkt att vänta med koncepttänk tills bygget drar igång. Men det kanske är lika bra att resonera kring det redan nu.
Det är ju så att bygga konventionella högtalare, enligt beprövade och välkända metoder är ju ganska trist. Det finns många fina välljudande "färdiga lösningar" att ta efter eller t.ex. aktiva studiomonitorer som låter förträffligt! Boring!
Att bygga själv ska vara en utmaning, att testa oprövade lösningar eller helt enkelt göra något unikt. Många vet att jag inte gärna använder räta vinklar i mina byggen.
I garaget har jag i flera år snubblat över ett par OA50 (utan element) som jag någon gång ska göra i ordning och bygga om. Under Mupps-febern som rådde på Faktiskt ett tag blev jag inspirerad till att göra en "OA50-mini" och det är där jag står idag!
Jag driver också sedan flera år ett projekt som går ut på att omsätta alla tillgängliga element som ligger i lådor och på hyllor till fungerande ljud i huset. Inga nya element får inköpas! Arbetsrummet har varit tyst länge och saknar sannerligen ett par bra högtalare. De aktuella basarna har t/s-parametrar som gör sig mycket bra för isobarik i små lådor.
Så där har du bakgrunden - jag skall alltså bygga ett par bordsplacerade OA50-mini; inte större än ett A4 i fotavtryck. För att få plats med två basar "i serie" krävs att den inre monteras horisontellt och den yttre i den lutande baffeln, så här ungefär:
Jag antar att det alltså bara är att "bygga om" min testlåda lite, så får vi göra nya mätningar

.