Sanningens bastardbarn, Dolores MKI, långtidslyssnade

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Sanningens bastardbarn, Dolores MKI, långtidslyssnade

Inläggav peetwa » 2010-09-23 16:02

Nu har jag ställt mig själv inför fullbordat faktum. Efter två misslyckade försök att skaffa polypropylen 8”-basar till ett par små tvåvägare så gjorde jag idag något väldigt märkligt. Jag bestäde ett par såna här

Bild

och ett par såna här

Bild

i ett par såna här.

Bild

Ellementkostnaden ligger på ca 1000 kr högtalaren. Dock brukar det ju vara dyrare att diya än att köpa färdigt vad det gäller element. Sen så för att använda mig av en faktisk-logik så tillverkas ju dessa i brottarserier för världsmarknaden och torde kunna pressa priserna till en bråkdel av det priset som man får ge för ett element i en liten batch. Vart vill jag komma. Jo jag hoppas att det är sjukt prisvärda grejer för 2200 kr ink. alla avgifter och frakt.

Ja det är inte så himla sexigt men någon gång måste man ju få tummen ur och så får man ju en testlåda med på köpet.

Vad är den stora trade-off:en? Ja, jag köper det ohört och det finns ingen mätningar eller parametrar så det kommer bli ovanligt mycket mörkerkörning från min sida.

Vad ska det bli? Jo ett bar bredbaflig slutna tvåvägare med vintagekänsla och waveguide.

Skall man se det som en brutalmod av en Behringer b2031p thruth eller en ny högtalare? Ja det får tiden utvisa. :P

Om det redan nu är någon i Skåneland som har en woofertester eller mätrig för att fixa ST-parametrar så skall ni veta att jag kan både fixa grymt käk och grymma bullar. :D
Senast redigerad av peetwa 2010-12-21 12:50, redigerad totalt 20 gånger.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2010-09-23 16:07

Kul!
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-23 16:33

Den numera klassiska waveguiden monacor WG-300

Bild

har ett hals på 38 mm och om jag har lyckats mäta rätt på skärmen så ligger b2031p´s waveguide på mellan 37-39 mm. Det här kommer fanken bli mumma detta.

Bild

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-09-23 16:54

:cry:
Hur kan du vara så stygg mot de stackarls Behringerna :cry: ?
Är de åtminstonde trasiga? Snälla? :?

:wink:

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-23 17:02

Du, jag gör det enkom för deras egen skull. Det hare blivit dags för elementen "att fatta micken och släppa den där fattiga blicken" för att tala ungdomarnas språk :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-23 17:10

Läckert och vettigt tänkt.
Kan du inte använda den befintliga waveguiden, bara såga till den så den blir rund i infästningen?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-23 17:29

Jag har lekt med två idéer.

Dels fästa den på mdf med en mittplugg och fräsa den och bakstycket runt. Dock har man inget att öva på och blir det ett fel så är man kokt.

Det andra är att göra en matris i gips genom att skruva fast waveguiden upp och ner. Sen kan man gjuta ny med någon plast, sådan som man bevarar insekter i.

Vi får se.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-09-23 18:42

varför använder du inte bara hela "baffelstycket"? det verkar ju vara en gjuten ram som elementen sitter i
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-23 19:21

Estetiken. :P Vag tycker att basen är riktigt snygg sen känns den där plattan ser lite plastig.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-09-23 20:12

Vad har du för mål med bygget? Jag antar att det inte ska ersätta ditt senaste bygge?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-23 20:26

Målet är resan.

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-23 20:41

trippelpost
Senast redigerad av peetwa 2010-09-23 21:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-23 20:50

trippelpost
Senast redigerad av peetwa 2010-09-23 21:01, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-09-23 20:53

peetwa skrev:Estetiken. :P Vag tycker att basen är riktigt snygg sen känns den där plattan ser lite plastig.

Lacka den i någon snygg färg, kanske metallic ? Och lägg många lager med klarlack ovanpå. Inbillar mig att det blir en intressant effekt då. :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-23 21:15

Ja det kommer bli trång på baffeln till en början i alla fall, så något måste göras.

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-23 21:39

Det kommer att uppstå en lite unik situation med den waveguiden. Att man kan kapa ett par millimeter så att det akustiska centrumet på diskanten kan flyttas framåt. Kan man kompensera detta genom att flytta diskanten upp på baffeln så att löptidsskillnaden mellan diskanten och basen hålls konstant.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-23 22:48

Om man sänker diskanten 2 cm och breddar lådan 6 cm och flyttar ner botten 5 cm och sätter på en 3 cmfot så händer det grejer. Harmoni. Det kan finnas fler harmoniska lösningar så lyssningenfår väll avgöra vilka som är möjliga.

Bild

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-09-24 08:04

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-09-24 08:23

Sjukt spännande projekt, och jag tycker att dom där TQWT är sjukt snygga !

Dessa högtalare kan ju blir en "variant" fast mindre då förstås ;)

Jag har alltid varit väldigt sugen på att bygga något intressant med vaweguide, det är så otroligt snyggt !

Men jag inte pengar eller tid just nu att lägga på några sådanna projekt så det får vänta... :roll:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-09-24 09:04

peetwa skrev:Du, jag gör det enkom för deras egen skull. Det hare blivit dags för elementen "att fatta micken och släppa den där fattiga blicken" för att tala ungdomarnas språk :D

hej Len ! :D

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-24 11:40

Kraniet skrev:http://www.troelsgravesen.dk/JA8008.htm ?

http://www.troelsgravesen.dk/HES.htm

En bit ner på sidan så kommer ett kappitel som heter part 2. Där avhandlar han fördelarna med en waveguide i tvåvägare med större element.

En slutsats är att man kan få nästan en perfekt integration med ett andra ordningens högpassfiler vilket man inte skall ringakta.

Texten nedan är inte direkt hämtat från artikeln.

Ut över detta så flyttar man det akustiska centrumet bakåt vilket leder till att man inte behöver löptidskorrigera så mycket i filtret.

Fördelar som jag läst på andra forum är att man får upp nivåerna på diskanten 5-6 dB vid delning vilket leder till lägre distorsion.

Den sista och det som fick mig intresserad är att spridningen blir unison med den för basen kring delningen vilket leder till att man inte får en energiförlust i delningsområdet.

Nackdelen med lösningen är att om man väljer en hornliknande waveguide så kan man få energilagring i halsen vilket leder till en uppsjö av olika små problem. Detta kan dock undvikas gen om att välja en grund waveguide vilket jag har gjort.

Med detta i ryggen samt att jag redan från dag ett har en provlåda känner jag mig trygg. Jag tror att jag kommer kunna landa detta även om det är många hinder som skall forseras på vägen.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-24 13:30

Jag kommer att smyga in lite frågor här och var som man hemskt gärna får diskutera kring.
Just nu funderar jag på avståndet mellan centrum på diskanten och basen. Om man bortser från kantdiffraktion . Är det så att säga bara löptidsskillnader som regleras med detta avstånd?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-09-24 13:47

Nej, även fasintegrationen mellan elementen påverkas :)

och säkerligen en hel del mer saker....
Mvh//David

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-24 13:52

DVD-ai skrev:Nej, även fasintegrationen mellan elementen påverkas :)

och säkerligen en hel del mer saker....

Ja, men det är väll till följd av den förändrade löptiden.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-09-24 14:20

Jo, det är ju en följd effekt, just att elementen ska "komma i fas med varandra" men när du talar om löptid som löp tid så tänker jag på Hundar (Neee.. ;) utan att man skulle kunna höra en "delay" mellan bas och diskant, alltså att diskanten skulle komma "före" basen, något som är en vanligt förekommande inbillning har jag märkt...)

Därför jag skrev som jag gjorde, men naturligtvis menar du löptid som i grunden till det som resulterar i fasavikelser.

något annat vet jag inte... kanske att spridnignsmönstret kan påverkas (bord det väll kunna göra... direktivitetat med en Wavegudide borde ju blir större vid alla frekvenser... ?!)

Detta enbart basserat på sådant jag läst/ byggen jag tittat på/ hört med liknande lösningar. Har ju absolut 0 erfarenhet av att bygga med Waveguide personligen... så jag liksom "tror" en massa ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-24 14:34

DVD-ai skrev:Jo, det är ju en följd effekt, just att elementen ska "komma i fas med varandra" men när du talar om löptid som löp tid så tänker jag på Hundar (Neee.. ;) utan att man skulle kunna höra en "delay" mellan bas och diskant, alltså att diskanten skulle komma "före" basen, något som är en vanligt förekommande inbillning har jag märkt...)

Därför jag skrev som jag gjorde, men naturligtvis menar du löptid som i grunden till det som resulterar i fasavikelser.

något annat vet jag inte... kanske att spridnignsmönstret kan påverkas (bord det väll kunna göra... direktivitetat med en Wavegudide borde ju blir större vid alla frekvenser... ?!)

Detta enbart basserat på sådant jag läst/ byggen jag tittat på/ hört med liknande lösningar. Har ju absolut 0 erfarenhet av att bygga med Waveguide personligen... så jag liksom "tror" en massa ! :D

Frågan är ju generell. Ibland hör man att folk säger att elementen skall placeras så nära varandera som möjligt. Undrar vad detta påstående har för grund. Att man vill ha en så punktformig utrstrålningskälla som möjligt för att begränsa kamfilterseffekter kanske?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-09-24 14:55

just gällande placeringen av elementen på baffel och då så nära varandra som möjligt, det tror jag har att göra med just att man eftersträvar en punktformig källa. Detta borde väll även mindska eventuella problem med interferens vid delningsområdet (om man nu spelar med väldigt stor överlappning...)

Jag är dock lite kluven... hur är det egentligen, borde inte interferens (uppbrytningerna mellan dom olika allstrade ljudvågorna) även påverka tonkurvan kraftigt vid delningen, om man inte lyckas trimma in dessa så att dom jobbar ihopp :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-24 17:10

Det går inte att få dom att spela ihop. Även eller kanske rättare sagt när dom spelar samma så uppstår kamfiltereffekten. Samtidigt så finns det ju gott om högtalare historiskt som inte bangat på att ta ut detta avstond ordentligt, en av de mer genomtänkta är väll LTS f1 som IÖ varit med och ritat. Jag tror inte att man skall överskatta problematiken med att ha dom en bit isär. Jag har långtidslyssnat en studiomonitor med kanske 30 cm mellan centrumen och den hade en otroligt fin delning.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-09-24 17:42

peetwa skrev:
DVD-ai skrev:Jo, det är ju en följd effekt, just att elementen ska "komma i fas med varandra" men när du talar om löptid som löp tid så tänker jag på Hundar (Neee.. ;) utan att man skulle kunna höra en "delay" mellan bas och diskant, alltså att diskanten skulle komma "före" basen, något som är en vanligt förekommande inbillning har jag märkt...)

Frågan är ju generell. Ibland hör man att folk säger att elementen skall placeras så nära varandera som möjligt. Undrar vad detta påstående har för grund. Att man vill ha en så punktformig utrstrålningskälla som möjligt för att begränsa kamfilterseffekter kanske?

Svantes lilla x-dir program ger en fingervisning om hur spridningen blir i vertikalled. Och det är det de handlar om när man ändrar avståndet mellan bas och diskant (alltså spridning i vertikalled). Beroende på den fiolosofi man förespråkar väljer man olika våglängds förhållanden mellan bas och diskant.

Edit: men ni kanske mer är inne på z-led?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-24 18:53

Bra där! Nej, främst i y-led.

Nästa

Återgå till DIY-forum