Satelliter till hemmabio

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Achtung

Satelliter till hemmabio

Inläggav Achtung » 2011-01-09 22:39

Jag har en liten fundering... Jag vet att på detta forum finns en enorm mängd av kunskap. Jag brukar läsa mycket som skrivs här, dock inte göra så många inlägg. Men nu känner jag att jag måste fråga.

Det är så att min fru hatar högtalare och kablar.. (hur man nu kan göra det). Så därför står vardagsrummet utan hemmabiosystem. Men det börjar kännas lite konstigt när man har en tv som klarar 1080p, en hdboxer som klarar 1080p, bluray-spelare m.m. men man har inget bättre ljudsystem än tvn's inbyggda hörtalare. Nu har visserligen vår tv ett bra ljud men lite mer känsla i ljudet skulle inte sitta fel. Men eftersom frugan hatar all typ av högtalar design som säljs på närmaste mediavaruhus så har det inte blivit något inköp.
Men så satt jag och läste tråden från DIY-Träffen fick jag ståpäls. Killen som byggt en högtalare av träskålar från IKEA, det var ju en sjukt frän idé!!
Min undran är om det finns en chans i universum att man kan bygga högtalare med hjälp av de skålar som IKEA har som är 12cm i dia. Finns det något element som skulle kunna göra ifrån sig ett någorlunda ljud ur ett så litet utrymme?? Sen hade det varit häftigt att kunna bygga en liten sub med de största skålarna som har en dia på 28cm. Jag är inte ute efter ett highend ljud utan vill mer att det ska iallafall toppa tvn's inbyggda högtalare.
Jag är urusel på räkna och hitta passande element men en jävel på att bygga och har en fullt utbyggd maskinpark både för trä och metallbearbetning.

Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig!! :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-01-09 22:45

Lite tråkigt att du inte kan få till det hemma med mer konventionella högtalare, men man kan inte få allt i livet antar jag.

Skulle inte "in-wall" högtalare kunna fungera annars? De syns ju knappt.

Användarvisningsbild
Achtung

Inläggav Achtung » 2011-01-09 22:49

Jo men med ett hyfsat nyrenoverat vardagsrum vill jag inte sätta kapen i väggen. Sen gillar jag lite annorlunda former på högtalare. De kittlar hornhinnan också, inte bara trumhinnan. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-01-09 22:54

En annan sak du skulle kunna göra är att bygga in basmoduler i en tv bänk och sedan några små sateliter som frontar.

Tex ino profP-2 och iP.
iP är så små att de syns ju knappt.

Användarvisningsbild
Achtung

Inläggav Achtung » 2011-01-09 23:47

Jovisst finns det lösningar på allt. Men nu är det så att vi har ingen tvbänk. Allt kablage är draget dolt in till kontoret som är bakom tvn. Där finns en garderob som inhyser all elektronik, xboxar, dvd, mediapc, boxer, bluray m.m. Sen styrs allt med en logitec Harmony 1000. Så allt är dolt. I vardagsrummet sitter tvn bara smack på väggen inga kablar eller konsoller syns.
Men är det ingen som har någon som har någon idé om mitt designförslag?
Jag vet att det är en crappy idé men om vi vänder det så här istället, vilket element skulle spela minst dåligt i en sådant bygge?

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2011-01-10 00:16

Hmm mupps-elementen (Vifa TG9FD-10-04) eller dess eftergångare (Scan-Speak Discovery 10F/4424G00) passar storleksmässigt men hur de låter vet jag inte. Bara en tanke som slog mig.
Dock misstänker jag lådan blir på tok för liten. Mupps låda utav basreflex modell är på 2.7 liter och sluten låda är den på 2.5 liter. En skål lär inte komma upp i den storleken.

Annars ett par högtalare som påminner lite om skålar är ju Scandyna Micropod

Användarvisningsbild
Achtung

Inläggav Achtung » 2011-01-10 00:46

Ja, alltså två hoplimmade skålar borde ge en volym på ca 0,5liter och det är ju litet.... Men va fan.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-01-10 09:23

blir nog lite väl litet det. Du skulle ju annars kunna bygga en litet bremenägg-kopia. Kunde ju bli fräckt.
SS 10F verkar vara ett riktigt fint element, men det har ju en del begränsningar förstås.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Satelliter till hemmabio

Inläggav steveo1234 » 2011-01-10 09:45

Achtung skrev:Jag har en liten fundering... Jag vet att på detta forum finns en enorm mängd av kunskap. Jag brukar läsa mycket som skrivs här, dock inte göra så många inlägg. Men nu känner jag att jag måste fråga.

Det är så att min fru hatar högtalare och kablar.. (hur man nu kan göra det).

Jag hade samma problem :)

I mitt hobbyrum gjorde jag som jag ville. Men, frugan ville ju ha lite högtalare i vardagsrummet så att hon kunde lyssna på musik när hon ägnade sig åt sin hobby.
Så, jag satte ner mina gamla infinity (lite över en meter höga, ganska breda och väldigt svarta).
Hon tittade på dem och hela hon skrek NEEEEEEEJ.
Så det fick stå kvar där tills vi åkte till hifiklubben och tittade på högtalare. Hon hittade ett par vita dali concept som var små och diskreta. Dessutom var de ju vita och "försvann" mot väggen.

Så, hon tog dem och vi packade hem och jag monterade upp dem på väggen varpå hon kom in och lyssnade med stor glädje. I början såg hon väldigt glad ut, men, sen, så satt hon sig ner och lyssnade. Och lyssnade. Och först efter nästan en hel minut så kom kommentaren. "Är de sönder?". Jag fick ju förklara att detta är små billiga högtalare som låter ungefär såhär. Sen blev det tyst i någon minut och jag lämnade henne för att vänja sig.

Två timmar senare kom hon upp och frågade lite försiktigt om jag kunde koppla in de två svarta likkistorna igen. Hon kunde helt enkelt inte leva med sina små söta vita högisar för att de lät så dåligt.

Så, vänj din fru vid gott ljud och sen byt till något skräp. Hon kommer att be dig byta till riktiga grejer själv :I)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-01-10 10:29

Purre skrev:Hmm mupps-elementen (Vifa TG9FD-10-04) eller dess eftergångare (Scan-Speak Discovery 10F/4424G00) passar storleksmässigt men hur de låter vet jag inte. Bara en tanke som slog mig.
Dock misstänker jag lådan blir på tok för liten. Mupps låda utav basreflex modell är på 2.7 liter och sluten låda är den på 2.5 liter. En skål lär inte komma upp i den storleken.

Annars ett par högtalare som påminner lite om skålar är ju Scandyna Micropod

Mupps basreflexlåda är på 3,7 liter om inte jag har missuppfattat det hela.
Som sluten ca 1,5 till 2 liter, använder man seriekondensator kan man vinna lite extra i basområdet, 1,5 liter med 660uF ger -6dB vid 90 Hz enligt Nagrefs simulering.

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2011-01-10 12:35

Eri hmm jag såg bara de siffrorna som jag uppgav här på forumet i någon tråd. Kontrollräknade aldrig. Men det man kan konstatera är ändå att en skål från ikea lär ha för liten volym.

Användarvisningsbild
Achtung

Inläggav Achtung » 2011-01-10 13:05

Jag ska göra ett test iallafall...

Men subben då, den skulle bli ca 10liter vad kan man få in i en sådan låda?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-01-10 21:45

INO's iX är en tretummare i 0,7 liters låda. Det är nog bland det bästa som går att få, i så liten förpackning.

Ett alternativ kanske kunde vara att göra ett par högtalare som monteras dikt an mot TV'n, på varje sida. Lika höga och tjocka som TVn och samma färg/finish. Så det ser ut som om TVn har blivit bredare.

10 liter till sub... jag har byggt en på 15 liter, men den är inte prov lyssnad ännu.

//Michael

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2011-01-10 23:11

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=959#

Kan bli snyggt på väggen, på varje sida om tv-apparaten i rätt färg och spelar mycket bättre än någon tv-apparat utan subwoofer.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Achtung

Inläggav Achtung » 2011-01-10 23:26

Ino ix, intressant... Du får gärna redogöra mer om dessa högtalare. Finns det bilder på dessa?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-01-11 21:00

Ino Audio iX, 105x126x80mm, 3900:- (2820 monteringssats i rå MDF). Ett topp system (satelliter), som jag tror bör delas vid 80 till 140 Hz. Använder ett special element på 3½" (Ino Audio). Samma element finns även i en lite större modell, piX 132x220x200. Den finns det lite bas i. Den finns på foto i Elektronik Världen tidningen, undra vilket nummer! iX i plexiglas låda finns det bild på här i forumet. Samma element används också i surrounder (sido/bakkanal). Finns en inbyggnads variant, endast en rund tygfront synlig på väggen.

Kan bara köpas av Ino Audio i Stockholm, mannen (Ingvar Öhman) bakom finns på detta forum.

Undra om inte Peerless SLS6½ (830946) skulle funka i en 10 liters låda. Jag har inte räknat/simulerat detta.

edit: I denna tråd finns det bild på lilla ix: iX + y2 snabbtestat....

//Michael

Återgå till DIY-forum