Det är så att min fru hatar högtalare och kablar.. (hur man nu kan göra det). Så därför står vardagsrummet utan hemmabiosystem. Men det börjar kännas lite konstigt när man har en tv som klarar 1080p, en hdboxer som klarar 1080p, bluray-spelare m.m. men man har inget bättre ljudsystem än tvn's inbyggda hörtalare. Nu har visserligen vår tv ett bra ljud men lite mer känsla i ljudet skulle inte sitta fel. Men eftersom frugan hatar all typ av högtalar design som säljs på närmaste mediavaruhus så har det inte blivit något inköp.
Men så satt jag och läste tråden från DIY-Träffen fick jag ståpäls. Killen som byggt en högtalare av träskålar från IKEA, det var ju en sjukt frän idé!!
Min undran är om det finns en chans i universum att man kan bygga högtalare med hjälp av de skålar som IKEA har som är 12cm i dia. Finns det något element som skulle kunna göra ifrån sig ett någorlunda ljud ur ett så litet utrymme?? Sen hade det varit häftigt att kunna bygga en liten sub med de största skålarna som har en dia på 28cm. Jag är inte ute efter ett highend ljud utan vill mer att det ska iallafall toppa tvn's inbyggda högtalare.
Jag är urusel på räkna och hitta passande element men en jävel på att bygga och har en fullt utbyggd maskinpark både för trä och metallbearbetning.
Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig!!