Några mätinstrument som är bra att ha

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

mike34

Några mätinstrument som är bra att ha

Inläggav mike34 » 2004-11-17 14:27

Om nu inte LTS och Flint slänger sig i vild debatt igen :) så vill jag ställa en fråga om nån kan rekomendera nåt bra.
Har några instrument för mätning. Digital och analog multimeter, ett oscilloskop och signalgenerator i PC, men jag undrar om det inte vore bra att ha nån form av analysator för dist, spectrum och fasvridningar typ?
Jag är hemmapulare av lite av varje och nån kanske kan tipsa om nått eller några bra instrument till vettigt pris. Nya eller begagnade spelar ingen roll.
Kanske kan tillägga att jag ska ge mig på lite slutstegsbyggen igen snart och skulle vilja ha möjlighet att mäta dist b.l.a.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-17 14:31

Clio som jag använder är riktigt bra. Det mäter det mesta och med helt OK nogrannhet. Det ger möjligheter att spara, printa (till pdf) och administrera mätvärden på ett superbra sätt.

Mitt Clio är till salu inkl dator för 6500kr inkl HW, mick och SW. Jag skall ha nya Clio...

Dina egna förslag är bra men du glömmer något mycket viktigt:
Tummstock alt måttband behövs för att mäta rum, högtalarstorlek etc 8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

mike34

Inläggav mike34 » 2004-11-17 15:09

EngelholmAudio skrev:Clio som jag använder är riktigt bra. Det mäter det mesta och med helt OK nogrannhet. Det ger möjligheter att spara, printa (till pdf) och administrera mätvärden på ett superbra sätt.

Mitt Clio är till salu inkl dator för 6500kr inkl HW, mick och SW. Jag skall ha nya Clio...

Ah :) du har missat det viktigaste, ögonmåttet :) Det ska SE bra ut åxå.
Så CLIO är grejen? Ska surfa upp det på nätet å kika lite.
Det är inte mest för högtalarbyggeri som det systemet är framtaget nu då ?..
(Återkommer efter surfet.) Ska se och fundera lite på inköpet, 6k5 prutat å klart, bråttom med säljet ?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-17 15:22

mike34 skrev:
EngelholmAudio skrev:Clio som jag använder är riktigt bra. Det mäter det mesta och med helt OK nogrannhet. Det ger möjligheter att spara, printa (till pdf) och administrera mätvärden på ett superbra sätt.

Ah :) du har missat det viktigaste, ögonmåttet :) Det ska SE bra ut åxå.
Så CLIO är grejen? Ska surfa upp det på nätet å kika lite.
Det är inte mest för högtalarbyggeri som det systemet är framtaget nu då ?..
(Återkommer efter surfet.) Ska se och fundera lite på inköpet, 6k5 prutat å klart, bråttom med säljet ?
Ögonmått missade jag.

Skönt att du skriver 6k5 precis som på motstånd etc! 8) 8) 8)

Njäe, jag har inte brottom med att sälja då detta Clio fungerar alldeles utmärkt. Jag har emellerteid kombinerat mätdatorn med nätdaron (!) och den är lite för långsam...Vill uppgradera och därför är det lika bra att även ta med Clio't i uppgraderingen.

Det är främst utvecklat för att mäta högtalare men är man lite klurig inser man att det går att nyttja till en mängd fler grejjer. Med rätt mick kan man effektvt mäta rum (även med den som ingår nu), mäta dist på högtalare, elektronik etc och massor med mer grejjer.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-17 15:42

Och jag som tänke skoja om ögonmått... Attans. :?

Mycket går att göra i datorn. Mycket går bra med ett billigt ljudkort. Det finns gott om mjukvara som fixar mycket.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34

Inläggav mike34 » 2004-11-17 16:15

Jag har sett gott om system för ljudkort i datorn och det är säkert bra grejer.
Nu finns det ju ljudkort som klarar både 24 bit bredd å 96 KHz rate och det borgar väl för ännu exaktare mätningar men jag undrar om det är tillräcklig bandbredd ändå ?
Jag skulle vilja ha tag på nån bok om mätteknik så jag får lära mig mer men jag har sett indikationer på instrument-bandbredder på upp till 500 KHz för distorsions mätningar (Bygg efterbrännare med (Douglas Self)) och det kanske inte vi ska räkna med i ljudkortssammanhang.
Jag säger inte att det är nödvändigt för det vet jag inget om egentligen, men nån kan säkert svara på det.
2:a 3: n:e harmoni på 20 kHz ?? blir väl fort nåra 100 Kc.
Jag inbillar mig att en extern burk med för ändamålet specialdesignad hårdvara är det klart bästa för att undvika felkällor men det kommer antagligen en bra prislapp med på det.
(Mja,,, funderar på det, Datorn är nog bra att presentera datat på men mätningarna ska nog skötas av en burk på utsidan)

Svante:
(Jag har ju försökt själv att hacka på mjukis nu ett tag om du undrar var mätningarna i isolerings tråden tog vägen, försöker som bäst nu å få till syncroniseringsbiten för att fasavläsa och jag tror jag blir galen. Har topp detection på alla sinusvågorna i svepet på plats och försöker trigga ihop det med den utgåeende signalen.
Men det är antagligen Linux som är värdelöst på att hålla strömmen stabil , ska kolla om det fins nån DMA lösning
Rätt vad det är så vänder fasen från plus till minus och det är intressant fenomen när man ser att det bara finns en kabel mellan input och output :)

Därför kryper jag nu till korset å vill ha ett system som gör jobbet bra, jag kan inte lita på mina resultat här och jag "orkar" bara inte sitta å räkna delstreck på oscilloskopet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-17 18:27

mike34 skrev:Svante:
(Jag har ju försökt själv att hacka på mjukis nu ett tag om du undrar var mätningarna i isolerings tråden tog vägen, försöker som bäst nu å få till syncroniseringsbiten för att fasavläsa och jag tror jag blir galen. Har topp detection på alla sinusvågorna i svepet på plats och försöker trigga ihop det med den utgåeende signalen.
Men det är antagligen Linux som är värdelöst på att hålla strömmen stabil , ska kolla om det fins nån DMA lösning
Rätt vad det är så vänder fasen från plus till minus och det är intressant fenomen när man ser att det bara finns en kabel mellan input och output :)

Därför kryper jag nu till korset å vill ha ett system som gör jobbet bra, jag kan inte lita på mina resultat här och jag "orkar" bara inte sitta å räkna delstreck på oscilloskopet.

Nä, enda sättet att få till mätning inklusive fas är nog att ta stereo in, varav ena kanalen är loopback. Då kan man ta FFT på det som kommer in, och fasskillnaden mellan de två ingångarna är just fasvridningen för systemet man mäter på. Det blir fördröjningar i Windows (OK, Linux då...) som man inte har koll på, som gör fasmätning omöjlig om man inte gör loopback. Är det bara amplitudsvaret man är ute efter går det, men man behöver synka ihop det ändå. I Tombstone har jag löst det med den där förhatliga triggningen, som funkar när man har begripit den.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34

Inläggav mike34 » 2004-11-17 18:51

Svante skrev:Nä, enda sättet att få till mätning inklusive fas är nog att ta stereo in, varav ena kanalen är loopback. Då kan man ta FFT på det som kommer in, och fasskillnaden mellan de två ingångarna är just fasvridningen för systemet man mäter på.
.

Jaaa du ä så SMART.
Ska så klart ha ena kanalen till sync !!! Kom du på det själv ??
Nu ska jag lägga om strategi här.
(Men DMA då ? tror du inte på det då ?)
Får klura på det ett par dar å se till helgen om jag kodar vidare på eländet eller gräver djupt i plånboken å köper CLIO eller nått.
Nåväl amplituden har jag fått bra ordning på.
Där ser man vad mjukvarusystem kan dras med för klurigheter :) ......

mike34

Inläggav mike34 » 2004-11-17 18:53

Svante skrev:Och jag som tänke skoja om ögonmått... Attans. :?

Skoja på du så jag få höra/läsa :)

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2004-11-17 19:10

Jag passar på att låna denna tråd lite...

Ska investera i en hygglig multimeter inom kort (min gamla håller på och falla i bitar). Tänkte mäta spänning, resistans, ström på diverse hobbyprojekt, men även kapacitans torde vara användbart att kunna mäta. (har inget direkt behov av att mäta induktans idag)

Vad bör man tänka på och vilka märken är bra/dåliga?

Hur mycket bättre är en riktig "märkesmultimeter" för kanske strax under tusenlappen jämfört med t.ex. Clas Ohlsons "toppmodell" för några hundringar. Noggrannet och sånt är tämligen lika i databladen. Tips?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-17 19:45

mike34 skrev: Kom du på det själv ??

8) (Jo, jag tror faktiskt att jag uppfann hjulet själv. Igen. :oops: )

mike34 skrev:

Om vi pratar om direkt minnesaccess, så... Nej. Du måste ändå buffra och med Windows (Hrrmm, ok Linux) emellan så får du inte full koll. Jag byggde ett ISA-instickskort som använde DMA en gång i världen. Då, under DOS, så var det ett helsike att få till och helt hopplöst att debugga. Numera tror jag det är ännu värre.

mike34

Inläggav mike34 » 2004-11-18 12:34

Svante skrev:
mike34 skrev: Kom du på det själv ??

8) (Jo, jag tror faktiskt att jag uppfann hjulet själv. Igen. :oops: )

mike34 skrev:

Om vi pratar om direkt minnesaccess, så... Nej. Du måste ändå buffra och med Windows (Hrrmm, ok Linux) emellan så får du inte full koll.
Jag byggde ett ISA-instickskort som använde DMA en gång i världen. Då, under DOS, så var det ett helsike att få till och helt hopplöst att debugga. Numera tror jag det är ännu värre.

Så du menar att om jag samplar in säg en vinylskiva på ljudkort med programmvara så finns det alltid ett (jitter) som glider fram och tillbaka på tidsaxeln typ det jag ser nu när jag mäter sinusar ?
Ok, jag lägger DMA på hyllan till jag känner att massochistnerven börjar klia igen.
Det är väl kanske ingen ide att uppfinna DET hjulet igen heller då. :)
Men även om jag nu har den andra kanalen som sync så kan jag missa samples och inte riktigt va på spåret i allafall eller hur ?.

Kan man med FFT ändå på nått myskovis se faskillnader på det som kommer in? Jag menar att på sample n+1000 får jag in loopback signalens nollgenomgång eller toppvärde. Senare n+1500 får jag in noll/toppen då på det jag mäter. Vad har hänt där mellan dom två tiderna ?.

mike34

Inläggav mike34 » 2004-11-18 17:29

zvenzzon skrev:Jag passar på att låna denna tråd lite...

Ska investera i en hygglig multimeter inom kort (min gamla håller på och falla i bitar). Tänkte mäta spänning, resistans, ström på diverse hobbyprojekt, men även kapacitans torde vara användbart att kunna mäta. (har inget direkt behov av att mäta induktans idag)

Vad bör man tänka på och vilka märken är bra/dåliga?

Hur mycket bättre är en riktig "märkesmultimeter" för kanske strax under tusenlappen jämfört med t.ex. Clas Ohlsons "toppmodell" för några hundringar. Noggrannet och sånt är tämligen lika i databladen. Tips?

Jag har inte så mycket kött på benen här men jag kan säga att skillnaden bland proffs instrument å Clas grejer dyker upp efter ett tags slitande.
Sitter nog mest i åldersstabilitet i komponenter och eventuella rattars mek livslängd.
Mäta kondingar och spolar brukar vara lite mer krävande om man ska ha bra precison, är inte helt säker men jag skulle ta dessa med en nypa salt i alla handhållna multimeter versioner. Tänker mest på LCR bryggan jag använde på skolan. Inte portabel :) men det va iofs stoneage sen den föddes..

Jag skulle nog ta Clas versionen och ha pengar kvar till en nyare senare när den gamle gett upp.
(Tips bara: Gör inte som en kompis till mig gjorde)
Kolla INTE om det är 10 Ampere i vägguttaget. Jag lovar... det är MINST 10 ett kort tag :twisted:

Användarvisningsbild
Julle_Jansson

Inläggav Julle_Jansson » 2004-11-18 20:42

Själv skulle jag behöva ett oscilloskop. Vet dock inte riktigt vilket. Hameg 203-6 finns ofta beggade. Någon som vet mera?

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2004-11-18 20:46

mike34 skrev:Kolla INTE om det är 10 Ampere i vägguttaget. Jag lovar... det är MINST 10 ett kort tag :twisted:

Kan tro att det smällde DUKTIGT bra det...

Återgå till DIY-forum