Jag har sett gott om system för ljudkort i datorn och det är säkert bra grejer.
Nu finns det ju ljudkort som klarar både 24 bit bredd å 96 KHz rate och det borgar väl för ännu exaktare mätningar men jag undrar om det är tillräcklig bandbredd ändå ?
Jag skulle vilja ha tag på nån bok om mätteknik så jag får lära mig mer men jag har sett indikationer på instrument-bandbredder på upp till 500 KHz för distorsions mätningar (Bygg efterbrännare med (Douglas Self)) och det kanske inte vi ska räkna med i ljudkortssammanhang.
Jag säger inte att det är nödvändigt för det vet jag inget om egentligen, men nån kan säkert svara på det.
2:a 3: n:e harmoni på 20 kHz ?? blir väl fort nåra 100 Kc.
Jag inbillar mig att en extern burk med för ändamålet specialdesignad hårdvara är det klart bästa för att undvika felkällor men det kommer antagligen en bra prislapp med på det.
(Mja,,, funderar på det, Datorn är nog bra att presentera datat på men mätningarna ska nog skötas av en burk på utsidan)
Svante:
(Jag har ju försökt själv att hacka på mjukis nu ett tag om du undrar var mätningarna i isolerings tråden tog vägen, försöker som bäst nu å få till syncroniseringsbiten för att fasavläsa och jag tror jag blir galen. Har topp detection på alla sinusvågorna i svepet på plats och försöker trigga ihop det med den utgåeende signalen.
Men det är antagligen Linux som är värdelöst på att hålla strömmen stabil , ska kolla om det fins nån DMA lösning
Rätt vad det är så vänder fasen från plus till minus och det är intressant fenomen när man ser att det bara finns en kabel mellan input och output
Därför kryper jag nu till korset å vill ha ett system som gör jobbet bra, jag kan inte lita på mina resultat här och jag "orkar" bara inte sitta å räkna delstreck på oscilloskopet.