Mätinstrument, vad kan köpas för pengar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Mätinstrument, vad kan köpas för pengar

Inläggav darkg » 2012-01-31 01:55

Hur långt kommer man med olika budget med mätning av brus & dist, tex i enstaka komponenter? Jag inser att det utöver apparater krävs en hel del kunskap.

(Vad skulle det annars kosta, gissningsvis, att få komponenter & kretsar uppmätta med viss noggrannhet?)

Lite oprecisa formuleringar kanske...

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-01-31 08:03

Utan att var speciellt bevandrad i distmätning för enskilda komponenter så givet att du menar bla IC, motstånd, kondensatorer och spolar så skulle min uppskattning vara att det kostar minst 50.000 (grov uppskattning onekligen) och att det kräver en fantastisk massa djup kunskap om mätning och komponenter. Disten och egenbruset är extremt liten och att isolera det till ett rättvisande värde i en mätrigg är inte trivialt. Om det ens är genomförbart.

Dock förstår jag inte alls varför det skulle vara intressant mer än filosofisk. Varför vill du göra det?

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2012-01-31 08:40

Med olika budget så kommer man olika långt och med en stor budget som kommer man längre. Distmätningar i motstånd, då krävs det avancerad mätteknik. Audio Precision AP2 är najs men sexsiffrig prislapp.

http://ap.com
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-31 09:25

peranders skrev:Med olika budget så kommer man olika långt och med en stor budget som kommer man längre. Distmätningar i motstånd, då krävs det avancerad mätteknik. Audio Precision AP2 är najs men sexsiffrig prislapp.

http://ap.com

...fast...

Om man pratar om audiotillämpningar och de distnivåer som man behöver bekymra sig över så räcker en PC med hyggligt ljudkort och lite spektrumanalysprogramvara långt. Väldigt långt.

Och det verkar ju inte som att darkg borde köpa ett dyrt system ännu, det verkar bättre att först se vad man kan göra med överkomliga summor. Han kanske redan kan börja, alldeles gratis, med den dator han sitter vid och det inbyggda ljudkortet. Inte för att göra supermätningar utan för att förstå vad han behöver.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-02-06 02:56

Tack ska ni ha. Jag är aningen bättre orienterad i vilka möjligheterna är - exakt vad jag hoppades på!

UrSv skrev:Dock förstår jag inte alls varför det skulle vara intressant mer än filosofisk. Varför vill du göra det?

Om det är ekonomiskt och kunskapsmässigt rimligt, varför skulle jag inte göra det? :roll: nej, men jag tycker verkligen inte att jag behöver redogöra för det.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-06 08:42

darkg skrev:...nej, men jag tycker verkligen inte att jag behöver redogöra för det.

Ett mycket bra skäl att redogöra för det är, generellt, att man som frågeställare ofta har en anledning att fråga. Inte sällan blir dock frågan så formulerad att den inte reder ut problemet.

Om man i stället får veta varför du frågar så brukar svaren hjälpa bättre.

I det här fallet skulle informationen som du söker kunna vara helt olika. Du skulle ha kunnat vara jätterik och vill köpa det bästa som går att få tag i. Du skulle kunna ha en uppfattning att man måste ha ett dyrt system om man ska kunna mäta bra. Du skulle också kunna vara intresserad av vad det bästa är, lite på samma sätt som man läser Guinness rekordbok.

Om inte annat sparar man energi hos de som svarar som då slipper täcka in alla möjligheter. Alternativt orkar folk inte svara på alla möjligheter och då får du sämre svar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-06 08:53

+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-02-06 08:58

+1

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-02-06 10:33

Då gör jag ett försök! Jag har mycket riktigt en anledning att fråga - jag vill veta... jag gjorde ett försök att anpassa frågeställningen till den nivå jag befinner mig på, som kanske ska kallas explorativ eller orienterande. I det läget, så går mina tankar, kan det vara oklokt att avgränsa och exemplifiera för mycket, nämligen om jag själv inte vet just var jag bör dra gränserna.

Det som rent konkret ledde till att jag började fundera på vad som är rimligt att förvänta sig är att jag ska göra en volymkontroll. (Intresset är således inte renodlat filosofiskt, utan tvärtom praktiskt-tekniskt, även om filosofiska frågor också kan vara värda att penetrera.)

Om något är "värt att göra" beror för mig på flera saker, men man kan väl förenkla det till besvär x utdelning. Om det är tillräckligt billigt, tillräckligt låg inlärningströskel, går tillräckligt fort osv kan det räcka med ett ganska klent resultat för att jag ska tycka att det kan vara lönt. Exempel: Redan med ett normalt ljudkort kan man prova på att göra spektrumanalys.

Andra extremen är att vinsten är mycket stor, det går att med tungan rätt i mun, en ändlig summa pengar, inom överskådlig tid uppnå enastående resultat. Exempel: Med mätriggen X för xxxxx kr och efter några veckoslutskurser hos Kalle och vissa justeringar hemma kan man förvänta sig att kunna mäta ditt & datt lika bra som labbet Q.

Däremellan faller det mesta.

Det går alltså inte alls att säga att budgeten är si och så eller att ambitionerna är hej eller hå. Det beror på.

Huruvida det är meningsfullt eller inte är av nödvändighet i slutänden min sak att ta ställning till. Det är inte den sammanvägningen av olika överväganden jag vill ha hjälp med. Jag förstår inte attityden.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2012-02-06 19:27

Det svåra är ibland inte mätningen utan att analysera mätuppställningen inklusive mätinstrumentet. Ska du mäta på passiva komponenter så gäller det veta hur din signalgenerator och mätinstrument ser ut rent kretsmässigt.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-02-06 21:37

Det finns ju flera varianter för Win 7, OSX, iOS etc

Är det Win som gäller så kolla in [url]www.audiotester.de/Audt30_eng.pdf
[/url]

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-06 21:43

darkg skrev: Jag förstår inte attityden.

De skrivna inläggens eviga problem. Det blir missförstått och missuppfattat, på alla de sätt.
Men det är väl bara att bryta ihop och komma igen?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-06 23:13

darkg skrev:Huruvida det är meningsfullt eller inte är av nödvändighet i slutänden min sak att ta ställning till. Det är inte den sammanvägningen av olika överväganden jag vill ha hjälp med. Jag förstår inte attityden.

Min infallsvinkel när jag försöker hjälpa någon är att så effektivt som möjligt ge svar. Om jag inte förstår varför du frågar så måste jag bokstavstolka dina frågor och bokstavstolkningar ger oftast inte de svar frågeställaren vill ha. Speciellt inte om frågorna är allmänt formulerade.

Det handlar inte om att vi vill göra sammanvägningen åt dig, det handlar om att hjälpa dig att ställa rätt frågor.

Jag skulle säga att 90% av alla frågor jag svarar på är felformulerade, skulle jag svara rakt av så blir svaret värdelöst. Det är för det mesta först när jag förstår frågeställarens motiv som jag kan hjälpa till på riktigt.

Din ursprungsfråga var så luddigt formulerad att det finns skäl att tro att du inte vet vad du vill ha eller varför. Då vill man inte svara på frågan som man gissar att du skulle ha velat ställa egentligen. Bästa sättet att få dig på banan är att du berättar om anledningen till att du frågar, vad du vill göra. Det brukar folk veta.

Ledsen om jag låter brysk, men jag har alltför många gånger svarat på det folk har frågat och sett att svaret inte hjälper, eftersom att det är fel på frågan.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-06 23:17

darkg skrev:Det som rent konkret ledde till att jag började fundera på vad som är rimligt att förvänta sig är att jag ska göra en volymkontroll. (Intresset är således inte renodlat filosofiskt, utan tvärtom praktiskt-tekniskt, även om filosofiska frågor också kan vara värda att penetrera.)

Ok, du vill bygga en volymkontroll och mäta distorsion och brus i den?

Det finns goda chanser att både brus och distorsion i det du lyckas bygga ligger långt under vad som är hörbart. Är du intresserad av att mäta bara ner till vad som är hörbart med någon viss marginal, eller vill du verkligen hitta den dist och det brus som volymkontrollen ger oavsett hur lite det är?

Är det bara brus och dist du vill mäta?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-02-07 22:03

darkg skrev:Då gör jag ett försök!

Det gick inte så jättebra. Men vi har såvitt jag förstår alla försökt, så no hard feelings. Jag bugar, men det här fungerar inte.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-02-07 22:52

Ehhh
peranders har redan gett ett av svaren Audio-precisions dist analysatorer är bland det bästa och används inom utveckling och industrin, annars så finns mer generella instrument som kan mäta brusnivåer, men som regel räcker det med att räkna på detta eller simulera en krets, sen kan man ju hyra in sig nånstans för att mäta?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-02-08 00:20

Jaha, det blev lite abrupt kanske, jag är inte otacksam! Jag har haft glädje av alla svar och uppskattar intresset! Audio Precision stötte jag på innan liksom mätning med ljudkort, att båda kom upp här gav bra ledtrådar, med mera, fint och trevligt alltihop. Visst är det löjligt att tjura bara för att jag inte kan tala med Svante, men så blev det nu. Ingen big deal. Jag är säkert inte den ende.
/Slut för mig just i denna tråd.

Återgå till DIY-forum