Moderator: Redaktörer
2-ch skrev:Går i byggtankar som ska ge stereon ett eget avgränsat rum, idag spelar man i hela huset och det är inte så lyckat om någon vill titta på tv samtidigt tex.
Har fått klartecken på att resa upp en vägg. Men hur bygger man den "flytande".
Tänkte ha dubbla reglar så att in/utsida inte har kontakt med varandra. Men hur gör man vid golv/vägg/tak?
Letat efter ritningar på nätet utan större framgång. Sen är frågan vilken dörr man ska välja?
DQ-20 skrev:Gyproc och Knaus, dvs. gipsskivetillverkare har detaljerade konstruktionsriktningar för hur man ansluter till väggar och golv. Dock inte alltid så lätt att följa om man bygger till. Under alla omständighet måste det vara tätt.
Adhoc skrev:Mer info, har tipsat om den här rapporten / länken tidigare: http://www.madebydel...-egenskaber.pdf
En annan rapport om varianter på att bygga väggarna: http://www.jhbrandt.net/ir761.pdf
Lägg gipsskivorna så dom går lite "trappstegsvis" inåt mot anslutande vägg, tak och golv. Lämna ca 1 cm glipa emellan gipsskivorna och vägg. Dreva in ett cellplastsnöre i glipan, fyll därefter utrymmet med acrylfog eller annan elastisk fogmassa. 3 gipsskivor => 3 "trappsteg" => 3 cellplastsnören. Du får då 3 separata tätningszoner. Själv strimlade jag ned liggunderlag och hade som mellanlägg vid golv- och takreglar. Täta även av samtliga vägg-genomförningar, för eldosor etc, med acrylfog.
bakerman22 skrev:Adhoc skrev:Mer info, har tipsat om den här rapporten / länken tidigare: http://www.madebydel...-egenskaber.pdf
En annan rapport om varianter på att bygga väggarna: http://www.jhbrandt.net/ir761.pdf
Lägg gipsskivorna så dom går lite "trappstegsvis" inåt mot anslutande vägg, tak och golv. Lämna ca 1 cm glipa emellan gipsskivorna och vägg. Dreva in ett cellplastsnöre i glipan, fyll därefter utrymmet med acrylfog eller annan elastisk fogmassa. 3 gipsskivor => 3 "trappsteg" => 3 cellplastsnören. Du får då 3 separata tätningszoner. Själv strimlade jag ned liggunderlag och hade som mellanlägg vid golv- och takreglar. Täta även av samtliga vägg-genomförningar, för eldosor etc, med acrylfog.
Jag tror att silikon är bättre än latex.
Latex hårdnar med tiden. Det gör inte silikon.
MagnusÖstberg skrev:Jag som varit i kåken skulle nog påstå att det mesta är overkill, resten av konstruktionen hjälper inte direkt till.
Men det skulle nog absolut hjälpa till med en vägg där mot trappan (antar att det är där du tänkt dig det hela). En vägg med dubbla reglar som du tänkt dig och dubbelgips på båda sidorna och tätning mot omgivande ytor tror jag ligger i paritet med resten av huset. Mer behövs nog inte, för det gör nog inte så stor skillnad.
Men detta är mitt flummeri efter ett besök
Adhoc skrev:Mer info, har tipsat om den här rapporten / länken tidigare:
Silikon är djävulens påfund och skall överhuvud taget inte användas i boningsrum pga av "silkonsmittan" som lägger sig på allt. Det finns särskild akustikfog.
egerskog skrev:Älskar silikon är du ironisk eller finns det några rön om kladdet?
Du kanske tänker på målarfog?egerskog skrev:Älskar silikon är du ironisk eller finns det några rön om kladdet?
Fjonkalicious skrev:Om taket är oisolerat så gör bara en vanlig vägg med varvade reglar, bra med isolering, kanske dubbelgips på den inre sidan. Dock en bra rejäl dörr är nog inte fel. Skall du spänna upp den? Du vill väl inte göra hål i golvet...
Samma tjocklek på båda sidorFjonkalicious skrev:Om taket är oisolerat så gör bara en vanlig vägg med varvade reglar, bra med isolering, kanske dubbelgips på den inre sidan. Dock en bra rejäl dörr är nog inte fel. Skall du spänna upp den? Du vill väl inte göra hål i golvet...
MagnusÖstberg skrev:Samma tjocklek på båda sidor
MagnusÖstberg skrev:Du kanske tänker på målarfog?egerskog skrev:Älskar silikon är du ironisk eller finns det några rön om kladdet?
2-ch skrev:Fjonkalicious skrev:Om taket är oisolerat så gör bara en vanlig vägg med varvade reglar, bra med isolering, kanske dubbelgips på den inre sidan. Dock en bra rejäl dörr är nog inte fel. Skall du spänna upp den? Du vill väl inte göra hål i golvet...
Jo, det blir nog något sånt.
Hål i golvet eller inte har jag inte tagis ställning till ännu, parketten är ganska gammal och sliten.
Går det att få dörren tillräckligt stadig om väggen bara sitter fast på 3 sidor? I och för sig blir öppningen nära väggen.
Trappan bakom ska också renoveras och spaljen åker all världens väg![]()
Nytt trappräcke ska monteras på väggens utsida.
Semestern är räddad
KarlXII skrev:Hur lyckades du få till detta? Vilka uppoffringar måste du göra?
Vad menar du med bara tre sidor förresten?
Ta ett lager byggplywood och gips på båda sidorna så kan du hänga upp skit på insidan med om du vill. Hellimma skivorna och låt dem gå omlott.2-ch skrev:MagnusÖstberg skrev:Samma tjocklek på båda sidor
Tänkte mig dubbelgips på insidan och byggplywood + gips på utsidan så att det finns något att fästa räcket i. Tänker jag fel då?
Jockeee skrev:Silikon är djävulens påfund och skall överhuvud taget inte användas i boningsrum pga av "silkonsmittan" som lägger sig på allt. Det finns särskild akustikfog.egerskog skrev:Älskar silikon är du ironisk eller finns det några rön om kladdet?
Silikonsmittan = Silikon kontamination. Silikon kan avge ämnen och oljor som enligt nedanstående länk inte är bra.
http://www.kbs.se/pdf/bil_p00.pdf
Dessutom är silikon inte övermålingsbart, minsta lilla molekyl och färgen biter inte på underlaget.
Lycka till med bygget.
Jockeee skrev:Silikon är djävulens påfund och skall överhuvud taget inte användas i boningsrum pga av "silkonsmittan" som lägger sig på allt. Det finns särskild akustikfog.egerskog skrev:Älskar silikon är du ironisk eller finns det några rön om kladdet?
Silikonsmittan = Silikon kontamination. Silikon kan avge ämnen och oljor som enligt nedanstående länk inte är bra.
http://www.kbs.se/pdf/bil_p00.pdf
Dessutom är silikon inte övermålingsbart, minsta lilla molekyl och färgen biter inte på underlaget.
Lycka till med bygget.
2-ch skrev:Adhoc skrev:Mer info, har tipsat om den här rapporten / länken tidigare:
Den ena länken fungerade inte
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster