Söker byggbeskrivning för Rex baldock tricolumn

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
freddenacka

Söker byggbeskrivning för Rex baldock tricolumn

Inläggav freddenacka » 2012-06-24 14:55

Hej
Jag tänkte bygga två par Rex baldock tricolumn med tretumselement.
De skall vara vägghängda därav jag inte vill ha för stora element.
Någon som vet var man kan få tag i vättiga beskrivningar för att bygga denna högtalare?

Mvh
Fredrik

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-06-24 15:25

Kanske följande kan vara till hjälp (ursäkta de stora bilderna):

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-06-24 16:26

3" element då blir det bashorn som komplement då :D

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2012-06-24 18:01

Kanske kan ett bygge på grannforumet vara till någon nytta?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=83000

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-06-26 14:39

Stort tack för denna info!

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-06-26 17:13

Efter att ha byggt fyra stycken Trikes (ett par för 6,5" och ett par för 10" element. Några råd

1. Innan man limmar fast baffeln skall man ha tänkt efter om man behöver en försänkning för en front i skumplast/tyg etc.

2. Att klä med en "strumpa" av elastiskt tyg är enkelt. Stumt tyg är svårare. Att limma något galonliknande är en riktig utmaning.

3. Papprör kan vara vaxade på insidan och detta måste ruggas bort innan lim fäster bra.

4. En hel del mellanregister letar sig ut då elementet har fri sikt ut till öppningen. Börja med att dämpa hela första röret och sedan en del runt själva elementet. Den nedre delen av sektion 2 och hela sektion 3 har jag odämpad.

4.I stora pipor har man en hel del vibrationer fast det är med 4mm godstjocklek och 300 mm radie. För dimentionerna till ett 3" element torde detta vara ett mindre problem.

5. Skulle jag bygga vägghängda pipor skulle jag göra bottenöppningen dold in mot väggen för att göra hela konstruktionen så likt ett solitt rör som möjligt.

5. Prova bafflelstegs filter med och utan Zobel filter för att hitta en ljudkaraktär som passar dig och rummet.

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-07-20 13:53

Hej
Jag har läst denna beskrivning fram och tillbaka och blir inte klok på den.
Jag har funderat om och tror jag vill bygga med 6,5 tums ellement för att få bättre basförmåga.
Det viktiga är att den inte blir för stor så att den inte går att hänga på väggen längre.
Tror den mindre av dessa kan vara lagom.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=2
Förstår inte hur man räknar storleksförhållandena mellan rören....
Hur menar du att dölja öppningen? Skall jag sätta röret vågrätt mot taket eller hur menar du?

Lite dumma frågor kanske men är nybörjare på högtalarbyggen.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-07-21 07:55

Ytterröret är 1,5ggr elementets effektiva kondiamter.
6,5" har ca 130-135 cm2 konarea och då Area=Pi x Radie2 hamnar man på en diamter på ca 13 cm och ytterröret blir då 20,5 cm det innre röret är 0,6 av det yttre dvs 0,6 x 20,5 dvs 12 cm. Formlerna tar hänsyn till godstjockleken men då den bara är på ca 4mm och man inte har skräddarsydda rör får man ändå i praktiken ta det rör som ligger närmast i storlek.

Är man petig så är inre rörets diameter 0,6 ggr yttre röreret inre diameter, och för att räkna inre rörets inre diameter måste man subtrahera godtjockleken av detta rör eller i ekvationsform T=0.6M-t
Är det inte kul att få praktiskt användning av högstadematematiken :)

Kolla på öppningen "Vslot" som visas i artikeln Där är botten stängd om man vänder det öppna Vét mot väggen så är det "dolt" eller i alla fall ganska gömt.

Rören kommer att vibrera en del och mår bra av att styvas upp av stenhård golvfärg som andra har gjort eller sätta in stag som jag gjorde.

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-07-23 09:03

Spännande, kollade lite på biltema och finns billiga rör men behövs en mindre för det inre röret.
Är det ytter eller inner diametern som du har räknat på när det är 20,5?
Hur har du fäste rören? Skulle väll fungera att limma dem med epoxylim eller något om man tvättar bort det inre vaxet? Lite synd att borra och skruva om det inte måste.
Vilka 6,5 bredbandselement kan tänkas vara lämpliga? Vill helst hålla mig till 8 ohm och inte i miljonklassen men några hundralappar per element är ok och så bra prestanda som möjligt då :)

Jag tänkte testa att måla dem invändigt med noice killer då jag har sådan färg kvar sen jag isolerade båten, grymt effektiv för att dämpa vibrationer i motorrum osv i alla fall.

Vore lite roligt att göra en liten variant med alá Mupps ;)

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-07-24 09:14

Gjorde in liten sammanställning av de gjutrör som finns att få tag på.
Hittar inga runt 60 mm som skulle vara lämpliga vid muppsbýgge, kanske finns rör för att förvara planscher och ritningar som kan vara lämpliga?
Någon som har exakta måtten för muppselementet för att räkna fram en låda för den?

För 6,5 tums element finns allt på Bauhaus :-D

Bild

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-07-25 18:49

Fördelen med Byggmax var att rören redan var i rätt längd (800 mm)
Jag limmade med silikon efter att ha skrapat bort vaxet med grovt sandpapper. Hela historien med bilder och allt finns på http://drboar.blogspot.se/
Den som ligger närmast det jag använde är Philips AD70630 på HiFiKit för 295 kr. Har man tålamod kan man gå på loppisar och kolla efter billiga europeiska kompaktanläggningar Philips, Dux och andra som har små lådor med halvöppen rygg, de har oftast ett bredbandselement som man kan köpa för en spottstyver.
20.5 är inner diameter.
Som framgår av min blogg tycker jag att man inte skall spilla för mycket krut på dessa. Ett grundproblem är att det är fri sikt mellan elementets baksida och pipans öppning så det är oundvikligt att en hel del krafs i högre registren letar sig ut. Dessutom så vibrerar rören mer än vad jag förväntade. Men som kul designhögtalare är de OK eller i större format som lättburna partyburkar. För yrkesbruk finns det ju gjutrör i meterklassen men jag har inte hittat något ställe som säljer sådant för privatpersoner. Men med större rör kunde man göra något som bassystem för 15" element och ändå lätt kunna bära dem.

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-07-26 10:24

Hej
Mycket bra information på din blogg, nu förstår jag det hela.
Är stukningen på det inre röret avgörande?
Jag tror jag börjar med att bygga en liten med muppselementen som jag ändå har köpt och inte har några lådor till.
Finns så fruktansvärt många olika modeller och den slutliga som jag skall göra med ett lite större element 4,5-6,5 element skall vara 8 ohm för att kunna användas till den förstärkaren som jag har tänkt mig.
Lutar åt EAD E100HD om jag inte kommer på något bättre.

Lite info med bygge av muppselementet
Yttre rör 100mm innre diameter
Längd 400 mm
innre rör
60mm diameter
240mm längd
Elementets effektiva kondiameter
68 mm

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-07-26 12:29

Om du med "stukningen" menar snedkapningen av innerröret så är tanken antagligen att den skall hjälpa till i böjen runt från sektion ett till två av pipan. Har man rak innerpipa för man flytta ner den lita så att magnetsystemet inte tar i.

Man kan tänka sig att ha innerörer concentriskt monterat men då måste man ha någon form av stag som håller den. Enklast vore att göra det upp till den runda baffeln som håller elementet. :)

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-07-26 13:46

Jag kom på en galen idé kan jag inte bygga dubbla muppspipor som jag seriekopplar och på så vis får 8 ohm?
Kanske går att bygga en enkelpipa som hjälper basen lite med något lämpligt element?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-07-26 15:19

snygga pelare, jag gillar pelarformen skarpt
Bikinitider

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2012-07-26 17:28

Jag har inte läst tråden, men det finns "plast"rör i 600-dimensionhttp://www.onninen.com/sweden/produkter/onnline/Documents/VA%20Flik_6.pdf
Shatterer of words

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-07-27 18:52

Hittade en prisuppgift i ett annat forum från 2003
630x3m PVC Markrör 13.436,25kr 8O
Hittade 400 mm papprör och det var 500 kr på 2 meters längd

MDT Markvaruhuset i Länna har papprör upp till 600 mm,

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-07-27 19:09

Plasttrummor finns släta upp till 400mm(polypropylen) sen är det korrugerat som gäller.

Färskvattenrör modell större finns i glasfiber.

Ner till kommun eller vattenverket med en tårta så går det nog att göra affär på en spillbit.

Har äldre typen av markrör(PVC) på gårdsplan 110/160/200mm om nån är sugen, redigt solblekta av en dyster tillvaro på upplag.

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-08-03 09:47

Vad för lim har du använt?

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-08-03 12:54

Montagelim typ PL400 funkar väl bra när det är lite vaxvarning.

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-08-03 12:56

Jo de borde nog vara bra då det är rätt segt.

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-09-27 09:36

Nu är rösterna räknade och den första tricolumnen blir en liten högtalare för att kunna följa med på min resa till Portugal i december.
Tänkte bygga på 2,5" element då det isf går att använda 8 cm samt 5 cm rör från matton.
Då kommer jag till min fråga, vilka 2,5" element skulle göra jobbet bäst?
Jag har tittat på dessa två, kanske finns andra som är bättre?

Peerless Full Range 830985 2.5"
http://www.europe-audio.com/document.as ... datasheets\peerless\830985.pdf
Effektiv kondiameter 5,3
Innre diameter 7,95
höjd 31,8
Diameter innre rör 4,77
längd innre rör 19,08
Samt
Dayton ND65-4-B
http://www.europe-audio.com/document.as ... datasheets\dayton\ND65-4.pdf

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-09-29 23:09

Ser ut att vara jämt skägg mellan dessa kanske att Peerless drivern hänger med bättre över 5 kHz.
Jag skulle tänka mig att dessa skulle passa bra i ett par halvskale mini Voigt
http://www.lencoheaven.net/forum/index. ... ic=1960.30
också :wink:

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-10-02 08:31

Hej
Hur skulle det vara med denna?
Är det någon mer skillnad än att den är 8 ohm?
http://www.europe-audio.com/document.as ... datasheets\peerless\830984.pdf

Hörlurstärkare med inbyggd 24 bit dac är nu nästan klar så skall sätta in en chipamp för att driva dessa högtalare som reseförstärkare.
MVH
Fredrik

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2013-01-28 18:15

Nu är det första paret med 2,5" element ihopsatta. Låter bra, ska kla in dem med tyg och fixa riktiga fötter bara.
Bild

Bild

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2013-01-31 11:36

Är ju en sucker för enkla byggen och högtalare som inte bara är rektangulära lådor och Rex Baldock's Tricolumn uppfyller allt.

Så ut i garaget och botanisera bland papprör och avloppsrör bidde till följande Tricolumn. Här nedan i med Aurasound NS3-193-8A, men den lirade inte riktigt, svårt att sätta tummen på varför, men skam den som ger sig så lätt.

Bild

Jag gjorde min öppning som en "Delta Slot" (a) men jag tycker att det kommer för mycket mellanregister ur den, ska se om jag kan dämpa ut det med lite "fluff", annars får jag hitta på något annat.

Nästa version fick den fantastiskt trevliga Vifa TG9FD-10-04, hmm, hitta inte någon bild på den...

Denna kommer att få en diskant (Visaton DTW 72) spelandes in i väggen, samma håll som öppningen/slotten på röret. Får hoppas jag hittar lite tid i helgen till detta. Jag provade med en massa olika reflektorer först men fick inte till det utseende mässigt, snyggast och bland det bästa var en vanlig CD-skiva.

Bild

\M
<'(((><

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-02-01 01:22

Kul att se andra bygga antika konstruktioner!
Då man har en rak linje mellan öppningen och elementet så är det svårt att dämpa ut allt mellanregister utan att förlora basen. Jag skulle prova att ha ganska packat med dämpvadd från elemenntet och 5-10 cm ner i röret. Ju mer dämpning du har närmare öppningen desto mer av basen tar du kål på.

Visst kan man göra mycket kul med en Woofer Tester :o

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2013-02-01 17:21

DrBoar skrev:Kul att se andra bygga antika konstruktioner!
Då man har en rak linje mellan öppningen och elementet så är det svårt att dämpa ut allt mellanregister utan att förlora basen. Jag skulle prova att ha ganska packat med dämpvadd från elemenntet och 5-10 cm ner i röret. Ju mer dämpning du har närmare öppningen desto mer av basen tar du kål på.

Inte så konstigt att jag inte tyckte den lät skumt, klämde in dämpningen nära öppningen, får ändra det och testa igen.

\M
<'(((><

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-02-04 22:48

Dämpmaterialet dämpar bäst där det är tryck minima= hastighetsmaxima och elementet driver pipan bäst där det är tryck maxima.
Grunttonen som man vill ha har tryckmax i slutan änden av röret och hastighetsmaxima vid den öppna änden

Tredje övertonen som man inte vill ha har hastighetsmaxima vid 1/3 och 2/3 av pipans längd. Så placerar man elementet 1/3 från slutna änden så drar man inte igång tredje tonen så mycket. Priset är att grundtonen inte drivs riktigt lika bra som om elementet satt i slutna änden.

Femte övertonen som man inte vill ha har hastighetsmaxima 1/5-2/5-3/5-4/5 av pipans längd.

Så ett grundtips är att dämpa fram till första 1/3 dvs fram till elementet och om det inte räcker fram till 40-50% av pipans längd.

Veckar man pipan så förskjuts platserna för dessa hastighetsmaxima en del och det hela blir mer komplicerat.

Mina papprör vibrerade betydlig mer än vad jag förväntade mig förmodligen är papprören mekaniskt heterogena och hamnar i komplicerade vibrationer. Generös bemålning in och utsida med golvlack/golvfärg/båtlack kanske skulle styva upp dem?

Nästa vintage kvartsvågspipa som fångat mitt intresse är Decca Hörnhornet. I orginal är det byggt i tunn plywood och saknar helt dämpmaterial. Dämpningen är vibration i väggarna och den förbättrades av att man tog bort ett stag 8O

Min prototyp blir förmodligen i 11 OSB eller 12mm MDF med asfaboard dämpinging på de stora ytorna och flltbeklädnad på pipans första halva. :idea: Jag har några Philips 9710 som vill ut på grönbete men, att lyssna på framåtriktade 9710 har jag gjort och slipper det gärna...

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2013-02-05 14:23

intressant!
Skulle du vilja lägga upp beskrivning på Decca hörnhorn?

Nästa

Återgå till DIY-forum