Dämpmaterialet dämpar bäst där det är tryck minima= hastighetsmaxima och elementet driver pipan bäst där det är tryck maxima.
Grunttonen som man vill ha har tryckmax i slutan änden av röret och hastighetsmaxima vid den öppna änden
Tredje övertonen som man inte vill ha har hastighetsmaxima vid 1/3 och 2/3 av pipans längd. Så placerar man elementet 1/3 från slutna änden så drar man inte igång tredje tonen så mycket. Priset är att grundtonen inte drivs riktigt lika bra som om elementet satt i slutna änden.
Femte övertonen som man inte vill ha har hastighetsmaxima 1/5-2/5-3/5-4/5 av pipans längd.
Så ett grundtips är att dämpa fram till första 1/3 dvs fram till elementet och om det inte räcker fram till 40-50% av pipans längd.
Veckar man pipan så förskjuts platserna för dessa hastighetsmaxima en del och det hela blir mer komplicerat.
Mina papprör vibrerade betydlig mer än vad jag förväntade mig förmodligen är papprören mekaniskt heterogena och hamnar i komplicerade vibrationer. Generös bemålning in och utsida med golvlack/golvfärg/båtlack kanske skulle styva upp dem?
Nästa vintage kvartsvågspipa som fångat mitt intresse är Decca Hörnhornet. I orginal är det byggt i tunn plywood och saknar helt dämpmaterial. Dämpningen är vibration i väggarna och den förbättrades av att man tog bort ett stag
Min prototyp blir förmodligen i 11 OSB eller 12mm MDF med asfaboard dämpinging på de stora ytorna och flltbeklädnad på pipans första halva.

Jag har några Philips 9710 som vill ut på grönbete men, att lyssna på framåtriktade 9710 har jag gjort och slipper det gärna...