Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Då l26roy endast har en xmax på 14mm så har du verkligen överskridit denna låter det som om dina slagit ca 40mm(p-p antar jag då?).
Så ett par extra hade verkligen inte skadat.
Förutom mer kapacitet och lägre dist så är det som komorok är inne på fördelar med flertalet strålningspunkter.
Vad gäller att du inte hör något under 25Hz så kan det mycket väl vara så att du inte riktigt vet hur 25Hz låter. Det är väldigt lågt och låter inte alls så som man kanske förväntat sig första gången.
Eller så kan det vara så att ditt system eller rum som sätter stopp.
Spacebug skrev:Men xxls varianten hade väl gett mig runt den dubbla svepta volymen.
Antar att det inte är bra att blanda olika basar så jag får nog köra vidare med l26roy.
Spacebug skrev:Ja total slaglängd, om jag inte minns fel har jag väl runt 15mm (eller 7,5mm en väg) kvar till mekaniskt stopp.
Det testet var dock utfört innan jag la på högpassfiltret, möjligt att det inte är lika illa nu beroende på vilka frekvenser scenen innehöll, får testa igen senare.
Tonerna genererades med tongenerator program i dator, något fel på signalerna var det nog inte, tror nog snarare att systemet inte klarar av att generera tillräcklig spl för att få användbar output under 25hz, eller att min hörsel viker av där, eller att rummet äter upp basen.
Nej har inte lyssnat på under 25hz tidigare, hade förväntat mig ljud likt 30-25hz fast lägre frekvens så att säga![]()
Men istället var det väldigt lågt ljud, saker vibrerade och levde om i vardagsrummet iaf vid 20hz något de inte gjorde vid 30-25hz , så toner genererades iaf, det är säkert...
Nåja, är väl kanske inte värt att direkt jaga lägre frekvenser, men det skrämmer mig lite att jag använder så mycket slaglängd.
Nåja, får fundera vidare och börja spara pengar för eventuellt två lådor till.
Blev dock lite snopen när jag nyss såg tråden om xxls12 basar i 50liter slutet, tog dessa basar då jag ville ha någorlunda små lådor, och jag tycker om de med, det är inte det...
Men xxls varianten hade väl gett mig runt den dubbla svepta volymen.
Antar att det inte är bra att blanda olika basar så jag får nog köra vidare med l26roy.
adzer skrev:Spacebug skrev:Ja total slaglängd, om jag inte minns fel har jag väl runt 15mm (eller 7,5mm en väg) kvar till mekaniskt stopp.
Det testet var dock utfört innan jag la på högpassfiltret, möjligt att det inte är lika illa nu beroende på vilka frekvenser scenen innehöll, får testa igen senare.
Tonerna genererades med tongenerator program i dator, något fel på signalerna var det nog inte, tror nog snarare att systemet inte klarar av att generera tillräcklig spl för att få användbar output under 25hz, eller att min hörsel viker av där, eller att rummet äter upp basen.
Nej har inte lyssnat på under 25hz tidigare, hade förväntat mig ljud likt 30-25hz fast lägre frekvens så att säga![]()
Men istället var det väldigt lågt ljud, saker vibrerade och levde om i vardagsrummet iaf vid 20hz något de inte gjorde vid 30-25hz , så toner genererades iaf, det är säkert...
Nåja, är väl kanske inte värt att direkt jaga lägre frekvenser, men det skrämmer mig lite att jag använder så mycket slaglängd.
Nåja, får fundera vidare och börja spara pengar för eventuellt två lådor till.
Blev dock lite snopen när jag nyss såg tråden om xxls12 basar i 50liter slutet, tog dessa basar då jag ville ha någorlunda små lådor, och jag tycker om de med, det är inte det...
Men xxls varianten hade väl gett mig runt den dubbla svepta volymen.
Ja 56mm Xmech p-p har L26ROY.
Vilka uträkningar?boom skrev:adzer skrev:boom skrev:Snart har den väl 1 meter p-p i xmech.
Que?
Enligt uträkningar så har den basen 41mm p-p och inte 56 som dom själva anger.
boom skrev:MagnusÖstberg skrev:Hur kan det veta xmech?
genom att räkna baserad på vd?
Spacebug skrev:Ajdå, LROY verkar vara slut på europe-audio![]()
2st (!) väntas komma i november, går det inte åt många eller har de dragit ner produktionstakten?
Vilka andra affärer kan tänkas ha den tro?
köper jag från hifikit blir det ju _lite_ dyrare men kanske är de enda som har...
MagnusÖstberg skrev:Ja, jag tror boom blandar ihop det med xmax.
56mm p-p för xmech är fullt rimligt efter att ha studerat elementet.
MagnusÖstberg skrev:ok, men du hade lite fel om hur det räknas. Det du beskrev var som sagt xmax.
Xmax räknar inte alla på samma sätt heller.
Ditt datorprogram räknar inte ut xmech.
MagnusÖstberg skrev:Vi glider ju väldigt mycket bort från frågeställningen, men datorprogrammet kan helt enkelt inte veta vilka mekaniska begränsningar som finns.
Vi behöver inte tjaffsa om det. Jag tänker inte göra det iallafall
4 är mycket bättre än två. Så var det sagt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster