Är det gud eller annan okänd parameter som påverkar?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Är det gud eller annan okänd parameter som påverkar?

Inläggav Andersh74 » 2012-12-14 20:00

Hejsan

Jag har nu börjat försöka räkna på mitt första par högtalare. Jag har bestämt mig för att bygga en ganska liten, sluten högtalare med 8, alternativt 6,5" element.

Jag försökte först på papper enligt formeln Vas/((1/qts²*2)-1)och fick ganska rimliga resultat till en början.
Sedan tänkte jag kontrollera mina resultat med gratisprogrammet som finns på Hifikit. Ännu senare laddade jag ner en app i telefonen och gjorde nya beräkningar.

Jag har räknat bl.a. på detta element: http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... x-830869-8

Enligt formeln på pappret fick jag resultatet 177,7 l, vilket måste vara tokigt (antingen formeln eller min matte), Hifikits program gav ett resultat på 22,9l, telefonappen 20,8l. Är det Gud eller något annat som gör att resultaten skiljer sig åt? Är inte vetenskapen exakt månne utan lämnar lite över åt godtycke?

Om ni stora genier räknar på det ovan nämnda elementet till en sluten låda. Vilket resultat kommer ni då fram till och hur gör ni då, alternativt, vilken programvara används då?

Vore tacksam för hjälp då jag väldigt snart vill börja skissa och snickra.

Diskant har jag inte börjat fundera på än, ej heller filter men vill mycket sannolikt ha tips om det oxå. Tips om lämpliga element som inte är allt för svindyra till en sluten låda på ca 18-20 l tas tacksamt emot.

Mvh, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-12-14 20:35

Prova att simulera i Basta. Kan hämtas här.
http://www.tolvan.com/
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-14 20:53

Gjorde ett taffligt, hastigt försök mitt i matlagningen med basta men kände att jag saknade parametrar som inte anges på Hifikits hemsida. Kan någon annan göra en beräkning? Det vore intressant att se vad ni proffs kommer fram till för volym på lådan.

/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-12-14 21:01

Har du en låda som är Vas stor så höjs Q och Fr med ca 40% och har man halva Vas så dubblar Q och Fr. Så lådor på 20-30 liter så får man ett Fr på en bit över 60 Hz och Q över 0.6 så dessa är mycket rimliga.

En låda över 2 Vas ger ett Fr på under 40 Hz och ett Q under 0.4 vilket är mycket överdämpat, dessutom kommer en 8" i sluten låda snabbt storkna vid så låga frekvenser

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-14 22:18

Ni får ursäkta mig, men mina kunskaper i ämnet är ytterst begränsade. Jag är så att säga fullkomligt autodidakt och kunskaperna har jag enkom hämtat från detta eminenta forum. Det du, DrBroar, skriver talar inte till mig på ett lättbegripligt sätt tyvärr. Min plan var att pilla loss en pusselbit av kundskap här och en där för att sedan själv kunna bygga ett par enkla tvåvägare i sluten låda och köpa element och övriga komponenter från Hifikit och hoppas på att det blev bra. För det känns lite viktigt för mig det här. Jag hade tänkt att vänta med den långa historien, men det är kanske dags nu.

Jag börjar på en ny fräsch tråd då jag känner att jag börjar närma mig vägs ände med småfrågorna och önskar en tempoökning i kunskapsinhämtandet. Verkstaden blev i det närmaste komplett idag och darrar av iver att sätta igång. Den nya tråden döper jag till: Västergård, hela historien inklusive drömmar. Ska börja skriva på den nu.

Fridens fredag, Anders

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Är det gud eller annan okänd parameter som påverkar?

Inläggav paa » 2012-12-14 23:08

Andersh74 skrev: Är det Gud eller något annat som gör att resultaten skiljer sig åt? Är inte vetenskapen exakt månne utan lämnar lite över åt godtycke?
Jag tror man kan hitta en del här om man söker på "leksaksformlerna".
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2012-12-14 23:13

Leksaksformlerna låter inte särskilt seriöst. Men de kanske passar min kunskapsnivå. Ännu bättre om de hetat dagisformlerna...

/Anders

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-12-15 00:57

Andersh74 skrev:Leksaksformlerna låter inte särskilt seriöst. Men de kanske passar min kunskapsnivå. Ännu bättre om de hetat dagisformlerna...

/Anders

Där finns mer info än man anar om man läser dom inläggen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-12-16 23:13

Slutna lådor är inte kinkiga om du bygger en 20 eller 40 liters låda båda är helt OK. Den mindre kommer att ha lite baspuckel och sedan att fall på 12 dB under detta. Den större kommer att gå lite längre ner men ha ett mer gradvis fall ner mot 12 dB/oktav så den har lite torrare bas och den mindre lite fetare i mellanbasen. Vad som passar är tycke och smak och rumsplacering.

Egen liek i hagen lär mer en tusen ord så hoppa in i
http://www.mh-audio.nl/CBC.asp och
http://www.mh-audio.nl/ClosedBoxCalculator.asp
knappa in dina värde och se vad som händer mer baskurvan.

Ofta siktar man in sig på et Q på lådan på 0.6-0.8 om det inte är riktigt små element då har man ofta ett Q över 1 för att den baspuckeln skall kompensera avsaknaden av riktig bas

Återgå till DIY-forum