Hejsan
Jag har nu börjat försöka räkna på mitt första par högtalare. Jag har bestämt mig för att bygga en ganska liten, sluten högtalare med 8, alternativt 6,5" element.
Jag försökte först på papper enligt formeln Vas/((1/qts²*2)-1)och fick ganska rimliga resultat till en början.
Sedan tänkte jag kontrollera mina resultat med gratisprogrammet som finns på Hifikit. Ännu senare laddade jag ner en app i telefonen och gjorde nya beräkningar.
Jag har räknat bl.a. på detta element: http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... x-830869-8
Enligt formeln på pappret fick jag resultatet 177,7 l, vilket måste vara tokigt (antingen formeln eller min matte), Hifikits program gav ett resultat på 22,9l, telefonappen 20,8l. Är det Gud eller något annat som gör att resultaten skiljer sig åt? Är inte vetenskapen exakt månne utan lämnar lite över åt godtycke?
Om ni stora genier räknar på det ovan nämnda elementet till en sluten låda. Vilket resultat kommer ni då fram till och hur gör ni då, alternativt, vilken programvara används då?
Vore tacksam för hjälp då jag väldigt snart vill börja skissa och snickra.
Diskant har jag inte börjat fundera på än, ej heller filter men vill mycket sannolikt ha tips om det oxå. Tips om lämpliga element som inte är allt för svindyra till en sluten låda på ca 18-20 l tas tacksamt emot.
Mvh, Anders