Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Frågan "vad vill man höra" är intressant och är väsentlig för fonogramproducenter.
Den är mindre intressant för högtalarproducenter, eftersom de i första hand har att återge det som fonogramproducenterna har skapat.
Man hör alltså inte en tonkurva, utan ett möjligen ett spektrum som uppstår som en kombination av fonogrammets spektrum och högtalarens tonkurva.
Att beskriva en högtalares "sound" i positiva ordalag är att klampa in på fonogramproducenternas mark. Visst kan man, men är det bra?
KarlXII skrev:Svante skrev:Frågan "vad vill man höra" är intressant och är väsentlig för fonogramproducenter.
Den är mindre intressant för högtalarproducenter, eftersom de i första hand har att återge det som fonogramproducenterna har skapat.
Man hör alltså inte en tonkurva, utan ett möjligen ett spektrum som uppstår som en kombination av fonogrammets spektrum och högtalarens tonkurva.
Att beskriva en högtalares "sound" i positiva ordalag är att klampa in på fonogramproducenternas mark. Visst kan man, men är det bra?
Det är väl bra ur konsumentens synvinkel - eftersom det är ett faktum att högtalare låter olika. Och råkar de låta lika är det inte säkert att de gör det i ett annat rum.
Johannes skrev:dynaudio har en 3tums talspole på 6,5tums elemet. helt sjukt.
dynaudio har 6db filter sägs det , allstå enkla filter.
Bernt skrev:En högtalare kan ha rak tonkurva och låta så trist att man vill kräkas.
En annan högtalare med rak tonkurva låter levande och kul, varför?
Salig Bo Hansson och gamle Stridbeck predikade ständigt om tonansats, alltså hur anslagen, transienterna återges. Det tycker jag personligen är aningen viktigare och prioriterar därefter. Man får i varje fall gott sväng om man prioriterar dynamiska aspekter.
(Jag brukar testa just den aspekten i högtalare med några spår från en skiva från tidigt 1960-tal: Sonny Boy Williamson - Live in Europe, Williamson var en mästare på att använda dynamiken (svagt-starkt) för att skapa rytm. Han spelade som kanske är bekant munspel och kunde få en hel konsertsal i gungning med bara det. Man hör blixtsnabbt om en komponent "har svänget" på t.ex Sonny Boy's Harmonica Blues.
Det kan också vara lärorikt att lyssna på trummor live då och då för att sätta ribban.)
Kraniet skrev:dock så säger ju frekvenskurvan väldigt mycket. den är prio 1 enligt mig. Spelar ingen roll om man har en högtalare som kan maxa transienter men har en ojämn frekvenskurva med taskig energikurva.
roggaro skrev:Kraniet skrev:dock så säger ju frekvenskurvan väldigt mycket. den är prio 1 enligt mig. Spelar ingen roll om man har en högtalare som kan maxa transienter men har en ojämn frekvenskurva med taskig energikurva.
generellt är nog 'transientvillig' bara av godo kan jag tycka.
kan ju också gälla val av förstärkare t.ex
Martin skrev:När folk pratar rak frekvensgång är det oftast framifrån de menar. Vad som händer i övriga riktningar hamnar ofta i skymundan och tillskrivs "andra parametrar" när egentligen även det handlar om frekvensgång.
Här är horisontella spridningen från en Dynaudio-stativare. Man ser tydligt energitoppen kring 3-5kHz.
Användare som besöker denna kategori: smile och 9 gäster