Ha lite svårt att bestämma mig om detta hamnar under teknik eller DIY ?

Jag sitter och finular på ett projekt som jag skall ha till mitt vardagsrum, och området bas har alltid legat varmt om hjärtat och med massor av byggen i ryggsäcken så tänkte jag att ett lite mer påkostat och integrerat subbas system borde vara grejen...(utan att kosta ett mindre lands totala ekonomi)
OCH jag vet att att allt är subjektivt

Jag letar och läser efter lämplig bashögtalare och slutsteg, och det är här jag kanske tror att ni/någon kan hjälpa mig

De första frågorna som är väldigt vanliga är hur stort element skall jag ha (!)?
rummet är ca 30-35 m2 och har snedtak från 2,5m->5m
15" eller 18" eller andra förslag? dela gärna tankar ideér om olika filosofier runt hur man anpassar detta efter sin egen smak etc. etc. (frågan om ett eller flera element??)
Jag har tittat på Dayton´s 15-18" ( www.daytonaudio.com )
RSS460HO-4
UM15-22
Och även kikat på Stereointegrity (samma storlekar) www.stereointegrity.com
Det finns säker fler tillverkare, men man är ju samtidigt ute efter "bang for the buck"
Förstärkare är en annan sak, jag tror att Behringers iNUKE serie (NU6000DSP) verkar vara prisvärt eller 3000 serien (bryggkopplad) ? Finns det fler med dessa inbyggda HP och LP filter för liknade priser och prestanda?
Jag tänke att denna tråd kunde bli först diskussion om hur/var och varför för att sedan mynna ut i bygget med bilder, intryck och hur det blivit...
Tanken runt detta är att få bygga in subban i väggen bak duken för att inte synas i rummet.
Alla tankar och tips/ideér mottages mycket tacksamt, även om jag byggt massor och även varit med i utvecklingen av en del kommersiella svenska high-end högtalare så kan man alltid lära sig mer och få än mer erfarenhet från andra både från "juniorer" & "seniorer" så var inte rädd att flika in, kanske kan vi lära oss något allihop
Hoppas detta skall ge andra lite inspiration att våga ta steget mot DIY och att vi kan förenkla så mycket som möjligt
Tackar,
Mvh
Andreas