Moderator: Redaktörer
Morgan skrev:Ska komma med ett kanske udda förslag:
AE TD12M kostar med dagens dollarkurs ca 1850spänn. Världens i särklass bästa 12-tummare för registret 100-2000Hz? Jag skulle faktiskt tro det. Dessutom:
Fs: 38.1Hz
Vas: 140L
Qts: .25
1W SPL: 96.5dB
Funkar alldeles utmärkt i lådor ner mot 25 liter (Q: 0.707), men trivs bättre uppåt 35-40 liter (Q=0.5 vid omkring 46 liter). Rullar av mjukt och fint under 110 Hz, där du möter upp med basarna.
Distorsion och termisk kompression kommer fortfarande vara väldigt låga på volymer där de flesta 6.5-tummare och 8-tummare på marknaden gett upp och packat ihop för längesen.
MagnusÖstberg skrev:Det finns alternativ, men de kräver nog lite designarbete.Morgan skrev:Ska komma med ett kanske udda förslag:
AE TD12M kostar med dagens dollarkurs ca 1850spänn. Världens i särklass bästa 12-tummare för registret 100-2000Hz? Jag skulle faktiskt tro det. Dessutom:
Funkar alldeles utmärkt i lådor ner mot 25 liter (Q: 0.707), men trivs bättre uppåt 35-40 liter (Q=0.5 vid omkring 46 liter). Rullar av mjukt och fint under 110 Hz, där du möter upp med basarna.
Distorsion och termisk kompression kommer fortfarande vara väldigt låga på volymer där de flesta 6.5-tummare och 8-tummare på marknaden gett upp och packat ihop för längesen.
Kombinera det med SEOS12 och en kompresionsdriver.
Glebster skrev:En 12"are i en stativare?!respect!
Morgan skrev:Glebster skrev:En 12"are i en stativare?!respect!
Ja? Det är ju andra här på Faktiskt som gjort precis så! Okej, vi är kanske inte världens mest balanserade och friska audioforum, men...
Allram (Ludvig, allramified) gjorde så här med 15-tummare:
http://www.component.se/forum/index.php ... ule=attach§ion=attach&attach_rel_module=post&attach_id=10451
http://www.component.se/forum/index.php ... 45&page=11
I jämförelse är ju samma grej med 12-tummare rena mini-monitorerna
MagnusÖstberg skrev:Du har ju alltid en sluten variant av Feelgoodhögtalarna
Jag har 2x6,5" men det är naturligtvis underlägset det förslaget jag gav här i tråden.
Svårt att hitta 8" som fixar upp till en normal diskant men med WG går det.
Det slår däremot inte mitt förslag i tråden
Bjorn_ skrev:Tanke, skulle man kunna ta två åttor istället och en diskant i mitten. Typ som två stående centrar, koppla ihop elementen och köra tvåvägs??? Vinne man något på det?
MagnusÖstberg skrev:Det finns alternativ, men de kräver nog lite designarbete.Morgan skrev:Ska komma med ett kanske udda förslag:
Kombinera det med SEOS12 och en kompresionsdriver.
IngOehman skrev:Ja, men eq löser så man ju alla sådana problem. Eller med en förstärkare
med variabel utimpedans!
Vh, iö
adzer skrev:Intressant idé. Med tanke på hur många här som kör delat och som har diy prylar så borde vi nästan ta fram en "Faktiskt.se ultimata toppsystem byggsats"
Rdna skrev:Ino har flera modeller som jag tror motsvarar (och flera som överträffar!) mina krav, men de är ju både svårbeställda och inte så mycket DIY som jag skulle önska
Rdna skrev:Finns inte kravet att ha varit på demo kvar?
Användare som besöker denna kategori: GG412 och 24 gäster