Få liv i trasiga JPW P1 (eller bygga i lådorna)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Få liv i trasiga JPW P1 (eller bygga i lådorna)

Inläggav BPM » 2013-06-30 12:32

Köpte för ett flak öl igår ett par trasiga hembyggen (Vifa P17 och trasiga SS D2905/9300) och fick på köpet ett par JPW P1 i fina lådor, Vifa D19 och ett par Vifa M21 som är bortom all räddning (räcker inte med att kanta om, även konerna är skadade).

Har hört att detta ska vara rätt charmiga högtalare men M21 går inte att få tag i längre och andra Vifa 8" som P21 gillar dels inte runt (knappt) 20L slutet och dels är de så dyra att det knappast vore värt det.
Tips önskas alltså på en billig 8" som kan fungera hjälpligt i en P1-låda alternativt basar som kan användas i P1-lådorna och ha dem som subbar i sovrummet (40Hz skulle räcka fint). Lådorna är ju rätt stabila (verkar vara 19mm spån) och små så på de i det läget använda ljudtrycken klarar sig nog lådan rent stabilitetsmässigt.

Shoot!
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-06-30 12:47

Följer tråden med intresse! :)

Håller på och omkanta ett par P1 här och funkar inte det så har jag samma önskemål...!

Hittar man t.ex. ett par gamla Heybrook så är det visst samma element i dem (samma konstruktör bakom om jag fattat rätt?)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-06-30 13:08

Har några SLS 8 som inte används för stunden.. Är det lönt att ens testa sådana i en P1-låda för sub-bruk? Jag använder 50L basreflex avstämt vid 25Hz till sådana. Skulle de spela bas överhuvudtaget i 20L slutet? Visserligen ligger en gammal Zachry DSW-150 subförstärkare i gömmorna som inte används och den boostar ju 6dB runt 25Hz men jag tror knappast det hjälper.. Ni som kan simulera: Vad tror ni?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-06-30 13:44

Även jag har ett par P1 på hyllan, med trasiga kanter. Jättetrist att tillverkare inte väljer ålderresistent material på så känslig del i konstruktionen
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-06-30 13:49

Måste väl finnas kanter att ta hem från USA?
Jag tog hem ett kit till Cerwinburkarna för runt 300 spänn.

http://www.speakerrepairshop.com/index. ... me&lang=EN
http://www.simplyspeakers.com/speaker-f ... -kits.html
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-06-30 17:01

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-06-30 17:38

Jäklar.. Det FINNS element..
Frågan är väl vad det skulle kosta fraktat och färdigt i gamla svedala..och om högtalarna är värda den pengen. Har aldrig, vad jag vet, hört P1 och ska det kosta 2000:- att få dem spelande måste de ju låta bra nog för att rättfärdiga investeringen.

Galna parametrar...Vas 81L, QTS 0.7.. Hur fasen får de ett sådant element att lira i 20L slutet.. Borde ju vara en enorm midbaspeak och ingen djupbas alls. Högt Q i lådan är ju bara förnamnet..

Simulerade precis SLS8 i 20L slutet..och rätt snygg kurva med -6dB vid rätt exakt 40Hz.. Nu vet jag inte hur baslyftet i Zachry-steget funkar eller om det lyfter något alls så högt i frekvens men med lite roomgain borde 40Hz kunna funka rätt bra..
Blir nog att testa!
Mycket trevlig!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-06-30 18:25

Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-06-30 20:21

Kraniet skrev:Seas CA22RNY kanske kan passa?

http://seas.no/index.php?option=com_con ... Itemid=165

Säkert, och det är nog ett bättre element.. Inte som ersättare i P1 dock, utan då får det bli nya diskanter och ett helt nytt bygge. D19 bör delas runt 3500Hz som lägst och så högt verkar inte CA22RNY vilja spela..

Vifa D19: http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=264-500
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-06-30 22:48

celef skrev:Även jag har ett par P1 på hyllan, med trasiga kanter. Jättetrist att tillverkare inte väljer ålderresistent material på så känslig del i konstruktionen

Jag har ett element med lite skadad kon - kan du tänka dig att sälja ringlösa element eller planerar du omkantning...?

Som K12 påpekar så har Speakerrepair specialringar för just det Vifa-elementet om man vill fixa...!

Jag har dock ett par andra 8"-ringar men de passar inte riktigt utan viss modifikation, ska prova med dessa. Men det hade varit roligare att återställa till originalskick helt (hela koner, rätt ringar) :)

Eller så kan jag tänka mig billiga ersättningelement av annan sort, ser hellre att de spelar lite lo-fi än att slänga dem.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-07-02 20:11

phloam skrev:
celef skrev:Även jag har ett par P1 på hyllan, med trasiga kanter. Jättetrist att tillverkare inte väljer ålderresistent material på så känslig del i konstruktionen

Jag har ett element med lite skadad kon - kan du tänka dig att sälja ringlösa element eller planerar du omkantning...?

Som K12 påpekar så har Speakerrepair specialringar för just det Vifa-elementet om man vill fixa...!

Jag har dock ett par andra 8"-ringar men de passar inte riktigt utan viss modifikation, ska prova med dessa. Men det hade varit roligare att återställa till originalskick helt (hela koner, rätt ringar) :)

Eller så kan jag tänka mig billiga ersättningelement av annan sort, ser hellre att de spelar lite lo-fi än att slänga dem.

Hej phloam, jag vill nog inte sälja då jag är ett litet fan av jpw
Bikinitider

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-07-02 20:36

Har kollat lite element, och det finns några som kanske kan passa om man vill använda dem som toppar..

Vifa P21WO: http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 21wo-20-08
Verkar kunna funka i en 2-vägare och simulerar rätt snyggt med en f-3 på 60Hz i 20L sluten. Det räcker gott och väl för en låda som ska delas runt 100Hz. I det fallet så blev det nog ett totalt ombygge och bara lådorna ifrån P1 komma till användning. Men en 2-vägare med P21 och kanske SS D2608/913000 delat vid 2kHz kanske kunde bli bra? Med något så avancerat så kan man ju iofs löpa linan ut och bygga lådor som passar P21 bättre. Trä och verktyg finns så det räcker och blir över.. Jag gillar storleken bara, liknande mina Behringer, och basar finns ju..

Alternativ 2 är denna: http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... um/210w-10
Simulerar nästan identiskt med P21, men kostar bara runt femhundringen styck. f-3 60Hz även här.

3:e elementet jag kikat på är gamla hederliga Gamma BBK200. Billigt (395:- st), spelar högt i frekvens (kan behålla D19 som ju ska va en rätt ok diskant) och den simulerar sjuuukt snyggt i 20L slutet. f-3 vid 43Hz och f-6 vid 33Hz..(!)
BBK200 och D19 kanske kan bli en budgetrykare? 800:- plus filter..
Har dock ingen aning om ifall det gamla Gamma-elementet låter bra..

Blev tipsad om att försöka hitta Seas P21LTS, köpa Seas H534 diskant och sedan skulle jag ha toppar som spelar fint i 20L slutet. Har sökt en del och hittat LTS-högtalare som har de elementen och även filterritning på nätet men P21LTS verkar hart när omöjliga att få tag på så det är inget reellt alternativ det heller.

Det alternativ som kliar mest är dock att bygga en ny baffel och sätta en EAD 100HD (Jordan Jx92s MkII, typ) i varje assymetriskt placerad och sedan sätta dit ett litet basreflexrör. Avstämd till 41Hz i 20L simulerar det kanonsnyggt (f-3 under 40Hz och snyggt hela vägen) och det ger ju en del marginal om de ska köras delat. Även slutet fixar de f-3 runt 70Hz men i BR så kan de ju användas som de är i en lite mindre anläggning nånstans. Har hört högtalare med Jx92s och jag gillar vad jag hört..

Choices, choices..men det lutar åt EAD-varianten.. Blir inga partyhögtalare direkt men ändå..
Dyra jäklar, bara.. Nästan 1500:-/st..men får jag, mer Er hjälp, till filtret så tror jag att det kan bli prisvärt..
Har kört hembyggen tidigare med Alpair-element och jag gillar konceptet. EAD lär vara lika bra på det mesta och betydligt bättre under 200Hz..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-02 20:43

Vad skall du ha högtalarna till?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-07-02 21:20

MagnusÖstberg skrev:Vad skall du ha högtalarna till?

Inte en aning.. Det beror lite på vad det blir för högtalare av dem.
Jag gillar mina Behringer och vet inte om det är realistiskt att tro att jag för denna budget och med de begränsningar som formatet i sig medför ska kunna bygga något likvärdigt. Det vore bara förbannat kul att ha en anläggning med högtaleri man byggt själv igen (även om det är en sanning med modifikation om jag använder befintliga lådor) och vill såklart att det ska låta så bra som möjligt.
Blir det en 8" i basen och ett "nybygge" i lådorna så kan de ju klara lite ljudtryck och användas i stereoanläggningen (bion blir aktiva Behringer runt om), och blir det EAD så får jag väl testa om en 100 eller 120Hz-delning ger mig de nivåer jag vill ha. Annars passar de ju ypperligt som smidiga högtalare lite varstans, och skulle kunna ersätta, om de blir bra, de PMC-golvare jag har tänkt att ha i en liten renodlad 2-kanalsrigg men där de högtalarna egentligen är alldeles för stora för behovet. Blir ett EAD-bygge bra så skulle PMC kunna inbringa en slant som med råge betalar EAD-bygget..

Så min plan är alltså flytande. Jag vill bygga ett par så bra högtalare som möjligt i P1-lådor och för max kanske 3.5k och användningsområdet får dikteras av hur de sedan låter. Lite fel ordning att ta saker i här, men jag tar det inte så hårt.

När en dröm om att ta 2 av mina sls-8 och bygga golvare med EAD uppe i en förlängd baffel och spelandes OB, men det verkar vara knepigt att få ner EAD till runt 200Hz i en så liten baffel som det skulle handla om (aktiv delning mellan basar och EAD). Hursomhelst så skulle EAD-bygge i P1-lådor se till att hårdvaran för ett dylikt bygge finns hemma..
Har jag ens hört EAD spela OB? Nej..men jag är ändå "sugen".. En bra nog anledning för mig. Skulle iofs kunna ställa EAD i P1-lådor direkt på 2 baslådor och dela högt som det är för att testa..

Det var det långa svaret.. Det korta är: Jag har inte en aning.. Det bästa svaret jag kan komma på är "För att ha roligt med"..
Det får bli vad det blir. Om några kunniga här spelar boll kan det nog bli riktigt bra.

Jag tar fortfarande gärna emot alternativ eller synpunkter på mina förslag!
Mycket trevlig!

Återgå till DIY-forum