Har kollat lite element, och det finns några som kanske kan passa om man vill använda dem som toppar..
Vifa P21WO:
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 21wo-20-08
Verkar kunna funka i en 2-vägare och simulerar rätt snyggt med en f-3 på 60Hz i 20L sluten. Det räcker gott och väl för en låda som ska delas runt 100Hz. I det fallet så blev det nog ett totalt ombygge och bara lådorna ifrån P1 komma till användning. Men en 2-vägare med P21 och kanske SS D2608/913000 delat vid 2kHz kanske kunde bli bra? Med något så avancerat så kan man ju iofs löpa linan ut och bygga lådor som passar P21 bättre. Trä och verktyg finns så det räcker och blir över.. Jag gillar storleken bara, liknande mina Behringer, och basar finns ju..
Alternativ 2 är denna:
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... um/210w-10
Simulerar nästan identiskt med P21, men kostar bara runt femhundringen styck. f-3 60Hz även här.
3:e elementet jag kikat på är gamla hederliga Gamma BBK200. Billigt (395:- st), spelar högt i frekvens (kan behålla D19 som ju ska va en rätt ok diskant) och den simulerar sjuuukt snyggt i 20L slutet. f-3 vid 43Hz och f-6 vid 33Hz..(!)
BBK200 och D19 kanske kan bli en budgetrykare? 800:- plus filter..
Har dock ingen aning om ifall det gamla Gamma-elementet låter bra..
Blev tipsad om att försöka hitta Seas P21LTS, köpa Seas H534 diskant och sedan skulle jag ha toppar som spelar fint i 20L slutet. Har sökt en del och hittat LTS-högtalare som har de elementen och även filterritning på nätet men P21LTS verkar hart när omöjliga att få tag på så det är inget reellt alternativ det heller.
Det alternativ som kliar mest är dock att bygga en ny baffel och sätta en EAD 100HD (Jordan Jx92s MkII, typ) i varje assymetriskt placerad och sedan sätta dit ett litet basreflexrör. Avstämd till 41Hz i 20L simulerar det kanonsnyggt (f-3 under 40Hz och snyggt hela vägen) och det ger ju en del marginal om de ska köras delat. Även slutet fixar de f-3 runt 70Hz men i BR så kan de ju användas som de är i en lite mindre anläggning nånstans. Har hört högtalare med Jx92s och jag gillar vad jag hört..
Choices, choices..men det lutar åt EAD-varianten.. Blir inga partyhögtalare direkt men ändå..
Dyra jäklar, bara.. Nästan 1500:-/st..men får jag, mer Er hjälp, till filtret så tror jag att det kan bli prisvärt..
Har kört hembyggen tidigare med Alpair-element och jag gillar konceptet. EAD lär vara lika bra på det mesta och betydligt bättre under 200Hz..