För de som vill hoppa över bakgrunden så hoppa ned till Smileygubben.
Efter att i många år bott i lägenhet och egentligen saknat möjlighet att spela på tider och i ljudnivåer som man själv önskat så bor jag numera i hus och har lyckats ställa upp mina gamla Audio Pro Blue diamond samt center (Black Vector) och några bakhögtalare.
Då jag läst att man bör ha en "riktig" subbas så fann jag en Velodyne CH12-QTR som jag lyssnade på och köpte direkt. Den har automatisk rumskorrigering och har förnöjt mig gott och väl.
Av olika anledningar har jag dragit ned nivån på den under en period det i kombination med att jag har monterat två Buttkicker (en stor och en äldre ännu större) i min soffa så märkte jag först inte att basen "försvunnit". Men då lägligt tillfälle uppstod så skulle jag öka volymen och upptäckte då att jag basen inte infann sig! Så det hela slutade med att jag meckade isär basen och upptäckte att ett kretskort i slutsteget brunnit på en fläck stor som en enkrona.
Tanken på att laga den tog ganska snabbt slut! Så vad göra? Naturligtvis börjar jag leta efter efter en SVS eller Velodyne för att ersätta den trasiga! Men då jag är mycket prismedveten (gränsfall till snål) så snurrar alla möjliga tankar. Det slutar med att jag sansar mig och hittar ett begagnat XTS SUB-AMP som inhandlas och kopplas ihop med min befintliga sub.
Jag fortsätter att leta efter alternativ och jag tittar på dels två nya XTZ för ca 12K samt en begagnad SVS PC13-ultra för ungefär samma pengar. Jag inleder en mail dialog med SVS säljaren som visar sig vara en mycket sympatisk person som efter några mail lyckas avstyra mig från en vansinnig affär (att köpa hans SVS för 12 000:- plus frakt).
Tack för det Zartok, se hans byggtråd här http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=360

Så nu är jag helt inne på att bygga egna lådor med lämpliga element. problemet är att jag inte vet riktigt hur jag ska göra eller vad jag ska bygga. Jag har några grundförutsättningar.
Jag vill ha minst två lådor, två kanske kan räcka
Jag har tittat på 15" plus 18" element
Lådorna får inte vara större än ca 0,6*0,6*0,6 (give or take, kan dock inte bygga lådor på många hundratals liter)
Rummet är ca 4,7x3,4 meter 2,4 i takhöjd, två stora Ikea soffor, en del gardiner och en tjock ryamatta. En öppning mot intilliggande rum som är 2,3m stor. Den täcker jag med ett draperi då jag kollar på film.
kostnad tja, jag vill att det blir prisvärt och få mycket för pengarna, det är viktigare att det blir bra än att jag sparar en tusenlapp.
Har aldrig byggt sådant här men jag är rätt händig och under mina år i lägenhet har turbokonverterat ett antal BMW:er med mycket gott resultat. Så jag tror mig kunna få ihop några trälådor.
Driva jag har naturligtvis läst och googlat mycket på nätet och är beredd på att antingen använda mitt XTZ, köpa ett till likadant eller att köpa en PA-förstärkare.
Signalmodulering kanske en MINI-DSP eller så kanske min Yamaha AVR-A810 klarar det?
För övrigt så ser jag så gott som uteslutande på film och lyssnar väldigt lite på musik i systemet.
Jag önskar hjälp (tips) att välja element, lådformat, lådprincip storlekar osv. Jag tror nämligen på att fråga folk som har mer kunskap och erfarenhet än mig själv. Jag har hellre ett system som är dimensionerat i överkant än i underkant
Så alla tips frågor och synpunkter tar jag tacksamt emot!