Baslådor till min hembio, tips mottages

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jesper_75

Baslådor till min hembio, tips mottages

Inläggav Jesper_75 » 2013-09-14 10:21

Jag har planer på att bygga egna subbasar till min hembioanläggning, först lite bakgrund.

För de som vill hoppa över bakgrunden så hoppa ned till Smileygubben.

Efter att i många år bott i lägenhet och egentligen saknat möjlighet att spela på tider och i ljudnivåer som man själv önskat så bor jag numera i hus och har lyckats ställa upp mina gamla Audio Pro Blue diamond samt center (Black Vector) och några bakhögtalare.

Då jag läst att man bör ha en "riktig" subbas så fann jag en Velodyne CH12-QTR som jag lyssnade på och köpte direkt. Den har automatisk rumskorrigering och har förnöjt mig gott och väl.

Av olika anledningar har jag dragit ned nivån på den under en period det i kombination med att jag har monterat två Buttkicker (en stor och en äldre ännu större) i min soffa så märkte jag först inte att basen "försvunnit". Men då lägligt tillfälle uppstod så skulle jag öka volymen och upptäckte då att jag basen inte infann sig! Så det hela slutade med att jag meckade isär basen och upptäckte att ett kretskort i slutsteget brunnit på en fläck stor som en enkrona.

Tanken på att laga den tog ganska snabbt slut! Så vad göra? Naturligtvis börjar jag leta efter efter en SVS eller Velodyne för att ersätta den trasiga! Men då jag är mycket prismedveten (gränsfall till snål) så snurrar alla möjliga tankar. Det slutar med att jag sansar mig och hittar ett begagnat XTS SUB-AMP som inhandlas och kopplas ihop med min befintliga sub.

Jag fortsätter att leta efter alternativ och jag tittar på dels två nya XTZ för ca 12K samt en begagnad SVS PC13-ultra för ungefär samma pengar. Jag inleder en mail dialog med SVS säljaren som visar sig vara en mycket sympatisk person som efter några mail lyckas avstyra mig från en vansinnig affär (att köpa hans SVS för 12 000:- plus frakt).

Tack för det Zartok, se hans byggtråd här http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=360

:D

Så nu är jag helt inne på att bygga egna lådor med lämpliga element. problemet är att jag inte vet riktigt hur jag ska göra eller vad jag ska bygga. Jag har några grundförutsättningar.

Jag vill ha minst två lådor, två kanske kan räcka

Jag har tittat på 15" plus 18" element

Lådorna får inte vara större än ca 0,6*0,6*0,6 (give or take, kan dock inte bygga lådor på många hundratals liter)

Rummet är ca 4,7x3,4 meter 2,4 i takhöjd, två stora Ikea soffor, en del gardiner och en tjock ryamatta. En öppning mot intilliggande rum som är 2,3m stor. Den täcker jag med ett draperi då jag kollar på film.

kostnad tja, jag vill att det blir prisvärt och få mycket för pengarna, det är viktigare att det blir bra än att jag sparar en tusenlapp.

Har aldrig byggt sådant här men jag är rätt händig och under mina år i lägenhet har turbokonverterat ett antal BMW:er med mycket gott resultat. Så jag tror mig kunna få ihop några trälådor.

Driva jag har naturligtvis läst och googlat mycket på nätet och är beredd på att antingen använda mitt XTZ, köpa ett till likadant eller att köpa en PA-förstärkare.

Signalmodulering kanske en MINI-DSP eller så kanske min Yamaha AVR-A810 klarar det?

För övrigt så ser jag så gott som uteslutande på film och lyssnar väldigt lite på musik i systemet.

Jag önskar hjälp (tips) att välja element, lådformat, lådprincip storlekar osv. Jag tror nämligen på att fråga folk som har mer kunskap och erfarenhet än mig själv. Jag har hellre ett system som är dimensionerat i överkant än i underkant

Så alla tips frågor och synpunkter tar jag tacksamt emot!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-09-14 10:40

Jag börjar i en kanske oväntad ände:
Om du vill ha fin finish på lådorna, så bör synliga kanter vara gerade, annars kommer materialet att krympa olika i längs- och tjockleksriktning och skarvarna kommer obönhörligen att framträda efter en säsong med torrt resp fuktigt väder! Det spelar ingen roll hur mycket man spacklar och slipar.
Lådorna behöver inte skruvas på de synliga ytorna, vitlim eller polyuretanlim är starkt nog. Skaffa hörntvingar och spännband att dra ihop med när det torkar.
Om du kör vitlim, så ha en blöt trasa tillhands för att torka upp lim som trycks ut, det går hundra gånger lättare att få bort från ytan innan det torkat.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Jesper_75

Inläggav Jesper_75 » 2013-09-14 15:21

Att gira och få det bra känns svårt, du menar att en sådan lösning inte får spackel att spricka? Eller kanske att man inte behöver spackla? Kan man fräsa en radie över geringen?

Jag funderar på att göra lådor med svängd sida och eller svängd topp men inget är beslutat det är rätt öppet för tillfället. Väljer jag en sådan lösning antar jag att det blir svårare eller omöjligt att gera?

Men om jag inte gerar och sätter faner på lådan är det lika känsligt då?

Vad säger ni andra som byggt? Gera eller inte, vad har ni märkt.

För övrigt så är väl alla ändar i slutändan av betydelse för slutprodukten.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-14 15:24

jag håller just på att dra ihop ett par ultimax 15 från dayton. vet inte hur dom låter, men det ska bli intressant att höra. dom är storleksmässigt passande i sluten låda för dig också :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-09-14 15:26

Dina svar finns på forumet. Inte för att vara dryg, men det finns ett stort antal exakt sådana frågor besvarade.

Så jag vill väl mest önska lycka till och säga välkommen!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-14 16:12

men fan, jag hade ju redan varit här och häcklat =D
om du inte har brådis så vet du ju om att mina subbar börjar närma sig klara ;)

Användarvisningsbild
Jesper_75

Inläggav Jesper_75 » 2013-09-14 16:23

Ingen fara och tack för välkomnandet :D och ja jag har sökt letat och googlat är novis inom området och vill göra så rätt som möjligt.

Det finns många många trådar att läsa och man (jag) kan inte läsa dem alla, dock tycker jag att de flesta handlar om någon som redan beslutat väg att gå.

Jag vet inte riktigt vad eller hur jag ska göra, 10, 12, 15, 18 tums element, vilket element, hur bygger jag lämpligast lådan, vilka knep och tricks är tänkvärda osv?

Förhoppningsvis så kommer jag (vi) fram till något och lägger ut en byggbeskrivning här.

Jag hoppas att de som vill och inte tröttnat på sådana här inlägg hjälper mig på traven med sina insikter och kunskaper.

Användarvisningsbild
Jesper_75

Inläggav Jesper_75 » 2013-09-14 16:25

Zartok: Jag väntar med spänning på resultatet av dina ansträngningar!!!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-14 16:26

Jesper_75 skrev:Jag vet inte riktigt vad eller hur jag ska göra, 10, 12, 15, 18 tums element, vilket element, hur bygger jag lämpligast lådan, vilka knep och tricks är tänkvärda osv?

Börja med att stryka "tums".
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-09-14 16:54

Jesper_75 skrev:Att gira och få det bra känns svårt, du menar att en sådan lösning inte får spackel att spricka? Eller kanske att man inte behöver spackla? Kan man fräsa en radie över geringen?

Ja, man kan fräsa en radie symmetriskt över geringen, materialet kommer då att krympa exakt lika över geringen som ligger som ett symmetriplan, så att det kommer inte att spricka runt det.
Jag har ett par fanerade lådor som inte blev gerade, där skarven mellan MDF-skivorna nu syns genom faneret, och dom var spacklade enligt alla konstens regler med grundfärg, snickerispackel och grundfärg igen, och skarven varken syntes eller kändes då när den fanerades över.
Senast redigerad av paa 2013-09-14 19:11, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-09-14 16:58

Nattlorden skrev:
Jesper_75 skrev:Jag vet inte riktigt vad eller hur jag ska göra, 10, 12, 15, 18 tums element, vilket element, hur bygger jag lämpligast lådan, vilka knep och tricks är tänkvärda osv?

Börja med att stryka "tums".
10-18 basar blir nog bra, men om dom är 10-18 cm så blir det väl inte så kul i alla fall, så tum behövs nog trots allt?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-14 17:14

10-18 basar >=10"

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-14 17:27

nu när jag har koll på vem det här är vill jag fylla i lite, eftersom ni håller på att fula! *asg*

jo, det här var som sagt en kille som var intresserad av min svs, men jag tyckte inte att han skulle köpa den. bra säljare jag är va? han vill ha ett prisvärt system, och jag har tidigare rekommenderat exempelvis tvetts byggtråd (bill och bull). jag har försökt att, så gott jag kan, svara på hans frågor.

det jag tror att jag har rekommenderat är 15" element max (marknaden för 18" är inte stor) samt att bygga slutet då det är lättaste lådorna att bygga :) vilka element, vilka simuleringsprogram och såna saker tror jag ni klarar av att svara på mycket bättre än mig. jag räknade mina lådor från papper och penna, har inte simulerat något förrän jag var hos tvett, och då såg det bra ut :)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-09-14 18:01

Du har ju upp till ca 200L att tillgå på 0,6*0,6*0,6m låda.

Kolla in Adzer och hans 15".

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-09-14 20:06

Hade jag haft mer volym tillgängligt hade jag nog köpt Scan-Speaks 30W/12". Just nu har jag fyra SEAS L26ROY i 60 l styck.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Jesper_75

Inläggav Jesper_75 » 2013-09-14 22:00

Ja jag kanske inte har full koll på vokabulären och på vilket sätt jag ska uttrycka mig! :roll: Men jag kanske lär mig! :o

Jag har kollat på ett antal olika element men jag vet inget om vad värdena representerar och hur man tolkar och använder sig av dessa. Jag har iaf förstått att xmax är slaglängden hmm, men vet inte om det är totalt eller åt ena hållet från neutralläget.

Jag förstår att värdena och kvaliten på elementet påverkar slutresultatet. Jag har sneglat på några olika element men har svårt att komma till någon riktig insikt.

Dayton Audio UM15-22 15" Ultimax DVC: http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=295-514

UXL-18: http://www.data-bass.com/data?page=driver&id=37

SI18D2: http://stereointegrity.com/index.php?id=60

Kanske man ska bygga med

två 18" eller

två 15" eller

två 12" eller

fyra 12" eller

fyra 10" eller

tre 12" eller

vad?

Hur ska man resonera?

Jag fick viss upplysning från den gode Zartok typ att om man har fler element så får man en bättre upplevelse även på lägre volym. Men någonstans går väl brytpunkten för storlek kontra antal antar jag. Och då även för prisvärdheten. Jag såg ett TC sound element för ca 1000$ vilket fick otroligt goda omdömen men jag tror det vara mer prisvärt med 200$ element.

Dessutom tror jag mer på en sluten låda än en öppen efter allt jag har läst

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2013-09-14 22:04

paa skrev:
Jesper_75 skrev:Att gira och få det bra känns svårt, du menar att en sådan lösning inte får spackel att spricka? Eller kanske att man inte behöver spackla? Kan man fräsa en radie över geringen?

Ja, man kan fräsa en radie symmetriskt över geringen, materialet kommer då att krympa exakt lika över geringen som ligger som ett symmetriplan, så att det kommer inte att spricka runt det.
Jag har ett par fanerade lådor som inte blev gerade, där skarven mellan MDF-skivorna nu syns genom faneret, och dom var spacklade enligt alla konstens regler med grundfärg, snickerispackel och grundfärg igen, och skarven varken syntes eller kändes då när den fanerades över.

Att gera fogkanter 45 grader för att undvika synliga skarvar under lack eller fanér kräver hög precision för att det ska bli bra. Om en platta drar sig under geringen eller blir något mindre så går hela poängen förlorad och man riskerar öppna glipor istället. Och så måste man vara rädd om kanterna som är ömtåliga som kartong om det rör sig om MDF.

Det är definitivt inget man kan åstadkomma med en överhadsfräs och 19mm MDF. Likaså måste man vara nogrann vid sammanfogningen.

Jag har byggt mina baslådor så men har då haft tillgång till ett riktigt fräsbord och efteråt avrundat kanterna med överhandsfräs.

Fördelen med att inte gera är att man kan såga till plattorna och kexa så att de blir självlinjerade om man tänker igenom uppsågningen.

Om man fasar kanterna mot fogar nån bråkdel av en millimeter så kan man antingen låta skarvarna vara synliga eller lägga i spackel i den lilla fogfasen för att få skarvarna praktiskt taget osynliga. Nackdelen med spackel är det att den bli svårare att limma fanér eftersom lim har svårt att fästa på spackel. Så bäst blir det om man tänker lacka lådorna.

Det är i vart fall ett betydligt mer krävande jobb att göra en låda med gerade fogar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-09-14 23:08

Ja, att fasa kanterna ner intill fogen, (fasbredd=väggtjocklek) är ju en lösning som fungerar, och då kan man som sagt kexa, plugga går också, vilket kan vara en lättare väg att gå än att gera.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Jesper_75

Inläggav Jesper_75 » 2013-09-15 15:33

Kexa är det då man fräser ur och försänker delarna mot varandra?

Jag tror också att det kan vara svårt att få till en gering på ett bra sätt. Men var och varannan som byggt egna lådor borde ha stött på detta problemet!?

Hur ska man resonera vad gäller antal och storlek på elementen? Samt typ av låda?

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-15 18:39

Ju mer infra du vill åt, desto mer lutar det åt sluten låda. Dock så förlorar du endel i spl och även basdist om jag inte har fel. Bästa systemet jag upplevt är ino prof y4, 4 12" i separata lådor med port, så portat är ett alternativ. Dock så är portat bunden mer till form då det portade röret ska följa en avstämning för lådan och huller om bullet ect.

Kortfattat så är portat mycket lättare att screwa upp samt att lådan blir större. I gengälld får man mer spl och lägre dist. Riktiga basnarkomaner kör ofta slutna lådor då dom vill ha infra, medans jag valde slutet eftersom jag är en fetklant på att bygga :D

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-09-15 21:43

Börja med att ta reda på dina behov..
Jag har idag totalt 8st 50L lådor med peerless sls-8.. Avstämda till 25Hz och som spelar 20Hz ganska behagligt i mitt rum.
4st av dem kan spela så att det gör ont..och 2 av dem räcker och blir över för mitt behov..samtidigt som alla 8 tillsammans är en baslösning som är klart i underkant av vad som kan kallas acceptabelt för många här.

Jag tror att väldigt många vore nöjda med vad 2st 12" kan prestera när det kommer till ljudtryck och djup i rätt lådor (eller 4st 10" i besvärliga rum)..

När det kommer till basbygge är det en helhetslösning som ska tas fram, där dina behov, rummets behov och effekten som krävs bildar den heliga treenigheten. Vad som spelar mycket bas i ett rum kan vara för klent i ett annat, och effekten som räcker i ett rum kan vara för liten i ett annat..osv osv. Mitt tips, och det jag hädanefter själv kommer att följa, är att hitta element du gillar i en vettig storlek (10-12") och bygga 2 basar. Om dagen kommer då kapaciteten inte längre räcker bygger du 2 till..och sedan ytterligare 2.. Börjar du med 2x15" (eller ännu större) så är du låst. Fler så stora lådor får man inte plats med..

SDX-10 är ett bra element. Klarar sig fint i 50L basreflex eller 30L slutet med EQ och 2st sådana i basreflex ruskar runt rätt bra. 4st ger ännu mer men framförallt flexibilitet. 8st och du kan hyra ut baslösningen till rivningsfirmor..

Vad jag vill ha sagt är att det är inte fel att börja vackert och känna sig fram lite.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Jesper_75

Inläggav Jesper_75 » 2013-09-16 15:07

Zartok: Infra vilket område menar du då?

BPM: Du skriver att du har 8st lådor men att två stycken egentligen räcker till för ditt behov men att alla åtta är underkant för en del. Men om du spelar på -20dB på volymkontrollen och vi säger att det är den normala lyssningsvolymen. Är det då lagom med två och fyra är för mycket? Eller blir ljudupplevelsen mer homogen med åtta stycken i det fallet?

Om du sedan spelar på -5dB så kommer åtta av dina burkar vara i överkant?

Jag vill ha en homogen och omfattande känsla på en normal lyssningsnivå (säg -20) tror du att man fixar det med två 10" eller 12" lådor?

Finns det någon finess eller nackdel med att rikta elementet nedåt jämfört med framåt?

Användarvisningsbild
Jesper_75

Inläggav Jesper_75 » 2013-09-16 21:14

Att vara måttfull är oftast klokt men kan gränsa till att vara tråkigt.

Vad tror ni om en "öppen lösning"? vet inte ens vad metoden heter, infinite baffle på utrikiska.

Helt "enkelt" såga ett eller flera hål i taket fixa en låda och skruva elementet i den. Ena sidan ned i rummet andra sidan ut i vinden!!

För och nackdelar med den lösningen?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-16 21:17

Kräver helt andra element till att börja med.

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2013-09-16 21:21

Jesper_75 skrev:Att vara måttfull är oftast klokt men kan gränsa till att vara tråkigt.

Vad tror ni om en "öppen lösning"? vet inte ens vad metoden heter, infinite baffle på utrikiska.

Helt "enkelt" såga ett eller flera hål i taket fixa en låda och skruva elementet i den. Ena sidan ned i rummet andra sidan ut i vinden!!

För och nackdelar med den lösningen?

Om du har möjligheten till att bygga IB så gör det!!!

Användarvisningsbild
Jesper_75

Inläggav Jesper_75 » 2013-09-16 22:46

Jag antar detta element är lämpligt?

http://store.ficaraudio.com/ib315/

Om jag skulle montera 4st ovanstående i taket (i takstolarna på någotvis) hur skulle det påverka min takhängda projektor? Jag har cc60 mellan takstolarna.

Man kan tänka sig att det blir väldigt kallt däruppe på vintern, man kanske kan vända korgen inåt i en låda?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-09-17 00:26

Jesper_75 skrev:
BPM: Du skriver att du har 8st lådor men att två stycken egentligen räcker till för ditt behov men att alla åtta är underkant för en del. Men om du spelar på -20dB på volymkontrollen och vi säger att det är den normala lyssningsvolymen. Är det då lagom med två och fyra är för mycket? Eller blir ljudupplevelsen mer homogen med åtta stycken i det fallet?

Om du sedan spelar på -5dB så kommer åtta av dina burkar vara i överkant?

Jag vill ha en homogen och omfattande känsla på en normal lyssningsnivå (säg -20) tror du att man fixar det med två 10" eller 12" lådor?

-20dB motsvarar rätt väl vad jag själv kallar normal lyssningsnivå, och de ljudtrycken klarar 2st lådor utan vidare. Med 4st lådor undertrycker jag en resonans något bättre men annars är det ingen större skillnad i hur det låter, förutsatt att den totala nivån på basen anpassats (jag har inte många basar för att jag vill ha MER bas, utan bara bättre bas..). Med 8st så börjar jag få rejäla fördelar när det kommer till renhet och definition i basen men att få in alla 8 i vardagsrummet kräver ett bänkbygge som jag varit för lat för att ta tag i än..men det kommer.

-5dB.. Sådana nivåer spelar jag aldrig på men där tror jag nog att 2st av mina lådor får det tufft, i alla fall på musik med mycket energi i lågbasen.

Att 2st lådor med t.ex L26Roy, SDX-10 eller liknande har resurser att ta av vid -20dB tror jag bestämt. De fixar nog mer än så utan att svettas. Och, som sagt, gör storleken på den typen av lådor att man alltid kan komplettera med flera om det skulle behövas och hellre 4st mindre än 2st större (med jämförbar kvalitet).

Samtidigt handlar det såklart om hur låga frekvenser du vill kunna återge. 10"-element som parvis återger 15Hz med tryck kan bli svårt men räcker 20Hz så funkar det fint.

Jag försöker inte få dig att välja små element, vill du bygga med 15" eller ännu större ska du göra det. Problemet blir bara att om rummet skulle må bra av de fördelar flera basar ger får man jäkligt knepigt att smäcka in fler om varje låda ska vara 150L stor..
Men har du platsen, behovet och pengarna är det ju bara att köra :D
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Jesper_75

Inläggav Jesper_75 » 2013-09-17 07:20

Jag uppskattar verkligen alla tips och överväger var och ett av dem! Så även mindre element såklart, jag har googlat och tittat på det.

Kom däremot på igår att ett IB montage kanske är möjligt och är det så då blir det nog så. Det verkar vara ett väldigt bra sätt att få ut mycket ur elementen, mycket och rent. Dock verkar överkapacitet vara extra viktigt (mer headroom).

Ang små element så känns det som att de skulle begränsa förmågan i de lägsta registrena vilka jag naturligtvis vill åt då jag mestadels kollar på film. Troligen är det inte många filmer och långa stunder som där finns information att spela. Men de snuttar man stöter på vill jag fånga och har jag förstått rätt är detta fullt rimligt att nå med ett IB.

Jag har en enplanskåk med valmat tak och det är extra trångt att ta sig till vardagsrummsvinden. Jag ska göra en expedition dit så snart det passar. Jag misstänker att jag måste skruva ihop allting på plats vilket inte känns så lockande. Slutresultatet känns betydligt mer spännande.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-09-17 08:36

Det brukar gå att bygga elementlådan på marken och sen lyfta upp den i hålet i taket och fästa den från insidan. Då slipper man mycket "vindarbete".
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-17 08:37

Jesper_75 skrev:Jag antar detta element är lämpligt?

http://store.ficaraudio.com/ib315/

Om jag skulle montera 4st ovanstående i taket (i takstolarna på någotvis) hur skulle det påverka min takhängda projektor? Jag har cc60 mellan takstolarna.

Man kan tänka sig att det blir väldigt kallt däruppe på vintern, man kanske kan vända korgen inåt i en låda?

Det där kan nog bli riktigt grymt.

Vänder du konerna inåt, så kom ihåg att göra manifolden* större så du får tillräckligt flöde. Jag hade nog lagt en liten hög isolering runtom och hoppats det inte skulle störa funktionen något, men det finns nog andra experter som vet mer.

* elementen skall spela parvis mot varandra för att släcka ut vibrationer

Nästa

Återgå till DIY-forum