Morgan skrev:Varför är det bättre med q-värde runt 0.5 än 0.4? Upplever man så stor skillnad egentligen? Jag har för lite erfarenhet av dylikt, och har inte kunskaper nog för att exempelvis göra ett filter till datorn för att simulera effekten via hörlurar.
Paa skrev som svar:
"Här har han (IÖ) lite om Q, han gillar faktiskt låga värden ser det ut som:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 473#795473
Förstainläget i den här tråden är läsvärt också.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 769#723769 "
För lågt Q sägs ge för slank och blodfattig bas. Men det beror ju på så jag lägger till den här:
http://www.reocities.com/kreskovs/Box-Q.html
Den har bra textförklaringar på val av Q för en sluten baslåda tillsammans med diagram. ”Kort och grovt” säger artikeln att det inte är självklart vilket Q-värde som är ”rätt” för baslådan, utan det beror till stor del på i vilken typ av rum och var i rummet baslådan placeras. Ungefär: Högt Q-värde som 1,0 kan vara lämpligt i stort rum / rum med stora förluster, lågt Q-värde 0,5 kan vara lämpligt i mindre rum med låga förluster / har hög room gain. Jag har ett rum med alla ytor i betong som dessutom är rejält tätt jämfört med vanliga vardagsrum med stora fönster / dörrar / lätta gipsväggar. För mig är det troligen mycket lämpligare med lågt Q-värde, kanske tom under 0,5 som Tommys 145 L-låda skulle ge. Q–värde kring 0,7 eller högre ger troligen för stark bas, Q-värde 1,0 som ger samma utsignal som insignal skulle med min höga room gain ge alldeles för stark ”bummelbas”.
Kreskovs artikel har (tycker jag) en har en hel del beröringspukter till Paas intervju med IÖ i Molt om ”Optimum Frequency Response Curves in the Bass Range”
http://www.sonicdesign.se/optimum.html
Citat ur Kreskovs artikel:
”Since it was noted that the Q =1.0 system will have a 1.25dB peak in its frequency response ½ octave above fs, we can look at the response at that frequency as well. Figures 9 and 10, to the right, show the response at a frequency of 1.5 times fs for Q = 0.5 and 1.0. We do notice that the Q = 1.0 response exceeds the input amplitude slightly, however the Q = 0.5 response is still well below the level of the input. Which is more accurate? Which sounds better? Will the response sound boomy? These questions can’t be answered without considering one additional piece of the puzzle. This piece is the room. In a very large room or outdoors the effect of room gain is minimal and the environment does not influence the response, as shown in Figure 11. It should be clear that the Q =1.0 system should sound more natural in such an environment. However, if a sealed box woofer system is placed in a relatively small, closed room, with room gain as depicted in Figure 12, the response below the fundamental room resonance will be augmented by room gain. If the room was perfectly sealed and the walls were perfectly rigid, the room gain would results in a 12dB/octave increase in SPL with decreasing frequency below the room’s fundamental resonance. Coupled with a speaker of correct resonance and Q the resulting response would extend flat well below the speaker’s and room’s resonant frequency. However, if the speaker’s resonance is below that of the rooms, then room gain effects can result in a blotted, boomy bass response. A low Q woofer system will help reduce this effect because of the greater roll off of the bass response from the woofer above it’s resonance. There is clearly a need to consider the room size, woofer resonance and woofer Q when trying to achieve the smoothest, most extended bass response in a given room rather than building/buying a woofer simply because it has the lowest fs. If fs is well below the room resonance the room will be overloaded and the bass will almost certainly boom.”
Jag tror därför det är lämpligt att bedöma vilken typ av rum man har samt ta hänsyn till var dess lägsta resonansfrekvens ligger. För frekvenser under denna blir det trycksättning av rummet som gäller och är det då ett absolut tätt rum med styva tunga väggar fås ett room / pressure gain på 12 dB / oktav. I ett tält eller ute i trädgården 0 room gain, för ett vanligt vardagsrum någonstans där emellan. Siffror jag sett är väsentligt lägre, kanske 6 dB / oktav (?). Mitt rum som är ca 7,9 m långt har en lägsta resonans nära 22 Hz, ett rum som är ca 5-6 m långt kring 34-29 Hz. Jag får ett extra gratistillskottav av bas ända ned i infraområdet med flera 10-tals dB, för högt Q-värde på baslådan skulle då ge för mycket av det goda. I rum med öppen planlösning / sladdriga väggar är det troligen bortkastade pengar att försöka sig på att återge riktigt låg bas med hög amplitud men en högtalare med högt Q-värde som ställs nära vägg / hörn kan där vara modellen för ”skapligt bra” basdunk.
Med Jeff Bagbys program ”Baffle Diffraction and Boundary Simulator” kan man simulera rummets room gain med högtalarplaceringen samt dess trycksättning för låga basfrekvenser. Det finns en ruta att kryssa i /ur för trycksättningen samt en ”ratt” för att ställa in troligt läckage som rummet har. Vanliga rum påstås ha i storleksordningen 40-60% läckage. Bagbys excelprogram kan tankas ned här:
http://audio.claub.net/software/jbabgy/BDBS.html
Kombinerar man vad som står i länkarna tror jag man kommer långt med vad som kan vara lämpligt för ens egen baslåda och rum. Man kan ju även tänka sig att i stället för sluten låda ha en basreflex som stäms av mot det egna rummets troliga respons. 145 L låda som Tommy skissat på hittills skulle kunna förses med ett Ø100 basreflexrör, reglerbart i längd för att stämma av lådan från ca 17 Hz och uppåt. Som basreflexlåda räcker låga 100 W jäääääkligt långt med TD18+ elementet och det är en god idé att lägga in ett högpassfilter kring 15 Hz för att inte gå över xmax och undvika att det sker någon olycka. (Iofs tycks elementet mjukbottna när det går över xmax istf för att slå i botten med ett klonk.) Tycker man bättre om den slutna lådans respons är det enkelt att proppa basreflexporten.
Lämpligt justerbart basreflexrör kan vara Biltemas teleskoprör för ventilation som består av 1 rör med Ø 104/102 + 1 rör Ø102/100 mm, båda rören är 30 cm långa och kostar 50:-. Man bör sätta på en baffel i på rördelen inuti lådan samt rundfräsa kring hålet där ytterröret går in i lådan. Rören sluter riktigt tätt kring varandra och det blir lätt att utifrån sticka in handen och justera portens längd i lådan.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Venti ... or-873820/