Bygga baslåda 4st AE TD18+

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tommy_b

Bygga baslåda 4st AE TD18+

Inläggav tommy_b » 2013-11-01 23:43

Hejsan

Behöver hjälp med vilka typer av stagning jag kan göra

Detta är vad jag MAO tror fungerar.. har jag missat något ?

Tacksam för all hjälp
Senast redigerad av tommy_b 2017-07-27 07:51, redigerad totalt 1 gång.
Byggt enligt Berglundska Byggnormen

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-11-02 03:37

Stagningen är bra då den förbinder samtliga sidor. Däremot är urfasningen direkt bakom elementet för nära polstycket. Polstycket har ett hål bakåt för bortventilation av värme från talspolen och utblåset ska vara fritt från hinder bakåt, åtminstone 5 cm ännu hellre 10 om det är möjligt.

Du kan sätta in ett vertikalt stag till så lådan delas i 3 delar invändigt, då blir det fritt bakåt. Du kan också komplettera med några fyrkantstavar från stagen ut mot lådsidorna. Jag själv har ganska begränsad lådvolym att leka med och för att spara innervolym kommer jag nog köra med fyrkantstavar istället för stagande skivor. Avstånd ca 10-15 cm mellan dem och lite assymetriskt. Det behöver inte vara grova dimensioner på stagen, hellre flera klenare med tätt emellan än grovt och långt emellan för att styva upp lådan.

Någon särskild anledning till att lådan ser ut som den gör just nu? Andra utseenden kan ha fördelar, kan också vara bra att kunna placera dina 4 element på olika ställen i rummet.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-11-02 11:29

Adhoc skrev:Någon särskild anledning till att lådan ser ut som den gör just nu? Andra utseenden kan ha fördelar, kan också vara bra att kunna placera dina 4 element på olika ställen i rummet.

Tommy bygger en baffelvägg, lådorna måste rymmas i/under den väggen. Därav rätt bestämda mått på djup, höjd och bredd. Lite spelrum finns det kanske, men jag skulle tro att måtten är hyfsat spikade Tommy?

Användarvisningsbild
tommy_b

Inläggav tommy_b » 2013-11-02 22:04

Hejsan

Det är precis som Jonas_W säger. jag ska bygga in dem i frontväggen

Jag är låst till dessa ytter mått annars hamnar front högtalarna för högt upp B1500mm x D400mm x H600mm per låda

Bygg materiel 22mm MDF

Någon som kan länka till en bra stagning som inte stjäl för mycket volym så man kan se hur man ska göra :)

Med vänlig hälsning Tommy

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-11-03 00:42

Adhoc gav dig nyss en :)

Användarvisningsbild
tommy_b

Inläggav tommy_b » 2013-11-03 23:21

Jag läste Adhocs rekommendationer. Fördstod inte helt hundra hur jag ska konstruera dessa stag. därför fråga jag efter en länk.

men förstod att det behövs minst 10cm bakom magneten. och gjorde en ny rendering på flagstaget. mindre gods samt triangulära för mer stadga

duger detta ?

Bild

Denna konstruktion stjäl ca 4.5L av lådan som gör att jag har en volym på 145.5 per element utan fluffig isolering

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-11-04 00:21

Kan vara helt ute och cykla, men det blir inte lite lågt Q-värde med 145 liters nettovolym, isolering och uppvärmd talspole? Tänkte om det kanske vore bättre med en lite mindre låda?

Tänkte så att vi inte bara hänger upp oss på stagningen utan kikar på helheten innan du skickar iväg en ritning till snickaren :)

Användarvisningsbild
tommy_b

Inläggav tommy_b » 2013-11-04 10:54

JonasW skrev:Kan vara helt ute och cykla, men det blir inte lite lågt Q-värde med 145 liters nettovolym, isolering och uppvärmd talspole? Tänkte om det kanske vore bättre med en lite mindre låda?

Tänkte så att vi inte bara hänger upp oss på stagningen utan kikar på helheten innan du skickar iväg en ritning till snickaren :)

Bra tänkt :D Glömde fråga om detta. hur stor låda ska jag köra på har fått många bud på detta. allt från 80L till 300L per element

vid 125 liter har jag enligt winisd Pro (Alpha) har jag ett Qtc:

Vid 125liter 0.464
vid 150 lier 0,436

som jag förstått det hela så är det bra med små lådor till dessa element men problemet är det stora xmax`t som man vill utnyttja

eftersom det är för liten inre volym för att utnyttja slaget i basen pga luftmotståndet inne i lådan blir problematiskt

eller ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-11-04 12:13

När det gäller Q-värdet så verkar det ju meningslöst att komma under 0.5.
Men hur stor blir luftdistorsionen vid Xmax med de olika volymerna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-11-04 12:19

Har personligen aldrig lyssnat på en sub med jättelågt Q-värde, men läser man runt så verkar de flesta (?) tycka att de blir för strama/torra. De faller väl av snabbare i botten också med lägre Q?

Om du inte behöver all slaglängd så är det kanske nog så bra och gå på en mindre låda.

Användarvisningsbild
tommy_b

Inläggav tommy_b » 2013-11-04 13:23

Jag är öppen för samtliga förslag bygger helst rätt på engång
så slipper jag massa extra arbete

Vid 100 Liter 0,501
Vid 125 Liter 0.464
Vid 150 Liter 0,436

så kanske 100 liter är mer optimalt ? :?

känns så litet till en 18 tummare bara

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-04 13:31

Slutna lådor blir inte så stora.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-11-04 13:48

tommy_b skrev:Jag är öppen för samtliga förslag bygger helst rätt på engång
så slipper jag massa extra arbete

Vid 100 Liter 0,501
Vid 125 Liter 0.464
Vid 150 Liter 0,436

så kanske 100 liter är mer optimalt ? :?

känns så litet till en 18 tummare bara

100 liter ÄR ju rätt litet för en 18" också om man jämför med element från t.ex. Dayton, TC sound m.fl som många bygger på idag.

Men som det konstaterades i en tidigare tråd, gällande detta element, så kom man väl fram till att ~85 liter med låda fylld av isolering räcker för att nå Q 0.5 om inte minnet sviker mig.

Det är väl nästan upp till dig och bestämma vad du vill uppnå med lådan. Det man brukar sikta på, Q på 0.5 ger dig ju en liten smidig låda men istället så får du ett högt lådtryck innan du kunnat använda dig av hela slaglängden på elementet.

Lådvolym som undviker för högt lådtryck och kan använda hela xmax blir rätt stor men ger istället ett rätt lågt Q.

Lådvolymerna du räknat på nu, det är väl utan fyllning av isolering & varm talspole också? Då sjunker väl Q ytterligare?

Användarvisningsbild
tommy_b

Inläggav tommy_b » 2013-11-04 14:33

Jonas: Värden som jag angivit är vid rumstemp.. har inte räknat med någon form av isolering heller.

IÖ: Du skrev att slutna har små lådor. men vad tycker du verkar vettigt i lådvolym till detta element?

Jag antar det blir någon form av kompromiss någonstans gällande volymen.

frågan är när man göra den kompromissen

Q värde VS Högtlådtryck

Användarvisningsbild
everwake

Inläggav everwake » 2013-11-04 15:31

med en licensierad version av basta kan man väl får fram både konutslag, komprimering och ljudnivå?.

känns som om 4st 18" kommer att kunna prestera tillräckligt ljudtryck även vid halva konutslaget, eller om man vänder på frågan, om du spelar högt nog att kompression blir ett problem, så kanske du inte finlyssnar ändå?

om det blir suboptimal återgivning vid filmexplosioner o dyl på väldigt höga ljudvolymer kanske spelar mindre roll?

Mina åsikter gäller ju iofs bara i ett normalstort lyssningsrum och under förutsättning av musikåtergivning på normala nivåer 80-105db är det som prioriteras, bygger man för PA är det ju andra hänsynstaganden...

Användarvisningsbild
tommy_b

Inläggav tommy_b » 2013-11-04 16:21

Everwake: Du har en poäng 8) spelar man så högt att det distar i mitt lilla rum så har jag nog andra problem för det.. typ hållbarhet i väggar o.s.v

Jag är relativt låst i vissa mått så det blir vad det blir.. men ska sikta mot ett q Värde närmare 0.5 istället för 0.4

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-11-04 19:39

Varför är det bättre med q-värde runt 0.5 än 0.4? Upplever man så stor skillnad egentligen? Jag har för lite erfarenhet av dylikt, och har inte kunskaper nog för att exempelvis göra ett filter till datorn för att simulera effekten via hörlurar.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-11-04 19:58

Morgan skrev:Varför är det bättre med q-värde runt 0.5 än 0.4? Upplever man så stor skillnad egentligen? Jag har för lite erfarenhet av dylikt, och har inte kunskaper nog för att exempelvis göra ett filter till datorn för att simulera effekten via hörlurar.

Har personligen aldrig lyssnat på en sub med Q-värde på 0.4, bara läst runt lite vad folk föredrar och hur de beskrivit ljudet från dylika byggen.

De flesta jag läst om, som testat olika Q verkar föredra 0.5 & upp, inte åt andra hållet.

Var mest en tanke innan man spikar lådritningen, så att man verkligen tänkt på allt.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-04 20:47

Ingvar har skrivit en bra artikel om det (q) men jag hittar inte den nu. Har för mig att q från 0,5 till 0,7 var rätt ok. Det beror såklart på tusen saker, och det beskrevs ganska bra där. Någon annan kanske kan hitta den, om ni vet vilken jag menar?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-11-04 21:04

Bjorn_ skrev:Ingvar har skrivit en bra artikel om det (q) men jag hittar inte den nu. Har för mig att q från 0,5 till 0,7 var rätt ok. Det beror såklart på tusen saker, och det beskrevs ganska bra där. Någon annan kanske kan hitta den, om ni vet vilken jag menar?

Här har han lite om Q, han gillar faktiskt låga värden ser det ut som:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 473#795473

Förstainläget i den här tråden är läsvärt också.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 769#723769
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-11-04 21:21

Intressant! :)

Dock så funderar jag över hur relevant detta är om man har fina och kapabla element:

"Q skall vara lågt, till och med mycket lågt, om man vill kunna stäcka ut
tonkurvan långt och få låg distorsion."

Jag mäter själv extremt låg distortion ( i mina ögon i alla fall, under 1% mellan 10-150Hz) på lyssningsvolym och är, vad jag minns långt ifrån Q 0.4 t.ex. :)

Användarvisningsbild
tommy_b

Inläggav tommy_b » 2013-11-04 21:43

Ska passa på att göra en kortsammanfattning an infon jag fick av Jens. iallafall så som jag förstod honom..

Ju lägre Q värde desstå mindre behöver motorn arbeta för att förflytta konen eftersom lådan bromsar mindre, samt förstärkaren jobbar mindre och ger i sin tur mindre störning. Elementet jobbar lättare vilket gör att motorn inte går lika varm.

men jag förstod det hela som att det går att korrigera eventuella lådproblem med en minidsp som ska kopplas in om det skulle finnas sådana. tur nog så kommer jag ha bra med headroom att kunna korrigera om det skulle vara något.. :wink:

nackdelen som jag förstod det var att jag kan bottna dessa element till xmech på 25mm men då skulle det vara extremt eftersom jag har 4st 18 tummare och då är frågan hur högt ska man spela för att det ska hända då man kommer ha en lyssningsvolym mellan 80-100db kanske om det är boostat mycket nere vid 5-10 hz området men det går ju också begränsa med minidsp

men ska läsa igenom tråden ni har länkat till :)
verkar vara intressant läsning

kunskap är inte tung att bära :)

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-11-04 21:52

Absolut kan & kommer du ju att leka runt med MiniDSP:n för att korrigera rum & låda :)
Det jag är mest nyfiken på just nu, det är vilket Q man bör sikta på med ljudkaraktären i åtanke.

Det jag menar är, om ett högre Q ger en karaktär som är ett föredra rent hur lådan låter, så är det kanske värt att bygga en mindre låda med en möjlig begränsning på hur högt man kan spela gällande inre lådtryck. Du kommer ju som sagt att ha bra med kapacitet oavsett.

Jag har som sagt aldrig hört på en låda med lågt Q, bara läst andras synpunkter när de har testat olika Q.

Tycker det är intressant. Tycker du att det fyller upp din tråd så kan vi ju bara lyfta ut denna diskussion och låta den vara ren byggtråd istället :)

Edit: Med tanke på hur mycket felaktigheter det finns ute på nätet så är det kanske inte så stor förändring i ljudkaraktär mellan olika Q-värden heller som folk får det att framstå som. Men det vore intressant att höra om någon här hade erfarenhet av det.
Senast redigerad av JonasW 2013-11-04 22:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tommy_b

Inläggav tommy_b » 2013-11-04 22:01

Näe det behövs inte... tycker det är kul med input..

:D Ju mer svar mina frågor här ju mindre behöver jag plåga dig på din fritid med mina tusen frågor :lol:

Edit: Men skämt åsido. det vore bra att få en kortsammanfattning om q värden så man ka ta död på lite nätmyter

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-11-05 09:49

IngOehman skrev:Slutna lådor blir inte så stora.

Vh, iö

Är inte det relativt?
Låter för övrigt som en tumregel. :wink:

När jag byggde lådor till mina element kom vi tillsammans här på Faktiskt fram till att 200+ liter per element är optimalt.
Det tycker inte jag är direkt litet.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-11-05 11:41

Morgan skrev:Varför är det bättre med q-värde runt 0.5 än 0.4? Upplever man så stor skillnad egentligen? Jag har för lite erfarenhet av dylikt, och har inte kunskaper nog för att exempelvis göra ett filter till datorn för att simulera effekten via hörlurar.

Paa skrev som svar:
"Här har han (IÖ) lite om Q, han gillar faktiskt låga värden ser det ut som:

Förstainläget i den här tråden är läsvärt också.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 769#723769 "

För lågt Q sägs ge för slank och blodfattig bas. Men det beror ju på så jag lägger till den här: http://www.reocities.com/kreskovs/Box-Q.html

Den har bra textförklaringar på val av Q för en sluten baslåda tillsammans med diagram. ”Kort och grovt” säger artikeln att det inte är självklart vilket Q-värde som är ”rätt” för baslådan, utan det beror till stor del på i vilken typ av rum och var i rummet baslådan placeras. Ungefär: Högt Q-värde som 1,0 kan vara lämpligt i stort rum / rum med stora förluster, lågt Q-värde 0,5 kan vara lämpligt i mindre rum med låga förluster / har hög room gain. Jag har ett rum med alla ytor i betong som dessutom är rejält tätt jämfört med vanliga vardagsrum med stora fönster / dörrar / lätta gipsväggar. För mig är det troligen mycket lämpligare med lågt Q-värde, kanske tom under 0,5 som Tommys 145 L-låda skulle ge. Q–värde kring 0,7 eller högre ger troligen för stark bas, Q-värde 1,0 som ger samma utsignal som insignal skulle med min höga room gain ge alldeles för stark ”bummelbas”.

Kreskovs artikel har (tycker jag) en har en hel del beröringspukter till Paas intervju med IÖ i Molt om ”Optimum Frequency Response Curves in the Bass Range” http://www.sonicdesign.se/optimum.html

Citat ur Kreskovs artikel:
”Since it was noted that the Q =1.0 system will have a 1.25dB peak in its frequency response ½ octave above fs, we can look at the response at that frequency as well. Figures 9 and 10, to the right, show the response at a frequency of 1.5 times fs for Q = 0.5 and 1.0. We do notice that the Q = 1.0 response exceeds the input amplitude slightly, however the Q = 0.5 response is still well below the level of the input. Which is more accurate? Which sounds better? Will the response sound boomy? These questions can’t be answered without considering one additional piece of the puzzle. This piece is the room. In a very large room or outdoors the effect of room gain is minimal and the environment does not influence the response, as shown in Figure 11. It should be clear that the Q =1.0 system should sound more natural in such an environment. However, if a sealed box woofer system is placed in a relatively small, closed room, with room gain as depicted in Figure 12, the response below the fundamental room resonance will be augmented by room gain. If the room was perfectly sealed and the walls were perfectly rigid, the room gain would results in a 12dB/octave increase in SPL with decreasing frequency below the room’s fundamental resonance. Coupled with a speaker of correct resonance and Q the resulting response would extend flat well below the speaker’s and room’s resonant frequency. However, if the speaker’s resonance is below that of the rooms, then room gain effects can result in a blotted, boomy bass response. A low Q woofer system will help reduce this effect because of the greater roll off of the bass response from the woofer above it’s resonance. There is clearly a need to consider the room size, woofer resonance and woofer Q when trying to achieve the smoothest, most extended bass response in a given room rather than building/buying a woofer simply because it has the lowest fs. If fs is well below the room resonance the room will be overloaded and the bass will almost certainly boom.”

Jag tror därför det är lämpligt att bedöma vilken typ av rum man har samt ta hänsyn till var dess lägsta resonansfrekvens ligger. För frekvenser under denna blir det trycksättning av rummet som gäller och är det då ett absolut tätt rum med styva tunga väggar fås ett room / pressure gain på 12 dB / oktav. I ett tält eller ute i trädgården 0 room gain, för ett vanligt vardagsrum någonstans där emellan. Siffror jag sett är väsentligt lägre, kanske 6 dB / oktav (?). Mitt rum som är ca 7,9 m långt har en lägsta resonans nära 22 Hz, ett rum som är ca 5-6 m långt kring 34-29 Hz. Jag får ett extra gratistillskottav av bas ända ned i infraområdet med flera 10-tals dB, för högt Q-värde på baslådan skulle då ge för mycket av det goda. I rum med öppen planlösning / sladdriga väggar är det troligen bortkastade pengar att försöka sig på att återge riktigt låg bas med hög amplitud men en högtalare med högt Q-värde som ställs nära vägg / hörn kan där vara modellen för ”skapligt bra” basdunk.

Med Jeff Bagbys program ”Baffle Diffraction and Boundary Simulator” kan man simulera rummets room gain med högtalarplaceringen samt dess trycksättning för låga basfrekvenser. Det finns en ruta att kryssa i /ur för trycksättningen samt en ”ratt” för att ställa in troligt läckage som rummet har. Vanliga rum påstås ha i storleksordningen 40-60% läckage. Bagbys excelprogram kan tankas ned här: http://audio.claub.net/software/jbabgy/BDBS.html

Kombinerar man vad som står i länkarna tror jag man kommer långt med vad som kan vara lämpligt för ens egen baslåda och rum. Man kan ju även tänka sig att i stället för sluten låda ha en basreflex som stäms av mot det egna rummets troliga respons. 145 L låda som Tommy skissat på hittills skulle kunna förses med ett Ø100 basreflexrör, reglerbart i längd för att stämma av lådan från ca 17 Hz och uppåt. Som basreflexlåda räcker låga 100 W jäääääkligt långt med TD18+ elementet och det är en god idé att lägga in ett högpassfilter kring 15 Hz för att inte gå över xmax och undvika att det sker någon olycka. (Iofs tycks elementet mjukbottna när det går över xmax istf för att slå i botten med ett klonk.) Tycker man bättre om den slutna lådans respons är det enkelt att proppa basreflexporten.

Lämpligt justerbart basreflexrör kan vara Biltemas teleskoprör för ventilation som består av 1 rör med Ø 104/102 + 1 rör Ø102/100 mm, båda rören är 30 cm långa och kostar 50:-. Man bör sätta på en baffel i på rördelen inuti lådan samt rundfräsa kring hålet där ytterröret går in i lådan. Rören sluter riktigt tätt kring varandra och det blir lätt att utifrån sticka in handen och justera portens längd i lådan. http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Venti ... or-873820/
Senast redigerad av Adhoc 2013-11-05 11:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-11-05 11:54

Det iö skrev om i denna länk:
är Q-värden innan LT, men de där extremlåga Q-värdena han talar om gäller inte utan LT eller efter LT.

LT=Linkwitz Transform, vilket är en speciell eq där man kan flytta resonansfrekvens och justera Q-värde för en sluten låda.
Det kan man föra in med t.ex en mini-DSP eller liknande.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-11-05 12:04

Jag har inte gett gett mig på någon Linkwitz Transform men tanken med den är väl möjligheten att öka på basresponsen för lägre register. Då låter det ju rimligt att utgå från element med lågt Q-värde istf ett högt Q-värde.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-11-05 13:30

Hur hittar man sina rumsresonanser?

släpa ut subben i trädgården och mäta - sen mäta inne och jämföra eller?

Antar att man måste göra det med samma sub som man kommer använda sedan...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-11-05 16:31

Adhoc skrev:Jag har inte gett gett mig på någon Linkwitz Transform men tanken med den är väl möjligheten att öka på basresponsen för lägre register. Då låter det ju rimligt att utgå från element med lågt Q-värde istf ett högt Q-värde.

nej LT ska inte förväxlas med "vanlig" EQ där man bara höjer basen. LT är flera ingreppspunkter som formar frekvenskurvan så att den liknar den kurva som man skulle få om elementet satt i en större låda.
Läser man vad Linkwitz skriver så förstår man att LT, så som han tänkte det, ska användas på lådor som är så små att arbetsområdet hamnar under gränsfrevensen (FL). För att kunna göra det bör elementet ha rätt högt Q-värde och lådan vara betydligt mindre än "optimal".
Mvh
Magnus

Nästa

Återgå till DIY-forum