Moderator: Redaktörer
Ivil skrev:Hej!
Jag är ute efter att bygga mig en låda till ett gäng aurasound ns3:or. Jag hade tänkt att försöka simulera med hjälp av WinISD, men lyckas inte förstå om jag kan simulera en kondensatorboost på basen (tidigare byggen visar att en kondig på 500-1000uF verkar vara vettigt).
Någon som vet om det går och i så fall hur man gör? Diskanten skall jag senare dela med hjälp av en minidsp...
rikkitikkitavi skrev:Och vad hindrar kondensatorn att smälla när du spelar växelspänning på dina högtalare? Eller har din förstärkare en konstant biasspänning på utgången så att polariteten aldrig blir reverserad på kondensatorn?
Nu är inte normala audionivåer så höga , några enstaka volt och transienter kanske 20V eller så, det kan kondingen klara temporärt.
barco skrev:Vad är det ni säger att en kondensator (eller ett par parallelkopplade) skall göra när man sätter dem i serie med ett högtalarelement? Jag måste missuppfatta något här.
barco skrev:Jag missuppfattade visst inte.
Naqref skrev:Det spelar ingen roll om man sätter kondingen på plus eller minus eller hur man vänder den. Så länge den sitter där.
Vill man ha lite bättre tålighet så tar man två ellyter och kopplar dem i serie med minus mot minus eller plus mot plus.
Storleken på kondingen måste anpassas efter element och lådvolym. Det kan man simulera i exempelvis Basta!
Vad som händer är att man kan gå ner något i lådstorlek och samtidigt få en lägre undre gränsfrekvens. Jag tror detta finns beskrivet i åtminstone en handfull trådar tidigare.
Perfector skrev:Nu pratar du skit.
Sätter du en kondensator i fel polritet så smäller den som en liten kanon, jag har gjort det med mindre som inte varken luktar eller låter vackert
Därför måste man sätta + på kondingen mot + inkommande signal och - på kondingen upp mot elementet.
Naqref skrev:Perfector skrev:Nu pratar du skit.
Sätter du en kondensator i fel polritet så smäller den som en liten kanon, jag har gjort det med mindre som inte varken luktar eller låter vackert
Därför måste man sätta + på kondingen mot + inkommande signal och - på kondingen upp mot elementet.
Visst serru.![]()
Det du skriver skulle innebära att om man spelar en låt (och även om man kopplar som du föreslår) men med omvänd polaritet så poppar kondingen men om man spelar den med "rätt" polaritet så håller den. Det kan säkert vara så i vissa specialfall men eftersom vi inte vet med vilket fasläge låtar spelas så får man förmoda att man måste dimensionera för att det ska hålla för båda varianterna. Nu skiljer det inte så mycket normalt sett eftersom statistiskt så kommer signalen att vara positiv lika mycket som den är negativ. Åtminstone så länge systemet inte tillåter musiksignaler med dc. Vilket inget normalt system gör. Har du bevis för något annat så skulle nog många bli storartat förvånade. Tills dess får man betrakta det som BS.
Även om det du skriver om att kondingen måste anslutas med minuspolen till elementet stämmer så innebär det att kondingen alltid måste sitta på ena sidan av elementet. Det strider tyvärr mot Kirchhoffs andra lag och har du bevis mot motsatsen så tycker jag verkligen du ska lägga fram dessa. Så kanske du t o m kan få ett Nobelpris. Tills dess får ditt uttalande betraktas som BS.
Svante skrev:Vad roligt det är när man är alldeles säker på att man vet hur det är... Det blir ganska pinsamt sen när man kommer på att man inte visste.
Been there, done that.
Naqref skrev:Svante skrev:Vad roligt det är när man är alldeles säker på att man vet hur det är... Det blir ganska pinsamt sen när man kommer på att man inte visste.
Been there, done that.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2 ... ger_effect
Naqref skrev:Perfector skrev:Nu pratar du skit.
Visst serru.![]()
Det du skriver skulle innebära att om man spelar en låt (och även om man kopplar som du föreslår) men med omvänd polaritet så poppar kondingen men om man spelar den med "rätt" polaritet så håller den. Det kan säkert vara så i vissa specialfall men eftersom vi inte vet med vilket fasläge låtar spelas så får man förmoda att man måste dimensionera för att det ska hålla för båda varianterna. Nu skiljer det inte så mycket normalt sett eftersom statistiskt så kommer signalen att vara positiv lika mycket som den är negativ. Åtminstone så länge systemet inte tillåter musiksignaler med dc. Vilket inget normalt system gör. Har du bevis för något annat så skulle nog många bli storartat förvånade. Tills dess får man betrakta det som BS.
Även om det du skriver om att kondingen måste anslutas med minuspolen till elementet stämmer så innebär det att kondingen alltid måste sitta på ena sidan av elementet. Det strider tyvärr mot Kirchhoffs andra lag och har du bevis mot motsatsen så tycker jag verkligen du ska lägga fram dessa. Så kanske du t o m kan få ett Nobelpris. Tills dess får ditt uttalande betraktas som BS.
rikkitikkitavi skrev:Naqref skrev:Perfector skrev:Nu pratar du skit.
Visst serru.![]()
En 400 V elyt har ett rätt tjockt Al2O3 skikt, dessutom är det troligen en bultelyt som tål stryk i form av höga RMS strömmar, så även av hög frekvens.
det gör att den tål lite mer i reverserad spänning, dvs ena halvan av signalen än mindre kondingar skulle jag kunna tänka mig.
Sådana här bestar brukar ju sitta i bankar i stora frekvensomformare (100tals kW) tex.
Eftersom den av detta skälet tål lite mer än en liten konding och i kombination med att Perfector kanske itne spelar så högt som han tror smäller inte kondingen direkt, men den kommer inte leva för evigt. Det är bara att öka amplituden så smäller den till sist den också.
Här var en rolig till från IG awards 2008 :
Chemistry: Sheree Umpierre, Joseph Hill, and Deborah Anderson, for discovering that Coca-Cola is an effective spermicide,[112] and C.Y. Hong, C.C. Shieh, P. Wu, and B.N. Chiang for accidentally proving it is not.[113][114]
rikkitikkitavi skrev:Naqref skrev:Perfector skrev:Nu pratar du skit.
Visst serru.![]()
En 400 V elyt har ett rätt tjockt Al2O3 skikt, dessutom är det troligen en bultelyt som tål stryk i form av höga RMS strömmar, så även av hög frekvens.
det gör att den tål lite mer i reverserad spänning, dvs ena halvan av signalen än mindre kondingar skulle jag kunna tänka mig.
Sådana här bestar brukar ju sitta i bankar i stora frekvensomformare (100tals kW) tex.
Eftersom den av detta skälet tål lite mer än en liten konding och i kombination med att Perfector kanske itne spelar så högt som han tror smäller inte kondingen direkt, men den kommer inte leva för evigt.
Här var en rolig till från IG awards 2008 :
Chemistry: Sheree Umpierre, Joseph Hill, and Deborah Anderson, for discovering that Coca-Cola is an effective spermicide,[112] and C.Y. Hong, C.C. Shieh, P. Wu, and B.N. Chiang for accidentally proving it is not.[113][114]
Martin skrev:Men är det inte så att man kommer bygga upp en DC-spänning över högtalaren om man väljer en polär elektrolyt i serie? Det blir ju olinjärt när strömmen ska gå från minus till plus och kondensatorn slutar att funka som en kondensator. Har själv aldrig provat då det spontant känns som en dålig idé.
Martin skrev:Men är det inte så att man kommer bygga upp en DC-spänning över högtalaren om man väljer en polär elektrolyt i serie? Det blir ju olinjärt när strömmen ska gå från minus till plus och kondensatorn slutar att funka som en kondensator. Har själv aldrig provat då det spontant känns som en dålig idé.
Naqref skrev:Martin skrev:Men är det inte så att man kommer bygga upp en DC-spänning över högtalaren om man väljer en polär elektrolyt i serie? Det blir ju olinjärt när strömmen ska gå från minus till plus och kondensatorn slutar att funka som en kondensator. Har själv aldrig provat då det spontant känns som en dålig idé.
Man kan beroende på hur filtret är uppbyggt få lokalt lagring av spänning men annars är normala förstärkare motkopplade vid dc och detta tar bort spänningen. Undantaget rörförstärkare men då shuntar utgångstrafon effektivt bort dc-späningen.
Naqref skrev:Martin skrev:Men är det inte så att man kommer bygga upp en DC-spänning över högtalaren om man väljer en polär elektrolyt i serie? Det blir ju olinjärt när strömmen ska gå från minus till plus och kondensatorn slutar att funka som en kondensator. Har själv aldrig provat då det spontant känns som en dålig idé.
Man kan beroende på hur filtret är uppbyggt få lokalt lagring av spänning men annars är normala förstärkare motkopplade vid dc och detta tar bort spänningen. Undantaget rörförstärkare men då shuntar utgångstrafon effektivt bort dc-späningen.
Perfector skrev:1. + och - är angivet på stärkaren och anslutningspanelerna till högtalaren.
2. Kopplar du ett ur fas låter det inte vackert.
3. Du envisas med att blanda päron med äpplen.
4. Att jag sätter den på plus är för att den är enskild medans - på ett filterkort alltid är gemensam för alla ingående element.
5. Och ja, jag envisas med att polär konding MÅSTE sitta åt rätt håll i förhållande till spänningen.
6. Det du kanske menar är en bipolär lyt.
7. Men en bultlyt för punktsvets är inte bipolär.
8. Roa dig med att ringa Scania i tälje o kolla vad som händer om du vänder lytarna åt fel håll.
Därmed godnatt
rikkitikkitavi skrev:Edit: Naqref, kan du ge ett exempel på hur man i filtret kan bygga upp en DC polaritet? jag kan inte riktigt se det? En DC polaritet över högtalarelementet försvinner ju genom att RC kretsen urladdas.
Om det är ett rent C ja. Men tänk dig att C beter sig olika beroende på om spänningen över C är negativ eller positiv. Då kan det bildas en DC-spänningskomponent över R när R(nästan C) matas med en AC-signal.rikkitikkitavi skrev:Edit: Naqref, kan du ge ett exempel på hur man i filtret kan bygga upp en DC polaritet? jag kan inte riktigt se det? En DC polaritet över högtalarelementet försvinner ju genom att RC kretsen urladdas.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster