Rörhäck:#slagsmålsklubben

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Rörhäck:#slagsmålsklubben

Inläggav Slartibartfast » 2005-03-27 06:15

Förfan hörrni, vi behöver ett projekt.

Projektet är precis som för ett halvår sedan ungefär, att sätta ihop en rörhäck, som alla kan bygga, och till en rimlig peng.

Tanken är att man ska löda punkt-till-punkt (utan att ha ett fint etsat kort..) och att det ska fungera. Min första tanke var att det skulle vara ett slutsteg, det är ju roligare med ett sådant liksom, och att det ska gå att bygga för under 2-3kkr ca. Därefter kan man ju köpa ett istället...

Nå, vad säger ni? Alla ni som suttit med RIAA-byggen och diverse förstärkarbyggen med rör, är dett möjligt? Gärna ska det vara ett steg som går att dimensionera litet efter egen ficka, dvs byt trafo och slutrör (eller vad det nu är som ska bytas) och man har ett steg som funkar finfinare än det billigare. Går sådant att göra?

Om man surfar runt finns tusentals olika (överdrift) konstruktioner som man kan ta och bygga, men det vore roligare om vi drog ihop ett här tillsammans. Så alla som vill kan lära sig något av det hela istället.

Mål:

- Kunna använda till ett par små högtlare.
- Vara lättbyggt
- Rimliga pengar
- Vara möjligt att "bygga ut" för den som vill ha större uteffekt.

Jag har precis som innan mycket liten kunskap inom området, men antar att det finns någon/några därute som är intresserade. Om inte det finns något intresse så, tja jag måste ha mig en rörhäck iallafall! Och om det fortfarande inte finns något intresse alls, då var väl det synd. Överaska mig med intressanta och sprudlande idéer! :D

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-03-27 16:30

Jag tycker att det är ett jättespännande förslag!
-om prylen i fråga bara blir bra nog...

Jag menar bara att den i alla fall bör ligga i paritet eller bättre med en Gainclone då en sådan är både billig o bra...

/Stefan

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-03-27 16:57

Det kan jag utan tvekan hålla med om! Något ska man ju få för de investerade pengarna!

Men frågan är om vi har någon ibland oss som kan tänka sig att hjälpa till?! För jag kan inget. :)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2005-03-27 23:46

Jag håller själv på och snickrar på en enklare rörförstärkare med 6V6, mest för att jag tycker rörförstärkare är kul och att jag haft 6V6 rör liggande sedan urminnes tider.

Det där med att bygga en rörförstärkare för lite pengar och som dessutom blir jättebra nog en illa svår nöt. Det jag bygger kommer endast med ett nödrop att rymmas i din maxbudget och då har jag köpt relativt billiga transformatorer, och jag tror nog inte att den kommer att klå en Gainclone i F/E test om jag skall vara ärlig, så det beror på vad man menar med bättre. Om egenskapen hemtrevlig charm står högt på din önkelista så ser det betydligt ljusare ut för rörförstärkaren.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-28 13:37

Ta kontakt med Eric Andersson på Triod Ljud. Han kanske har några lämpliga förslag direkt.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-03-28 13:47

en Faktiskt Enhanced Tube Amplifier
- FETA

Eller varför inte Faktiskt Enhanced Tube Ingenuity
- FETING

8)

Användarvisningsbild
Hjan

Rörförstärkare

Inläggav Hjan » 2005-03-28 17:09

Det dyra är socklar till rören och utgångstransformatorer.
Hos radiomuseet.se finns billiga trafos för push-pull. För SE kan man ändra på kärnan på en 240/12 V trafo, E-I.

Men problemet är socklarna, för det mesta dyra.

Scheman finns hos tubecad.com och tubesall.hihome.com/tube.htm

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-03-28 19:51

Kraven som ställs är svåra. I synnerhet utbyggbarhet.

Nöjer man sig med 5-10W ut så klarar man sig med en ganska enkel topologi men går man över 20W krävs annat. Det är svårt att kombinera. Visserligen skulle man kunna ta ingångsdelen ur min HFTA men den är lite överkvalificerad och drar 2 rör per kanal.

2-3kkr är lite lite. Det blir en liten en. Jag har lite idéer som bygger på rör tillgängliga idag, nämligen 6BM8/ECL82. 2 sådana i pushpull bör räcka, dvs 2 rör per kanal totalt. Vill man ha linjesteg och RIAA går det åt några dubbeltrioder oxå.

Nät- och utgångstransformatorer skulle gå på runt 2kkr totalt från Hammond. Vad rören kostar har jag inte full koll på.

Jag ska fundera lite.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-28 19:52

Måste ni ha socklar? Kan ni inte hårdlöda rören? :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-03-28 19:59

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2005-03-28 23:11

Jag håller med Jax att ECL82 är vägen att gå om man vill ha ner priset, jag tror jag har schema på en gammal Sansui som endast hade 2 ECL82 per kanal i slutstegsdelen, om jag hittar det kan jag ju lägga upp det som exempel.

KW tubes hade billiga ECL82, han huserar numera på Ebay, kan vara värt att kolla.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-03-28 23:29

Skönt att människor reagerade! Jag trodde jag skulle få be någon admin ta bort tråden när några dagar efter den kom upp.. ;)

Hur som helst, priskravet är ett ganska hårt krav, och jag personligen ser hellre att kvalisorten på den går ner litet än att man går upp ett par tusen. Det handlar om att människor ska vilja bygga den mer än att det ska vara en ritning som funkar finfint!

Summa sumarum, jag vill att alla som har lust ska kunna bygga en liten rörhäck, gärna till exempelvis datorn eller så. :)

Mer inlägg gör så man vet mer om vad vi ska göra och hur det ska göras. Jag tror enkelhet är att föredra i de flesta lägen, annars kommer det nog inte bli så många byggare..

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-29 00:37

Ha, störtskönt, rörhäck till datorn. :)

/Peter

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2005-03-29 01:00

Detta kanske kan vara nåt..?
http://audionova.nu/docs/LATTBYGGTMEDROR.HTM

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-03-29 01:48

"Fördelarna med rör är många. Rör är synnerligen linjära och har en närmast oöverträffad lågnivåupplösning. Till skillnad från transistorer och IC behöver rör sällan motkopplas. Kretsarna kan därför göras förhållandevis enkla vilket är ett viktigt led i att hålla signalen så ren som möjligt. Rör har också en jämnt fallande övertonsdistorsion och just fördelningen snarare än ett lågt totalvärde, visar sig vara avgörande för vår hörsel. "

Hehe, nå hur är det med detta igentligen? ;)

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-03-29 08:35

Det är förvisso sant att rör är mer linjära men det innebär inte att man ska acceptera distortion. Men reduceringen av distortionen är mer en sidoeffekt för man motkopplar för att få ner utgångsimpedansen (öka dämpfaktorn) vilket behövs med dagens slappa högtalare.

Ska man köra utan motkoppling kan bara trioder komma ifråga som effektrör, triodkopplade pentoder fungerar bra oxå. Detta för att hålla nere utgångsimpedansen. ECL82 triodkopplad blir lite väl fnuttigt.

paa länkade till en intressant om än inte helt rättvis test av SE-transformatorer. Därför ska en billig liten rörhäck köra PP för järnen blir så mycket lättare att linda. SE-transformatorer är mycket mycket svårare att få bra, speciellt med höga primärimpedanser.

Jag tänker mig en topologi med ECL82 där trioderna bildar ett differentialsteg. Fördelen med sådan topologi är okänslighet för brum. Utgångssteget blir pentodkopplat, möjligen ultralinjärt om transformatorn medger det.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-29 15:39

Piotr skrev:Ha, störtskönt, rörhäck till datorn. :)

/Peter

Jag har tom sett ett moderkort med rör i ljuddelen :-)

/ B

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-03-29 15:57

hobbes skrev:Detta kanske kan vara nåt..?

Konceptet var väldigt roligt! Jag blir faktiskt sugen att dra igång på direkten när jag ser det där.. Men bort från drömmar mot verkligheten! Jag tänkte kolla runt om jag kan få tag på en äldre radio att ha sönder för delarnas skull, och nu är ju då självklart frågan: Vad behövs?

RÖR: Jag förstår att jag behöver rör, men det får man fixa när vi kommit på vilket rör och schema vi tänker nyttja. Men ungefär vad kostar ett rör? Ta exempelvis de Jax nämde: 6BM8/ECL82

Diverse kondingar mod. större till nätdelen antar jag kan behövas, eller? Hur är det med detta.. behöver man verkligen stora dyra kondingar till nätdelen som på SS-förstärkare? På den nedre länkens nätdel är det bara 50uF.. är det därikrokarna så kommer detta inte kosta många kronor antar jag..

Transformator: Detta är ju som ni sade det som kan kosta litet pengar, vad behöver man? 20VA? Hur är det med spänningen från denna? Kan man ta "vilken 20VA trafo som helst eller måste den vara specad på något speciellt sätt? Exempelvis brukar det finnas olika utgångsspänningar från dylika, hur är det med det? Och hur är det igentligen med antalet? Behövs två, och isåfall hur ska de skilja sig åt?

Resterande komponenter antar jag man kan ta vilka som helst som klarar effektraven, och kostar därmed mkt mindre än vad man behöver tänka på...

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-29 16:18

Slartibartfast skrev:
hobbes skrev:Detta kanske kan vara nåt..?

Konceptet var väldigt roligt! Jag blir faktiskt sugen att dra igång på direkten när jag ser det där.. Men bort från drömmar mot verkligheten! Jag tänkte kolla runt om jag kan få tag på en äldre radio att ha sönder för delarnas skull, och nu är ju då självklart frågan: Vad behövs?

RÖR: Jag förstår att jag behöver rör, men det får man fixa när vi kommit på vilket rör och schema vi tänker nyttja. Men ungefär vad kostar ett rör? Ta exempelvis de Jax nämde: 6BM8/ECL82

Diverse kondingar mod. större till nätdelen antar jag kan behövas, eller? Hur är det med detta.. behöver man verkligen stora dyra kondingar till nätdelen som på SS-förstärkare? På den nedre länkens nätdel är det bara 50uF.. är det därikrokarna så kommer detta inte kosta många kronor antar jag..

Transformator: Detta är ju som ni sade det som kan kosta litet pengar, vad behöver man? 20VA? Hur är det med spänningen från denna? Kan man ta "vilken 20VA trafo som helst eller måste den vara specad på något speciellt sätt? Exempelvis brukar det finnas olika utgångsspänningar från dylika, hur är det med det? Och hur är det igentligen med antalet? Behövs två, och isåfall hur ska de skilja sig åt?

Resterande komponenter antar jag man kan ta vilka som helst som klarar effektraven, och kostar därmed mkt mindre än vad man behöver tänka på...

Mvh Jocke

Om du river en rörradio eller en gammal Tandberg skolbanspelare så har du ju det mesta av de tunga grejerna där. Nät och utg.trafo och diverse kondingar och socklar. Jag har slaktat 2st tandberg och vad jag minns så satt det EL84 som slutrör i dom. Ett vettigt val att labba med.
Just nu kör jag gitarr på en Fender Champ-kopia med 6V6 på delar från en av bandarna. Har också gjort en kretskortslayout på den som jag kommer att prova framöver. Allt utom rör och trafo på kortet. Du är ju själv musiker. Intresserad?

Bild

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-03-29 16:45

Flint skrev:...Du är ju själv musiker. Intresserad?

Hehe, precis jag är musiker... inte gitarist?! ;)

Jag är intresserad av slutsteg helt klart, frågan är väl dock om man har olika krav på ett gitarslutsteg mot vad man har på ett slutsteg för HIFI-bruk, nå? Det kan ju tyckas att i en perfekt värld så skulle de båda erbjuda oändlig ström när så behövs och vara oändligt oförvrängande och frekvensrak... men Barbapappa finns inte heller i vår värld så vi får väl nöja oss med att man kanske har gjort lite förenklingar?

Mvh Jocke

PS jag ska bort en liten stund nu, ett par dagar, iom gigget på rockklassiker (kolla in under musikstugan) exempelvis... så fortsätt gärna skapa! Jag kommer ifatt när jag kommer tillbaka!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-29 16:56

Slartibartfast skrev:Hehe, precis jag är musiker... inte gitarist?! ;)

He, he... Skulle kunna tydas som att gitarrister inte är musiker? Att vi är ena satans egoister håller jag gott med om men jag törs nog inte säga vad trummisar har för egenskaper. 8) (OBS musikerskämt)

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2005-03-29 18:08

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=58174&item=7503398647

Den gode Gintaras håller igång verkar det som, 35$ för 8st ECL82 är ju klart rimligt. Om man nu får tag i trafo billigt också så kan kostnaden bli under budget.

Någon som känner till någon Asien tillverkare som har billig ca 10W 8-10kohm PP trafo på programmet? Det finns ju Hammond men dom är ju inte jättebilliga.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-29 18:17

MartinX skrev:http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=58174&item=7503398647

Den gode Gintaras håller igång verkar det som, 35$ för 8st ECL82 är ju klart rimligt. Om man nu får tag i trafo billigt också så kan kostnaden bli under budget.

Någon som känner till någon Asien tillverkare som har billig ca 10W 8-10kohm PP trafo på programmet? Det finns ju Hammond men dom är ju inte jättebilliga.

Jag har inte sett några priser men det kanske finns något intressant här.
http://www.octave-electronics.com/Parts/james.shtml

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-03-29 19:09

Jag har ingen personlig erfarenhet av James men det jag hört är att de faktiskt gör hyfsade järn. Bättre än Hammond.

De har en liten 8k som skulle passa bra.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2005-03-29 21:32

Hmm menar ni James JS-6228H? Den väger ju faktiskt 2,6kg medans Hammonr 1608 väger 2,5pounds. Är den dessutom billigare så kunde det vara ett potentiellt kap. Hittade inga priser heller finns det ingen annan som säljer dom?

Hos Triode Electronics finns också DynaClone Z565 för 60$ st som ser seriös ut.

http://store.yahoo.com/triodeel/dytr.html

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-03-29 22:54

Lite grann i den här stilen arbetar jag på. Jag fick överge differentialsteg på ingång, förstärkningen blev lite låg. Detta ser ut att funka oxå.

Bild

Lite finpill med en del värden kvar bara.
8)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-29 23:04

Ah, Flint är tillbaka, välkommen!

Rör verkar kul för att det är så dyrt att dra till med många, så man tvingas vara lite minimalistisk. Vem skulle bygga ett effektsteg med 4 transistorer?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-03-29 23:06

Svante skrev: Vem skulle bygga ett effektsteg med 4 transistorer?

Jean Hiraga.

Han har gjort en knäpp stärkare med bara en transistor.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-03-29 23:34

Jax skrev:
Svante skrev: Vem skulle bygga ett effektsteg med 4 transistorer?

Jean Hiraga.

Han har gjort en knäpp stärkare med bara en transistor.

Var det inte en utgångstrafo också? Plus tunnt och eländigt ljud?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2005-03-29 23:38

Jag hittade Sansui schemat nu, Kretslösningen är i princip likadan som den Jax har visat men motståndsvärderna på fasdelaren är 150K och ingångsröret har 220k som anodmotstånd, förr sparade man alltid ström. Det mest noterbara är dock att man kör med pentodkoppling och fixbias(-19V) och utgångstrafon har blott impedansen 4,3k a-a. Detta är lägre än man ser i databladens exempel, kanske kan den som kan simulera sprida ljus över frågan. Hmmmm fast databladens exempel är med katod bias.

Nästa

Återgå till DIY-forum