Jag har noterat efter en längre tids amatörexkursioner i diverse lådbyggarprogram, att det inte finns någon direkt exakt koncensus om jag utrycker det milt. Jag tar ett exempel, basrelexlådan kan räknas ut på flera olika sätt med samma element (blir hela tiden lite olika mått/volym). Beroende på vad för program man använder "kokbok". Jag bryter ned ytterligare, tänker just nu på dämpning av basreflexen (ullen i själva lådan). Jag vet att denna fråga varit ute på turné tidigare. Men är fortfarande nyfiken, har förstått att vissa parametrar kan ändras med hjälp av dämpning eller inte. Och nu äntligen till själva undringen, kan en sån sak som dämpning även påverka de parametrar som självaste lyssnaren presenteras? Dvs, typ dist, lådskrammel, transientsvar, kosmetisk ljudbild (bummligt, obstipatiskt, osv). Vet inte om frågan är relevant, jag kan ju förståss prova själv. Men skulle gärna vilja veta om någon annan har någon reflektion på detta inann jag börjar rota i och ur dämpull. Denna gång är inte mätvärden det viktiga.
/ T