Finns det generella regler?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
X-ray

Finns det generella regler?

Inläggav X-ray » 2005-04-01 18:45

Jag har noterat efter en längre tids amatörexkursioner i diverse lådbyggarprogram, att det inte finns någon direkt exakt koncensus om jag utrycker det milt. Jag tar ett exempel, basrelexlådan kan räknas ut på flera olika sätt med samma element (blir hela tiden lite olika mått/volym). Beroende på vad för program man använder "kokbok". Jag bryter ned ytterligare, tänker just nu på dämpning av basreflexen (ullen i själva lådan). Jag vet att denna fråga varit ute på turné tidigare. Men är fortfarande nyfiken, har förstått att vissa parametrar kan ändras med hjälp av dämpning eller inte. Och nu äntligen till själva undringen, kan en sån sak som dämpning även påverka de parametrar som självaste lyssnaren presenteras? Dvs, typ dist, lådskrammel, transientsvar, kosmetisk ljudbild (bummligt, obstipatiskt, osv). Vet inte om frågan är relevant, jag kan ju förståss prova själv. Men skulle gärna vilja veta om någon annan har någon reflektion på detta inann jag börjar rota i och ur dämpull. Denna gång är inte mätvärden det viktiga.

/ T

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-01 18:51

Vet du vad du vill komma fram till? Det är ju lite svårt att nå ett mål man inte känner till... eller förstår att man är framme om man lyckas komma dit på en tursam stig.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-04-01 19:06

Det finns tyvär inga program som kan räkna ut exakt hur det blir. Man måste mäta, om det ska bli bra.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-04-01 19:23

Men om man mätt och gjort allt så bra som möjligt, elementval, delningsfilter, mtrl-val osv. Dämpning rekomendras av några program och en del säger utan dämpning. Tja vad vet jag. Tänkte bara om någon i lönndom provat med mycket, mellan, lite och inget i lådan bara på prov. Trots vad mätningar rekommenderat. Vad jag är ute efter är om de små skillnader i påvisade mätningar på lådor med olika innehåll ger någon "hörbar" förändring.

/ T

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-04-01 20:13

Klart det ger hörbara förändringar hur mycket dämpmaterial du har i lådan.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-04-01 21:33

Ok, jag fattar. Anledningen till det ihärdiga frågandet beror på att jag inte är nåt att ha som mätare. Litar mycket på vad som redan finns i form av program "kokböcker", detta forum och då helst i form av lyssnings intryck. Mätandet är förståss helt i sin ordning om man behärskar det. Men jag har ännu inte kunnat höra något från olika grafer.

/ T

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-01 22:04

Dämpmaterial i en basreflexlåda har tre konsekvenser:

1. Resonanserna i lådan ("stående vågor") minskar i styrka.

2. Nivån vid fh minskar. Detta kan kompenseras (fullständigt) med en större lådvolym. Man ska alltså räkna med dämpmaterialet redan när man väljer lådvolym.

3. Lådan verkar större pga att luftkompressionen blir isoterm snarare än adiabatisk.

1 och 2 få konsekvenser för hur dämpmaterialet ska placeras i lådan. Eftersom 1 är en önskvärd effekt, men 2 är icke önskvärd så är det fördelaktigt att placera dämpmaterialet där strömningshastigheten är stor vid ståendevågsresonanserna, men liten vid helmholtzresonansen. Det ska alltså inte sitta alltför nära basreflexröret.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2005-04-02 11:17

Ok, Svante har just nu dämpning på sidor,bakstycke samt överstycket. En del är bortaget bakom och lite upp på sidorna bredvid röret, som du skriver. Botten saknar dämpmtrl. Röret är alltså beläget på baffeln på lådans nedre fjärdedel. Jag kände att jag var tvungen att fråga lite om detta då man lagt ner ett stort arbete på att få en helt ok finish. helt utan förvarning så stöter man på ett nytt "lådberäkningsprogram", matar in sina parametrar (på skoj) och får fram helt andra storlekar, volym på låda samt vidriga förslag på dämpning eller inte. Man kan bli föremål för psykvården för mindre. Nu uppstår alltid samma svåra fråga i mitt huvud, - har jag gjort rätt eller fel. Är som sagt en sopa på mätningar. Kanske måste jag lära mig att mäta/förstå resultatet.

hjälp

/ T

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-02 12:58

X-ray skrev:Är som sagt en sopa på mätningar. Kanske måste jag lära mig att mäta/förstå resultatet.

Det tycker jag absolut. Man kommer ganska långt med en tonkurva. Om det gäller lågfrekvensområdet är det rätt lätt ordnat med en billig rundtagande elektretmikrofon och datorn. Du kan läsa på hur man mäter med mik inuti lådan på

http://www.speech.kth.se/courses/1400/htlab.pdf
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-04-02 15:44

Alexi skrev:Man måste mäta, om det ska bli bra.

Hoppas att Hotspur inte läser den här avdelningen 8)
Common sense is not that common.

Återgå till DIY-forum