Ja jag kunde inte skriva på annat vis då jag inte har en susning över vad 16V innebär för Nelsonstegen, jag har ingen kännedom om konstruktionen på det viset.
Och så ska jag väl också rätta dig Lasse- på en punkt, så du inte går hela livet och tror fel.
Dagens Svenska fasspänning är 230V, eller vi har huvudspänning 400V vilket ger 230,94 V i fasspänning, på ett ungefär.

Höjningen till 230V är en internationell anpassning (och EU), för att göra livet enklare för tillverkare som vill leverera till hela världen.
Det är en kompromiss, en del länder hade redan 230/400 innan, Sverige m.fl fick gå upp från 220/380, Storbritannien fick gå ner från 240/415.
Spänningskiftet skulle/kunde ske över flera år, och i 2 voltssteg, ifall nationen så önskade.

(Något sådant var det, jag har inte 100 koll)
Och nätspänningen varierar, har tillåtelse att avvika från 230/400 med ±10% enligt senaste utgåvan av SS-EN 50160.
Det har historiskt varierat, t.ex. var ett tag kraven +6% - 10%.
Svensk elnät är starkt p.g.a stor andel vattenkraft och kärnkraft samt stabila storförbrukare, och har därför generellt ganska snäv och stabil spänning.
Men ändock kan man lätt ha överspänning eller underspänning, framförallt om man ligger långt ut i glesbygden. Och framförallt om det tillkommit eller försvunnit många förbrukare sedan man blev inkopplad. Då har man typiskt högre eller lägre spänning men inte nödvändigtvis stora variationer.
Mäter man upp fel spänning så är nätleverantören skyldig att åtgärda. Och det är ofta så lätt som att ändra på lindningsomkopplaren på trafon.