Seriekoppling av spolar i delningsfilter.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ferm

Seriekoppling av spolar i delningsfilter.

Inläggav ferm » 2014-09-08 11:07

Har en fundering på om det går att seriekoppla spolar i ett delningsfilter för att dubblera induktansen. Förmodar tt man även får en dubblerad resistans i spolen, men det kan ju i vissa fall vara acceptabelt antar jag.
Funderingar kring detta. Har problem att hitta 20mh spolar med låg resistans till basdelen i Manzanita OB vilken jag funderar på att bygga. Har en del spolar liggandes och så stora spolar har en tendens att bli rätt dyra....
Snell E3, Klass-d stärkare

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Seriekoppling av spolar i delningsfilter.

Inläggav paa » 2014-09-08 11:14

Precis, både induktans och resistans adderas vid seriekoppling.
Ibland kan det ju t.o.m vara så att man ändå ska lägga till en resistans i serie med spolen, och då kan man ju räkna in den interna resistansen lika väl.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
ferm

Inläggav ferm » 2014-09-08 11:27

Tack för ditt snabba svar! Tyckte att det blev onödigt dyrt när jag ändå har rätt fina spolar liggandes som får nästan rätt induktans med bibehållet låg resistans, men vad kan anses vara lämplig resistans i en spole i ett basfilter. Har sett rätt tråkiga spolar i rätt konventionella högtalare där jag antar att resistansen är rätt hög i spolen(järnkärna eller spolar med smal tråd osv.)

Användarvisningsbild
ferm

Inläggav ferm » 2014-09-08 12:02

ferm skrev:Tack för ditt snabba svar! Tyckte att det blev onödigt dyrt när jag ändå har rätt fina spolar liggandes som får nästan rätt induktans med bibehållet låg resistans, men vad kan anses vara lämplig resistans i en spole i ett basfilter. Har sett rätt tråkiga spolar i rätt konventionella högtalare där jag antar att resistansen är rätt hög i spolen(järnkärna eller spolar med smal tråd osv.)

Eller rättare sagt! Vad är förslusterna med ökande resistans i basfiltret om vi säger att induktansen är fast?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-09-08 12:10

ferm skrev:
ferm skrev:Tack för ditt snabba svar! Tyckte att det blev onödigt dyrt när jag ändå har rätt fina spolar liggandes som får nästan rätt induktans med bibehållet låg resistans, men vad kan anses vara lämplig resistans i en spole i ett basfilter. Har sett rätt tråkiga spolar i rätt konventionella högtalare där jag antar att resistansen är rätt hög i spolen(järnkärna eller spolar med smal tråd osv.)

Eller rättare sagt! Vad är förslusterna med ökande resistans i basfiltret om vi säger att induktansen är fast?

Du eldar för kråkorna?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-09-08 12:23

Resultatet om spolarna sitter i serie med elementet blir bl.a som att elementets Q-värde vore högre.
Kan vara dåligt, men kan också vara bra om man vill få några extra Hz nere i botten.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-09-08 12:24

ferm skrev:Tack för ditt snabba svar! Tyckte att det blev onödigt dyrt när jag ändå har rätt fina spolar liggandes som får nästan rätt induktans med bibehållet låg resistans, men vad kan anses vara lämplig resistans i en spole i ett basfilter.

Nu ser det ut som om du efterlyser ett tumregelsvar, och tumregler är alltid fel. Så får du ett enkelt svar på din fråga av någon så kan du utgå ifrån att det är felaktigt.

Vad som är sant är att vad som är optimal resistans beror på, och det beror på mycket.

Det som bestämmer vilken serieresistans som är lagom är i och för sig bara två saker - högtalarens dimensionering i övrigt i kombination med konstruktörens preferenser. Om konstruktören vet vad haon gör så kan lämplig serieresistans vara helt olika värden i två olika konstruktioner.

ferm skrev:Har sett rätt tråkiga spolar i rätt konventionella högtalare där jag antar att resistansen är rätt hög i spolen(järnkärna eller spolar med smal tråd osv.)

Järnkärna ger låg resistans, det är därför man använder järnkärna. Poängen är ju att den kraftigt minskar det magnetiska motståndet och därför gör att man för en given induktans behöver linda mycket färre varv tråd, vilket ger lägre resistans.

Svaret på din ursprungsfråga är att det går utmärkt att seriekoppla induktanser, och både induktansen och resistansen kommer att bli summan av de två enskilheternas.

Dock går det att bygga mycket bättre spolar än så, i termer av hög induktans och låg resistans per många koppar. Det kanske låter lite komplicerat, men vad det betyder är att man när man låter två spolar arbete oberoende av varandra i serie med varandra, bara når dryga hälften av den induktans som samma mängd koppartråd hade kunnat skapa, optimalt använd, det vill säga lindad till EN spole. Samma sak man sägas som att man hade kunnat linda en spole med samma induktans som de två tillsamman, men väsentligt lägre resistans.

Skälet är att man optimera konstruktionen om VARJE varv genomflyts av HELA den magnetiska flödesvägen. Lindar man spolar på det viset så ökar induktansen inte till det dubbla när man använder dubbelt så många varv tråd, utan ökningen närmar sig en fyrdubbling. Hur nära en fyrdubbling man kommer beror på vilken geometri spolen har.

- - -

Om du har två spolar en en induktansmätare så kan du undersöka dessa effekter genom att koppla spolarna i serie som du föreslog, men sedan även lägga dem på varandra så att de praktiskt bildar en längre spole. Då märker du att induktansen ökar väsentligt, givet att du inte växlar strömskruvriktning från en till den andra spolen. Gör du det så blir istället summainduktansen mindre än det dubbla av en. Det kan till och med bli mindre än EN av de två spolarna var ensam från början. ;)

Så mitt tips är - lek och lär!

Om man föredrar teori före praktik är väl mest en smaksak. Men jag har funnit att rätt många blir inspirerade att lära sig vad fenomen beror på, som de först, i praktiska experiment, har funnit existerar.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-09-08 12:41

Det finns 20mH-spolar på europe-audio

http://www.europe-audio.com/Producten_c ... ep_a_ID=80

20mH låter spontant lite högt, men antar att det har med kompensering för kortslutningen mot låga frekvenser i open baffle att göra. Vet du vad det ska vara för resistans i spolarna (kanske läge för järnkärna om inte resistansen ska vara över 2ohm)?
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-09-08 21:09

Mja, som Ingvar var inne på så ökar induktansen proportionellt mot antalet varv i kvadrat. I bästa/värsta... hmm mesta fall så får man alltså 4 ggr så hög induktans. Men då måste man sätta spolarna så att allt magnetfält går genom båda spolarna och det kan bli lite svårt att ordna rent geometriskt. Vänder man ena spolen åt fel håll blir induktansen som lägst noll, igen under förutsättning att man lyckas få allt magnetfält genom båda spolarna. Man kan alltså göra sig en variabel spole på mellan (nästan) noll och (nästan) fyra gånger den ena spolens induktans.

En trimspole :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-09-09 01:11

ferm skrev:Har en fundering på om det går att seriekoppla spolar i ett delningsfilter för att dubblera induktansen. Förmodar tt man även får en dubblerad resistans i spolen, men det kan ju i vissa fall vara acceptabelt antar jag.
Funderingar kring detta. Har problem att hitta 20mh spolar med låg resistans till basdelen i Manzanita OB vilken jag funderar på att bygga. Har en del spolar liggandes och så stora spolar har en tendens att bli rätt dyra....

Vilken delningsfrekvens hade du tänkt och hur ser impedanskurvan ut på baselementet i lådan? Är det sluten låda eller basreflex? Vid vilken frekvens ligger avstämningen? Att försöka dela passivt i ett frekvensområde där det kanske är en impedanstopp är hopplöst svårt och brukar inte bli bra.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2014-09-09 09:10

Svante skrev:Mja, som Ingvar var inne på så ökar induktansen proportionellt mot antalet varv i kvadrat. I bästa/värsta... hmm mesta fall så får man alltså 4 ggr så hög induktans. Men då måste man sätta spolarna så att allt magnetfält går genom båda spolarna och det kan bli lite svårt att ordna rent geometriskt. Vänder man ena spolen åt fel håll blir induktansen som lägst noll, igen under förutsättning att man lyckas få allt magnetfält genom båda spolarna. Man kan alltså göra sig en variabel spole på mellan (nästan) noll och (nästan) fyra gånger den ena spolens induktans.

En trimspole :D .

Det är ju faktiskt en metod som går att använda om man labbar med delningsfilter. Istället för att ha em multitapspole eller en hel låda med olika spolar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-09-09 09:23

Ja, jag har gjort så många gånger. Men jag kan väl säga att det är rätt känsligt med spolvärden som är beroende av att spolar ligger absolut stilla. Så jag har oftare trimmat stora spolar i labsammanhang genom att förse dem med varierbar kärna i form av endera ferritbrickor eller smala stavar av ferrit som jag fyller spolarna lagom mycket med. Det blir skapligt stabilt under själva labbandet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
ferm

Inläggav ferm » 2014-09-09 11:14

Emanuelgbg skrev:
ferm skrev:

Du eldar för kråkorna?

Värme är gött?

Användarvisningsbild
ferm

Inläggav ferm » 2014-09-09 11:19

Martin skrev:Det finns 20mH-spolar på europe-audio

http://www.europe-audio.com/Producten_c ... ep_a_ID=80

20mH låter spontant lite högt, men antar att det har med kompensering för kortslutningen mot låga frekvenser i open baffle att göra. Vet du vad det ska vara för resistans i spolarna (kanske läge för järnkärna om inte resistansen ska vara över 2ohm)?

Precis huvudet på spiken! Har som sagt en del spolar liggandes och tanken var att kanske använda dem i serie. Dessa delar av en SLS12a mot ett 3" vifa i en OB design med den imponerande känsligheten på 82db...dock ska de tydligen låta väldigt bra, men det blir lite löjligt att lägga 1000kr på ett par spolar från tex europe audio om amn kan testa med sånt man har liggandes. Dock har jag förstått att högre RDC ger ett trögare lite grötigare sound i basen vilket inte direkt kan anses vara önskvärt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-09-09 11:24

Nej, så enkelt är det inte. Det beror på utgångsförutsättningarna.

En högre resistans kan lika gärna ge påverkan som beskrivs som "fylligare, rikare bas". Det beror på var systemet balanserar beteendemässigt innan resistansen kommer in i bilden. Och när det gäller OP-designer så är det ofta så att Q-värde för basarna är alldeles för lågt och en viss serieresistans ökar denna.

Vill du veta vart du är på väg med beteendet med olika dimensioneringar så bör du mäta på högtalaren.

Vh, iö

Användarvisningsbild
ferm

Inläggav ferm » 2014-09-09 11:27

IngOehman skrev:
ferm skrev:Tack för ditt snabba svar! Tyckte att det blev onödigt dyrt när jag ändå har rätt fina spolar liggandes som får nästan rätt induktans med bibehållet låg resistans, men vad kan anses vara lämplig resistans i en spole i ett basfilter.

Nu ser det ut som om du efterlyser ett tumregelsvar, och tumregler är alltid fel. Så får du ett enkelt svar på din fråga av någon så kan du utgå ifrån att det är felaktigt.

Vad som är sant är att vad som är optimal resistans beror på, och det beror på mycket.

Det som bestämmer vilken serieresistans som är lagom är i och för sig bara två saker - högtalarens dimensionering i övrigt i kombination med konstruktörens preferenser. Om konstruktören vet vad haon gör så kan lämplig serieresistans vara helt olika värden i två olika konstruktioner.

ferm skrev:Har sett rätt tråkiga spolar i rätt konventionella högtalare där jag antar att resistansen är rätt hög i spolen(järnkärna eller spolar med smal tråd osv.)

Järnkärna ger låg resistans, det är därför man använder järnkärna. Poängen är ju att den kraftigt minskar det magnetiska motståndet och därför gör att man för en given induktans behöver linda mycket färre varv tråd, vilket ger lägre resistans.

Svaret på din ursprungsfråga är att det går utmärkt att seriekoppla induktanser, och både induktansen och resistansen kommer att bli summan av de två enskilheternas.

Dock går det att bygga mycket bättre spolar än så, i termer av hög induktans och låg resistans per många koppar. Det kanske låter lite komplicerat, men vad det betyder är att man när man låter två spolar arbete oberoende av varandra i serie med varandra, bara når dryga hälften av den induktans som samma mängd koppartråd hade kunnat skapa, optimalt använd, det vill säga lindad till EN spole. Samma sak man sägas som att man hade kunnat linda en spole med samma induktans som de två tillsamman, men väsentligt lägre resistans.

Skälet är att man optimera konstruktionen om VARJE varv genomflyts av HELA den magnetiska flödesvägen. Lindar man spolar på det viset så ökar induktansen inte till det dubbla när man använder dubbelt så många varv tråd, utan ökningen närmar sig en fyrdubbling. Hur nära en fyrdubbling man kommer beror på vilken geometri spolen har.

- - -

Om du har två spolar en en induktansmätare så kan du undersöka dessa effekter genom att koppla spolarna i serie som du föreslog, men sedan även lägga dem på varandra så att de praktiskt bildar en längre spole. Då märker du att induktansen ökar väsentligt, givet att du inte växlar strömskruvriktning från en till den andra spolen. Gör du det så blir istället summainduktansen mindre än det dubbla av en. Det kan till och med bli mindre än EN av de två spolarna var ensam från början. ;)

Så mitt tips är - lek och lär!

Om man föredrar teori före praktik är väl mest en smaksak. Men jag har funnit att rätt många blir inspirerade att lära sig vad fenomen beror på, som de först, i praktiska experiment, har funnit existerar.

Vh, iö

Tack jag ska testa med att "stacka" spolarna, men om jag förstår dig rätt så borde alltså två stackade spolar på säg 5mh ge en induktans på totalt 20mh...om man antar att induktansen blir 4 ggr så hög. Vilket ju i sig är intressant och fördelaktigt eftersom jag antar att resistansen blir mindre jämnfört med seriekopplade 10mh spolar

http://www.parts-express.com/erse-super ... l--266-960

Detta är den spole som anges som optimal i bygget, men den går endast att köpa i USA. De som finns som alternativ på tex. europeaudio verkar inte finnas i lager samt kostar en rejäl slant.

Användarvisningsbild
ferm

Inläggav ferm » 2014-09-09 11:32

IngOehman skrev:Nej, så enkelt är det inte. Det beror på utgångsförutsättningarna.

En högre resistans kan lika gärna ge påverkan som beskrivs som "fylligare, rikare bas". Det beror på var systemet balanserar beteendemässigt innan resistansen kommer in i bilden. Och när det gäller OP-designer så är det ofta så att Q-värde för basarna är alldeles för lågt och en viss serieresistans ökar denna.

Vill du veta vart du är på väg med beteendet med olika dimensioneringar så bör du mäta på högtalaren.

Vh, iö

Jag är inte på väg nånstans egentligen, jag vill bygga samma högtalare och spara några dollares genom att återanvända lite prylar som ligger utan att resultatet blir härdsmälta ;-) Det som jag tycker är roligast är själv snickrandet och den utseendemässiga designen inte själva konstruktionsarbetet!

Användarvisningsbild
ferm

Inläggav ferm » 2014-09-09 11:37

petersteindl skrev:
ferm skrev:Har en fundering på om det går att seriekoppla spolar i ett delningsfilter för att dubblera induktansen. Förmodar tt man även får en dubblerad resistans i spolen, men det kan ju i vissa fall vara acceptabelt antar jag.

Vilken delningsfrekvens hade du tänkt och hur ser impedanskurvan ut på baselementet i lådan? Är det sluten låda eller basreflex? Vid vilken frekvens ligger avstämningen? Att försöka dela passivt i ett frekvensområde där det kanske är en impedanstopp är hopplöst svårt och brukar inte bli bra.

Mvh
Peter

Det är en Open Baffle. Väldigt simpelt bygge egentligen och har blivit ordentligt lovordat! Hade vart roligt att provbygga då jag har en fin design på den i huvudet!

"John Busch

Default More updated info on the current Manzanita project
There have been some changes and refinements in the Manzanita since it first appeared 4 years ago in this thread. Let's look at those changes and improvements and give you an updated map to a Fast, Fun Affordable OB speaker.
Some of the following information has been previously posted here, but thought it appropriate to consolidate all the latest information into a single comprehensive post.

First, the Drivers.
The excellent Peerless SLS 830669 - 12" Woofer has been retained and is the heart of the Manzanita speaker. The original tweeter has been dropped from the design and replaced with the very good Vifa TC9FD18-08, 3.5" Full Range doing upper mid/tweeter duties. Many drivers were tried; the Vifa 3.5" is a winner for sound quality, cost and integration with the design.

Second, the Baffle.
I've tweaked the baffle plate to 28" H X 15" W. The wings are now simpler and symmetrical at 28" H X 4.25" D and 0.70" thick mounted on the sides. You end up with a final assembled width of 16.4". The baffle is 3/4" birch ply as is the base plate. The base plate (foot) is full baffle width 15"W x 8"D. As with the original, the crossover is mounted on the base plate. For those who do not have a pickup truck or similar, you can buy 24" X 48" X 3/4" birch ply sheets from Home Depot, Lowes, etc. that will fit in most cars. BTW, the baffle H & W dimensions are not critical. Stay within an inch on the width & height you will be OK.

The baffle, wings and base plate are mounted together with simple pine 2" X 2" rear sub frame. (1.5" X 1.5" dimensional net) Once you are satisfied with your baffle assembly, a sheet rock screw and glue combo is highly recommended. The Peerless cone movement is considerable and anything not held tightly in position will rattle. This includes all of the crossover components too. Both drivers are mounted on the baffle front.
We need to integrate the rear radiation of the Vifa. The previous HF drivers were chambered and rear radiation was not an issue. When the Vifa TC9FD18-08 is mounted on a full 3/4" thick baffle, there is near zero rear open area. To correct for this and let the back of the Vifa breath, route a 4.5" diameter round counter sink on the REAR side of the baffle with a sink depth of 7/16". You now have a stepped hole for the Vifa, larger in back than in front. This opens up the back radiation considerably, is simple to do if you have a router and there is still enough baffle thickness remaining to secure the Vifa with small screws. You can visit the June 4th posts and see pictures of the front and rear of the prototype for reference. Fast, fun, Inexpensive OB project

The Peerless woofer is centered left to right with the woofer center height 12" from the bottom of the baffle. The Vifa center is 21" from the baffle bottom and 5.25" from the (Left or right) baffle plate edge. (This distance does NOT include the wing edge thickness) One needs to observe left and right positioning with the Vifa. The offset is very important and provides a great deal of baffle diffraction smoothing. The Vifa's off center (offset) position also sets F equal and F peak frequencies (for the Vifa) and the crossover is designed around these values. If you center the Vifa, the crossover will not be right!

And Third:
What many have been waiting for, the new crossover. The Woofer is very simple as it uses a single inductor of 20mH. I recommend an Iron Core 15 or 16 gauge inductor. This inductor is connected in series with the Positive terminal of the Peerless woofer. That's all the woofer needs. The Vifa TC9FD18-08 (available from Madisound in the USA) requires 4 components to do its thing. A good quality 6 MFD high pass capacitor (Solen or better), a high quality 4.5 ohm, 5 watt pad resistor follow by a 2 element trap are used in series.

What really makes the Vifa behave is the trap. The trap controls the rising response the Vifa exhibits. Use a good air core 2.0 Mh (14-18 ga.) with a 8-10 ohm bypass resistor. Like the resistor and cap, the Inductor-resistor trap is placed in series with the positive terminal of the Vifa. Place the trap between the high pass cap and the positive terminal of the Vifa. You can vary the value of the pad and/or bypass resistor to tune the speaker to your room and your ears.

It will be interesting to get feedback from those who try the above solution In a later post I'll talk about tweaking the crossover to suite your room, your ears and your taste. But these values will get you started and 90% of the way there. After that, it's just fine tuning.

Pano will be posting updated dimensional drawings and crossover schematic reflecting the above later today. Thanks for the continuing interest in the Manzanita OB project!! "

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-09-09 16:33

ferm skrev:
IngOehman skrev:Nej, så enkelt är det inte. Det beror på utgångsförutsättningarna.

Vh, iö

Jag är inte på väg nånstans egentligen, jag vill bygga samma högtalare och spara några dollares genom att återanvända lite prylar som ligger utan att resultatet blir härdsmälta ;-) Det som jag tycker är roligast är själv snickrandet och den utseendemässiga designen inte själva konstruktionsarbetet!

Aha, okej, ja då är det ju samma resistans du bör efterlysa.

Jag vet ju inte hur stor denna är, men konstruktören av systemet bör veta, så varför inte kontakta honne och fråga helt enkelt? Det är nog vettigare än att fråga oss här, som inte konstruerat systemet och som därför i bästa fall vet vad vi talar om och därför inte kan svara på frågan, eller som i värsta fall inte vet vad vi talar om, och därför svarar på frågan! ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-09-09 18:35

Den som rekommenderas för konstruktionen var 0,558ohm, så däromkring då. :)

Alla 20mH på europe audio utom en verkar ha försvunnit över en natt från hemsidan, och den spolen är luftlindad med dryga 6ohm så det passar ju inte. Skumt. :?
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
ferm

Inläggav ferm » 2014-09-10 06:55

Martin skrev:Den som rekommenderas för konstruktionen var 0,558ohm, så däromkring då. :)

Alla 20mH på europe audio utom en verkar ha försvunnit över en natt från hemsidan, och den spolen är luftlindad med dryga 6ohm så det passar ju inte. Skumt. :?

Ja det är lite märkligt. Kanske haft en del diffar i lagersaldo. JAg maila dem för någon vecka sedan och frågade kring lev. tider osv. kanske därefter som de andrat saldot på siten. Lite märkligt dock annars har jag alltid vart nöjd när jag handlat från dem :-)
Har nu upptäckt att det finns ett "europa-filter" till denna OB-konstruktion med en 22mh spole istället. Förmodligen eftersom 20mh är ett ovanligt värde i europa. Vidare finns det även en filterlösning med en resistor kopplad i anslutning(parallellt) till basen som sänker dess resistans och därmed också spolens värde i filtret till 9mh om jag förstått det rätt. Kanske bättre att satsa på den lösningen(billigare och har ev. rätt komponenter redan hemma).

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2014-09-11 00:40

Som av en händelse har jag precis snickrat ihop ett par Manzanita Ultra kopior, spolar och Vifa TC9 elementen köpte jag i somras när jag var i USA, men hade inte mage att klämma ner ett par 15" i väskorna, resten av familjen köpte annat som tog plats, bummer... Så jag köpte dom billigaste (tror jag) 15" jag hittade i Sverige, Billebro Alpha 15-8, 399:-/st med frifrakt.

I söndags hade jag lite tid över och passade på att mäta lite ute, går det att mäta på en ob ute? Har faktiskt inte en aning, men jag gjorde det i alla fall.
Bild

Så här såg det ut utan filter
Bild

Med 20mH spole
Bild

Med 20mH spole både uppmätt och simulerad kurva, simulerat i Xsim, såg att alla fem mätningarna är med, skulle så klart ha bara en, men men
Bild

Ganska likadana, eller, så då kan vi leka lite i Xsim med andra spolar och även med 12dB filter, så här blir resultatet om man har grön ,10mH/150uF eller röd 20mH
Bild

Nu kan jag alldeles för lite för att säga att det här filtret skulle fungera, men om jag sätter ett motstånd i serie med kondensatorn så blir kurvan nästan exakt lika som om jag bara hade 20mH spolen. Har bara simulerat, men undra om jag inte har en 10mH spole någonstans i gömmorna att testa med.
Bild

Här är schemat
Bild

Kan bara hålla med iö, lek och lär

Å, simuleringarna är gjorda med frd och zma filerna som jag mätte fram utan spole, utomhus och micken 1 meter bort. Skulle kanske haft längre mellan, men nu blev det 1 meter.

\M
<'(((><

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-09-11 13:26

Dipolhögtalare mäts med fördel utomhus, eftersom deras medelutstrålade energi är lika delar ifasljus som urfasljud, så rumseffekten är liten i basområdet.

Det vill säga utomhusmätningar ger en bra bild av egenskaperna, vilket man inte kan säga om rundstrålande högtalare mätta utomhus.

Dock är det som du själv säger vettigt att mäta på mycket längre avstånd, eftersom tonkurvan för dipoler (till skillnad från rundstrålare) är avståndberoende. Tre meters mätavstånd kanske kan vara lagom om man vill få ut kurvor som något så när representerar hur man hör högtalarna i normala rum klangligt.

Observera att allt det ovanstående är förenklat, och att både rundstrålande och dipolstrålende högtalare påverkas av rummet, men i dipolfallet är en utomhusmätning ändå en god representant för ungefär hur högtalaren kommer att fungera i rum, förutsatt att den placeras rimligt lång ifrån väggarna (vilket man alltid bör göra när det gäller dipolhögtalare*).

Vh, iö

- - - - -

*Vilket får man att minnas en person jag träffade tidigt 80-tal som just hade köpt ett par Quad ELS63 och som konsulterade mig för att det lät så dåligt. Jag fick en ledtråd till vad det kunde bero på redan innan jag var hemma hos honom och tittade, då han berättade att huvudskälet till att han köpt dem var att de var platta och därför gick så bra att placera mot väggen...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2014-09-14 00:42

IngOehman skrev:*Vilket får man att minnas en person jag träffade tidigt 80-tal som just hade köpt ett par Quad ELS63 och som konsulterade mig för att det lät så dåligt. Jag fick en ledtråd till vad det kunde bero på redan innan jag var hemma hos honom och tittade, då han berättade att huvudskälet till att han köpt dem var att de var platta och därför gick så bra att placera mot väggen...

Whops, vars blev basen av! :)

Återgå till DIY-forum