Moderator: Redaktörer
ferm skrev:Tack för ditt snabba svar! Tyckte att det blev onödigt dyrt när jag ändå har rätt fina spolar liggandes som får nästan rätt induktans med bibehållet låg resistans, men vad kan anses vara lämplig resistans i en spole i ett basfilter. Har sett rätt tråkiga spolar i rätt konventionella högtalare där jag antar att resistansen är rätt hög i spolen(järnkärna eller spolar med smal tråd osv.)
ferm skrev:ferm skrev:Tack för ditt snabba svar! Tyckte att det blev onödigt dyrt när jag ändå har rätt fina spolar liggandes som får nästan rätt induktans med bibehållet låg resistans, men vad kan anses vara lämplig resistans i en spole i ett basfilter. Har sett rätt tråkiga spolar i rätt konventionella högtalare där jag antar att resistansen är rätt hög i spolen(järnkärna eller spolar med smal tråd osv.)
Eller rättare sagt! Vad är förslusterna med ökande resistans i basfiltret om vi säger att induktansen är fast?
ferm skrev:Tack för ditt snabba svar! Tyckte att det blev onödigt dyrt när jag ändå har rätt fina spolar liggandes som får nästan rätt induktans med bibehållet låg resistans, men vad kan anses vara lämplig resistans i en spole i ett basfilter.
ferm skrev:Har sett rätt tråkiga spolar i rätt konventionella högtalare där jag antar att resistansen är rätt hög i spolen(järnkärna eller spolar med smal tråd osv.)
ferm skrev:Har en fundering på om det går att seriekoppla spolar i ett delningsfilter för att dubblera induktansen. Förmodar tt man även får en dubblerad resistans i spolen, men det kan ju i vissa fall vara acceptabelt antar jag.
Funderingar kring detta. Har problem att hitta 20mh spolar med låg resistans till basdelen i Manzanita OB vilken jag funderar på att bygga. Har en del spolar liggandes och så stora spolar har en tendens att bli rätt dyra....
Svante skrev:Mja, som Ingvar var inne på så ökar induktansen proportionellt mot antalet varv i kvadrat. I bästa/värsta... hmm mesta fall så får man alltså 4 ggr så hög induktans. Men då måste man sätta spolarna så att allt magnetfält går genom båda spolarna och det kan bli lite svårt att ordna rent geometriskt. Vänder man ena spolen åt fel håll blir induktansen som lägst noll, igen under förutsättning att man lyckas få allt magnetfält genom båda spolarna. Man kan alltså göra sig en variabel spole på mellan (nästan) noll och (nästan) fyra gånger den ena spolens induktans.
En trimspole.
Emanuelgbg skrev:ferm skrev:ferm skrev:Tack för ditt snabba svar! Tyckte att det blev onödigt dyrt när jag ändå har rätt fina spolar liggandes som får nästan rätt induktans med bibehållet låg resistans, men vad kan anses vara lämplig resistans i en spole i ett basfilter. Har sett rätt tråkiga spolar i rätt konventionella högtalare där jag antar att resistansen är rätt hög i spolen(järnkärna eller spolar med smal tråd osv.)
Eller rättare sagt! Vad är förslusterna med ökande resistans i basfiltret om vi säger att induktansen är fast?
Du eldar för kråkorna?
Martin skrev:Det finns 20mH-spolar på europe-audio
http://www.europe-audio.com/Producten_c ... ep_a_ID=80
20mH låter spontant lite högt, men antar att det har med kompensering för kortslutningen mot låga frekvenser i open baffle att göra. Vet du vad det ska vara för resistans i spolarna (kanske läge för järnkärna om inte resistansen ska vara över 2ohm)?
IngOehman skrev:ferm skrev:Tack för ditt snabba svar! Tyckte att det blev onödigt dyrt när jag ändå har rätt fina spolar liggandes som får nästan rätt induktans med bibehållet låg resistans, men vad kan anses vara lämplig resistans i en spole i ett basfilter.
Nu ser det ut som om du efterlyser ett tumregelsvar, och tumregler är alltid fel. Så får du ett enkelt svar på din fråga av någon så kan du utgå ifrån att det är felaktigt.
Vad som är sant är att vad som är optimal resistans beror på, och det beror på mycket.
Det som bestämmer vilken serieresistans som är lagom är i och för sig bara två saker - högtalarens dimensionering i övrigt i kombination med konstruktörens preferenser. Om konstruktören vet vad haon gör så kan lämplig serieresistans vara helt olika värden i två olika konstruktioner.ferm skrev:Har sett rätt tråkiga spolar i rätt konventionella högtalare där jag antar att resistansen är rätt hög i spolen(järnkärna eller spolar med smal tråd osv.)
Järnkärna ger låg resistans, det är därför man använder järnkärna. Poängen är ju att den kraftigt minskar det magnetiska motståndet och därför gör att man för en given induktans behöver linda mycket färre varv tråd, vilket ger lägre resistans.
Svaret på din ursprungsfråga är att det går utmärkt att seriekoppla induktanser, och både induktansen och resistansen kommer att bli summan av de två enskilheternas.
Dock går det att bygga mycket bättre spolar än så, i termer av hög induktans och låg resistans per många koppar. Det kanske låter lite komplicerat, men vad det betyder är att man när man låter två spolar arbete oberoende av varandra i serie med varandra, bara når dryga hälften av den induktans som samma mängd koppartråd hade kunnat skapa, optimalt använd, det vill säga lindad till EN spole. Samma sak man sägas som att man hade kunnat linda en spole med samma induktans som de två tillsamman, men väsentligt lägre resistans.
Skälet är att man optimera konstruktionen om VARJE varv genomflyts av HELA den magnetiska flödesvägen. Lindar man spolar på det viset så ökar induktansen inte till det dubbla när man använder dubbelt så många varv tråd, utan ökningen närmar sig en fyrdubbling. Hur nära en fyrdubbling man kommer beror på vilken geometri spolen har.
- - -
Om du har två spolar en en induktansmätare så kan du undersöka dessa effekter genom att koppla spolarna i serie som du föreslog, men sedan även lägga dem på varandra så att de praktiskt bildar en längre spole. Då märker du att induktansen ökar väsentligt, givet att du inte växlar strömskruvriktning från en till den andra spolen. Gör du det så blir istället summainduktansen mindre än det dubbla av en. Det kan till och med bli mindre än EN av de två spolarna var ensam från början.
Så mitt tips är - lek och lär!
Om man föredrar teori före praktik är väl mest en smaksak. Men jag har funnit att rätt många blir inspirerade att lära sig vad fenomen beror på, som de först, i praktiska experiment, har funnit existerar.
Vh, iö
IngOehman skrev:Nej, så enkelt är det inte. Det beror på utgångsförutsättningarna.
En högre resistans kan lika gärna ge påverkan som beskrivs som "fylligare, rikare bas". Det beror på var systemet balanserar beteendemässigt innan resistansen kommer in i bilden. Och när det gäller OP-designer så är det ofta så att Q-värde för basarna är alldeles för lågt och en viss serieresistans ökar denna.
Vill du veta vart du är på väg med beteendet med olika dimensioneringar så bör du mäta på högtalaren.
Vh, iö
petersteindl skrev:ferm skrev:Har en fundering på om det går att seriekoppla spolar i ett delningsfilter för att dubblera induktansen. Förmodar tt man även får en dubblerad resistans i spolen, men det kan ju i vissa fall vara acceptabelt antar jag.
Funderingar kring detta. Har problem att hitta 20mh spolar med låg resistans till basdelen i Manzanita OB vilken jag funderar på att bygga. Har en del spolar liggandes och så stora spolar har en tendens att bli rätt dyra....
Vilken delningsfrekvens hade du tänkt och hur ser impedanskurvan ut på baselementet i lådan? Är det sluten låda eller basreflex? Vid vilken frekvens ligger avstämningen? Att försöka dela passivt i ett frekvensområde där det kanske är en impedanstopp är hopplöst svårt och brukar inte bli bra.
Mvh
Peter
ferm skrev:IngOehman skrev:Nej, så enkelt är det inte. Det beror på utgångsförutsättningarna.
En högre resistans kan lika gärna ge påverkan som beskrivs som "fylligare, rikare bas". Det beror på var systemet balanserar beteendemässigt innan resistansen kommer in i bilden. Och när det gäller OP-designer så är det ofta så att Q-värde för basarna är alldeles för lågt och en viss serieresistans ökar denna.
Vill du veta vart du är på väg med beteendet med olika dimensioneringar så bör du mäta på högtalaren.
Vh, iö
Jag är inte på väg nånstans egentligen, jag vill bygga samma högtalare och spara några dollares genom att återanvända lite prylar som ligger utan att resultatet blir härdsmältaDet som jag tycker är roligast är själv snickrandet och den utseendemässiga designen inte själva konstruktionsarbetet!
Martin skrev:Den som rekommenderas för konstruktionen var 0,558ohm, så däromkring då.
Alla 20mH på europe audio utom en verkar ha försvunnit över en natt från hemsidan, och den spolen är luftlindad med dryga 6ohm så det passar ju inte. Skumt.
IngOehman skrev:*Vilket får man att minnas en person jag träffade tidigt 80-tal som just hade köpt ett par Quad ELS63 och som konsulterade mig för att det lät så dåligt. Jag fick en ledtråd till vad det kunde bero på redan innan jag var hemma hos honom och tittade, då han berättade att huvudskälet till att han köpt dem var att de var platta och därför gick så bra att placera mot väggen...
Användare som besöker denna kategori: Hjalmar_Branting och 12 gäster