Det dök upp en udda order på jobbet. Någon ville ha ett gäng brandluckor med lock i guld, silver och brons och till min STORA förtjusning blev det "guldplåt" över!!!! Hur coolt vore det inte att sno ihop en guldlåda?!
Jag hugger in på lite aluzinkplåt för att testa hur man får till en bra arbetsgång när man vill bocka en Hammondlåda. Nu tror jag Hammond har specialmaskiner som tar hand om en plåtbit, bockar och kör dit några punktsvetsar men för en amatör blir det till att ta det steg för steg.
Jag gjorde så här:
Steg 1Rita upp en skiss hur plåtbiten ska se ut som ska bockas till en låda. Måttsätt gärna så du har alla mått. Den här lådan har som i bilderna ovan, en invikt kant för att fästa en bottenplåt. De där små flikarna vid långsidorna ska bockas upp och användas för att popnita ihop lådan.
Steg 2Klipp ut plåten i maxmåtten från skissen. En låda som ska vara 20x30x5cm ska formas av en plåt som är 33x43cm. Inviken kan gott vara 15mm. Jag har testat 10mm och det är för lite. Glöm inte att i bocken försvinner några millimeter. Här har allt klippts bort som
INTE ska vara med i lådan. Notera flikarna som är lite snedklippta. Använd en BRA plåtsax. Markera var bockningarna ska göras - var noggrann!

Steg 3
Bockning på G. Jag börjar i firmans bockmaskin. Tyvärr måste den programmeras men jag kör ett program som ger 90-graders bockningar (93 för att vara exakt). Den är, vilket kommer som ett bekymmer senare, programmerad för vår standardplåts tjocklek, vilken är 0.8mm. Man kan köra i en vanlig manuell bockmaskin också. En bockmaskin har ett prisma på ovansidan. Det är en god idé att hålla koll på hur djupt detta är.
Jag börjar med inviket (15mm).

Steg 4
Fortsätter med att vika upp första kanten (i detta fall med flikarna).

Steg 5
Jag vänder på paketet och upprepar proceduren för motstående sida och börjar med inviket och sedan att bocka upp själva sidan.

Nu börjar problemen .... Jag har mätt upp lådans mått från (uppvikt) sida till (uppvikt) sida och fått till ett bra mått.
I vår manuella bockmaskin sätter jag dit prisman efter detta mått men missar GIVETVIS att inviken tar plats (30mm). Jag får fuska genom att sätt dit en klots som är hög som sidan men det skiter sig. I god ordning får jag fuska på annat sätt, men det får bli efter helgen.
(En hint. Verktyget längst till höger

)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap