Hur man bockar en låda

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Hur man bockar en låda

Inläggav soundbrigade » 2014-10-10 18:45

Jag är ärkeförtjust i Hammonds plåtlådor. I Sverige kan man få tag i dem från Edgar Audio som säljer lådor i aluminium eller bonnplåt. Bonnplåtslådorna finns svarta eller grundlackade. Låddorna är av typen skolåda, fast uppochner med invikta kanter för att skruva fast en botten (eller topp).
Såhär ser du ut uppifrån (eller nerifrån):
Bild

Underifrån såhär:
Bild

Skulle kanske nämnt att de häringinga låddorna är perfekta att montera rörförstärkare i.

MEN OM man skulle vilja ha en låda bockad i annat format eller i annat material än aluminium eller koppar, vad i hela fridens namn gör man då, då??!! :?:

Jag ska bocka några olika lådor och visa hur man kan göra och vad man ska tänka på. Häng ånn, nu tjör we!!!!
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Re: Hur man bockar en låda

Inläggav soundbrigade » 2014-10-10 18:46

Det dök upp en udda order på jobbet. Någon ville ha ett gäng brandluckor med lock i guld, silver och brons och till min STORA förtjusning blev det "guldplåt" över!!!! Hur coolt vore det inte att sno ihop en guldlåda?!
Jag hugger in på lite aluzinkplåt för att testa hur man får till en bra arbetsgång när man vill bocka en Hammondlåda. Nu tror jag Hammond har specialmaskiner som tar hand om en plåtbit, bockar och kör dit några punktsvetsar men för en amatör blir det till att ta det steg för steg.
Jag gjorde så här:
Steg 1
Rita upp en skiss hur plåtbiten ska se ut som ska bockas till en låda. Måttsätt gärna så du har alla mått. Den här lådan har som i bilderna ovan, en invikt kant för att fästa en bottenplåt. De där små flikarna vid långsidorna ska bockas upp och användas för att popnita ihop lådan.
Bild

Steg 2
Klipp ut plåten i maxmåtten från skissen. En låda som ska vara 20x30x5cm ska formas av en plåt som är 33x43cm. Inviken kan gott vara 15mm. Jag har testat 10mm och det är för lite. Glöm inte att i bocken försvinner några millimeter. Här har allt klippts bort som INTE ska vara med i lådan. Notera flikarna som är lite snedklippta. Använd en BRA plåtsax. Markera var bockningarna ska göras - var noggrann!
Bild

Steg 3
Bockning på G. Jag börjar i firmans bockmaskin. Tyvärr måste den programmeras men jag kör ett program som ger 90-graders bockningar (93 för att vara exakt). Den är, vilket kommer som ett bekymmer senare, programmerad för vår standardplåts tjocklek, vilken är 0.8mm. Man kan köra i en vanlig manuell bockmaskin också. En bockmaskin har ett prisma på ovansidan. Det är en god idé att hålla koll på hur djupt detta är.
Jag börjar med inviket (15mm).
Bild

Steg 4
Fortsätter med att vika upp första kanten (i detta fall med flikarna).
Bild

Bild

Steg 5
Jag vänder på paketet och upprepar proceduren för motstående sida och börjar med inviket och sedan att bocka upp själva sidan.
Bild

Nu börjar problemen .... Jag har mätt upp lådans mått från (uppvikt) sida till (uppvikt) sida och fått till ett bra mått.
I vår manuella bockmaskin sätter jag dit prisman efter detta mått men missar GIVETVIS att inviken tar plats (30mm). Jag får fuska genom att sätt dit en klots som är hög som sidan men det skiter sig. I god ordning får jag fuska på annat sätt, men det får bli efter helgen.

(En hint. Verktyget längst till höger
Bild)
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Nu ska vi se vad jag häll på med sist ... :roll:

Vi har ju ingen sådan superbra bockmaskin som någon länkat till (Youtube) utan nu får jag köra i vår manuella maskin:
Bild

Här ser man de lösa prisman, vilka man kan kombinera till önskad vidd:
Bild

Här bockar jag på ungefär samma sätt som jag bockade i vår maskin. Dock tar ju inviken emot - sådant får man vara observant för, men inviken måste ju bockas först.
Bild

Färdig:
Bild

Nu klämmer jag ihop lådan lite, borrar hål genom korsidorna och genom fliken jag vek in mot kortsidorna och popnitar.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Vi tar en lådan till, en enklare låda av instrumentmodell:
Jag skissar lite. Noptera flikarna nertill på överdelen. De är till för att skruva ihop över och underdel.
Bild

Jag har markerat var bockningarna ska göras och börjar på överdelen:
Bild

Bild

Bild

Bild

Men jag glömde ju fliken i botten och här ser man vilka problem man kan få om man liksom gör saker i fel ordning:
Bild

Underdelen bockas på ungefär samma sätt, men utan flikar. NOTERA att den kan gott vara 5-10mm grundare än överdelen och att front/bakstycke är lagom höga.
Bild

Noterar en sak till, överdelens flikar måste kortas ner (streckat):
Bild

Här ser man vad som händer om froten är för kort:
Bild

Men det löser sig om flikarna hamnar på undersidan av botten:
Bild

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Den sista lådan jag ibland trixat med. Det här är en variant av den första lådan och är tänkt som en enklare lösning, som där är svårare att få riktigt snygg.
Jag bockar en ram på vilken ett lock skruvas/nitas. Alltså klipper jag en plåt som är 2x(långsida + kortsida) + 15mm GÅNGER höjden + 30mm:
Bild

Jag markerar kortsida, långsida, kortsida, långsida på plåten, bockar upp flikarna på vilka locket och undersidan ska fästas. Där jag gjort markeringarna klipper jag ur flikarna:
Bild

Här kommer de olika prisman till stor hjälp. Se! det här passar som foten i vanten:
Bild

Har man ett fast prisma, eller inte hittar något som passar kan man fuska genom att snitta upp en träbit så den passar i plåtstycket:
Bild

Men jag bockar med prismat jag hittade. Som alltid blir resultatet bättre ju mer noggrann man är:
Bild

Plåtbiten tar emot överdelen av bockmaskinen - se upp!
Bild

Färdigbockad! Notera att jag klippt bort runt fliken. Nu är det borrat för popnit:
Bild

Underdelen klar och ett (temporärt) lock är på plats:
Bild

Problemet är att få långsidorna och kortsidorna lika långa, annars blir lådan sned.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Bra verktyg:
BRA plåtsaxar och falstången. Falstången kan användas för att bocka små flikar eller göra smärre justeringar. Inget av verktygen är speciellt billigt. En sax är en vänstersax, den andra en högersax.
Bild

Det är viktigt om man investerar i en plåtsax att den klipper ÄNDA UT till spetsen:
Bild

roren

Inläggav roren » 2014-10-10 19:31

Fina bilder, Tackar och Bockar :D

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2014-10-10 22:24

det där är ju rena rama vardags grejerna för en annan, har en bock maskin med vändbart prisma och 2 st kant pressar som klarar av det mesta, sen sitter man på en stans maskin med vändbara verktyg som kan stansa alla former man vill så allt går allt tillverka.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-10-10 23:14

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-10-10 23:55

Bockar och tackar :) !
Illustrativa DIY trådar är det bästa som finns.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2014-10-11 08:09

dac83 skrev:det där är ju rena rama vardags grejerna för en annan, har en bock maskin med vändbart prisma och 2 st kant pressar som klarar av det mesta, sen sitter man på en stans maskin med vändbara verktyg som kan stansa alla former man vill så allt går allt tillverka.

Precis. Har man specialmaskinerna är det en baggis. Har man det inte blir det jobbigt.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2014-10-11 08:53

soundbrigade skrev:
dac83 skrev:det där är ju rena rama vardags grejerna för en annan, har en bock maskin med vändbart prisma och 2 st kant pressar som klarar av det mesta, sen sitter man på en stans maskin med vändbara verktyg som kan stansa alla former man vill så allt går allt tillverka.

Precis. Har man specialmaskinerna är det en baggis. Har man det inte blir det jobbigt.

Det finns kantbockningsmaskiner och så finns det kantbockningsmaskiner.
Vi har en sådan här pjäs på jobbet. Den har ett långt fast prisma.
Bild

Ofta kanske man kan komma över/känner någon som har/eller kan fixa in sig hos någon som har en enkel handjagare. Fördelen med dessa är att de ofta har lösa prisman i olika bredder vilket är MYCKET behändigt i många fall.
Bild

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-10-11 12:09

Sant, med stans maskin och lång varig erfarenhet går det mesta att fixa

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-10-11 22:38

BORIS skrev:Sant, med stans maskin och lång varig erfarenhet går det mesta att fixa

Usch det lät äckligt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-10-11 22:39

Hur funkar ett "prisma"? Måste det ha precis rätt bredd för att man ska kunna bocka det där andra steget när sakerna tar i varandra?

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2014-10-11 22:55

BORIS skrev:

Då gäller det bara att Stan lånar ut maskinen. Och att uppsöka närmsta vårdcentral för behandling av den otäcka infektionen :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-11 23:04

gflar skrev:
BORIS skrev:

Då gäller det bara att Stan lånar ut maskinen. Och att uppsöka närmsta vårdcentral för behandling av den otäcka infektionen :)

Fast jag tror mer på att det är staden stan; stans maskin, stans värsta maskin typ.

Med den tolkningen låter det verkligen slipprigt; "där går den gamle bocken, med stans maskin vettu och lång, varig erfarenhet av synd och skam".
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
dilon

Inläggav dilon » 2014-10-11 23:41

Brukar vara enklare med dessa maskiner: http://www.youtube.com/watch?v=LDAeg3QUSgQ
< ? >

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2014-10-12 08:33

Svante skrev:Hur funkar ett "prisma"? Måste det ha precis rätt bredd för att man ska kunna bocka det där andra steget när sakerna tar i varandra?

Jag förklarar det i del 2 av min lådbockningsinstruktion. :idea:

Brukar vara enklare med dessa maskiner: http://www.youtube.com/watch?v=LDAeg3QUSgQ

Men de flesta har inga sådana maskiner stående i hobbyrummet, eller ens har via kontakters kontakter tillgång till sådana.

Jag måste tillägga att det här är idéer ämnade åt dem som inte har 25-årig erfarenhet och tillgång till high-techmaskiner, utan dem som har kanske har begränsad ekonomi men vill själva sno ihop en låda och som dessutom inte har alltför mycket plåtslagarkunskap. De här beskrivningarna kommer av en hel del trial and error, där jag själv gjort en rad misstag och dumpat några kvadratmeter plåt i skrotcontainern. :roll:
Ska jag raljera lite här kan man ju tycka att HELA forumet är ganska onödigt eftersom vi/ni/de som har stor erfarenhet av elektronikbyggen fixar högtalare och förstärkare lätt som en plätt och inte behöver ett forum för att snacka med allehanda löskefolk. Och kan man inte bygga en högtalare själv, får man väl köpa ...

Vidare skulle jag vilja ha lite stopp på inlägg, och då inlägg av rena skitkaraktärer, om nu inte tråden ska flyttas till ÖVRIGT eller kanske plockas bort. Kommentera gärna, men vänta tills jag har en metod HELT klar. :x

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-10-22 06:32

soundbrigade skrev:Bra verktyg:
BRA plåtsaxar och falstången. Falstången kan användas för att bocka små flikar eller göra smärre justeringar. Inget av verktygen är speciellt billigt. En sax är en vänstersax, den andra en högersax.
Bild

Det är viktigt om man investerar i en plåtsax att den klipper ÄNDA UT till spetsen:
Bild

Kul tråd!

Men ajabaja! Inte klippa helt ut till spetsen. Stoppa just före ändläget.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2014-10-22 06:45

En bra sax SKA klippa ända ut i spetsen. Så säger mina jobbarkompisar som varit plåtnissar iöver 30 år.

Jag borde kanske komplettera med något mer grafiskt också, ungefär som ett Burdamönster. :?

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-10-22 14:38

soundbrigade skrev:En bra sax SKA klippa ända ut i spetsen. Så säger mina jobbarkompisar som varit plåtnissar iöver 30 år.

Jag borde kanske komplettera med något mer grafiskt också, ungefär som ett Burdamönster. :?

Kanske själva saxen, men så ska man inte använda den.

Det blir ofta ett fult litet märke då.

Bahco's gamla saxar är bra och sällsynta. Til en låda behöver man dock ej vänster eller högersax

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-10-22 20:50

Är det på nivå att man behöver tänka på plåttjocklek och bockradie för att få ihop lådorna snyggt?

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-10-22 21:11

Bagaget skrev:Är det på nivå att man behöver tänka på plåttjocklek och bockradie för att få ihop lådorna snyggt?

Nej, knappast i detta fallet.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2014-10-22 21:28

Njae .... jag räknar någon mm i radierna ändå. Det kan bli lite mickligt att få till det hela när man ska trixa ihop lådan på slutet.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2014-10-23 11:50

Hej Magnus, tjusiga chassin du har bockat ihop. När jag såg detta så kom jag ihåg ett chassi jag ofta använde på 70-80 talet. Det var ett färdig bockat chassi i 1,5 mm aluminium. Det hade inte dina tjusiga små vinklar att skruva fast bottenplåten i. Utan det använde 4 distanser i metall som höll en skiva i aluminium som botten. Distanserna var fastskruvade i den övre delen av chassit och var lika höga som chassit var. Allt gick att köpa hos Elfa på den tiden.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2014-10-23 12:36

Jag gjorde en halvvariant på det temat ... tack för de snälla orden ... mest för att jag fick en remsa grön plåt och att bocka den åt alla håll och kanter hade gett mig en väldigt liten låda. Jag tar lite bilder och visar hur jag gjorde, men kort skippade jag inviket på överplåten enligt låda 2 .... nä, nu mumlar jag yra skäggbiffar i nattmössan. Jag bockade invik i UNDERPLÅTEN och får dra fast överplåt med skruvar på översidan.

Så är det, men mer kommer.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2014-10-27 20:04

En väldigt enkel pryl att köra med om man t ex ska helt eller delvis täcka en plåt med en annan är att ankanta den plåten som ska vara överst.
Om man tar en plan plåt och monterar (nitar eller skruvar) den över en annan plan plåt kan man ge sig bängen på att kanterna på den övre plåten liksom böjs upp lite. Om man istället bockar ner yttersta kanterna på den täckande plåten några grader täcker den bättre.
De här plåtarna bockade jag på "fri hand" i vår manuella bockmaskin oh hur stor vinklarna är kan jag inte säga, men det kan väl röra sig om 1-15 grader. Jag har måttat på en ankantning 5 mm kanterna.
Bild

Givetvis har jag klippt plåtarna för långa (trots att jag mätte och noterade på en pappersbit :x ), emn de ska täcka överflödiga hål på det här chassit.

Bild

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-10-28 00:07

roren skrev:Fina bilder, Tackar och Bockar :D

+1

Här med en liten lämplig tumregel för bockvinkel.

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-28 00:18

Bockvinkel
Bild
Don’t just do something, sit there.

Återgå till DIY-forum