Aktiv mono-högtalare: Behöver tips och råd [Nybörjare]

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Sverqer

Aktiv mono-högtalare: Behöver tips och råd [Nybörjare]

Inläggav Sverqer » 2014-11-23 16:25

Hejsan,

Hoppas någon här vill dela med sig lite av er djupa kunskap kring högtalarbyggen.

Jag har tidigare betraktat högtalare som "lådor man stoppar in en sladd i och så kommer det ut ljud", men efter flera dagars idoga läsande på diverse forum insett att så lång är fallet. Har varit på jakt efter en aktiv mono-högtalare, ni vet sådana där som brukar marknadsföras som "iPhone-högtalare". Efter att ha kollat runt i diverse ljudbutiker i Stockholms innerstad inser jag att pris och ljudkvalité inte går jämt upp. De flesta butiker tycks dessutom bemannade av unga killar som framför allt tycks vara kunniga i konsten att skjörta upp presumtiva köpare.

Således överväger jag konststycket att bygga mig en egen liten aktiv mono-högtalare. Jag känner mig dock lite vilse och skulle behöva hjälp med att reda ut lite saker, först och främst val av högtalarelement.

I vilken ände ska jag börja? Är något av det här rimliga konfigurationer?
Jag tänker mig att högtalaren skall stå på ett matsalsbord etc och vara riktad uppåt, ca 3 liter i volym

1. 1 st. bredbandselement + 1 st rundstrålande diskant (eller kanske t.om. 2?)
    2. 1 st. bredbandselement
    3. 1 st. koaxalelement

Tack på förhand,

Sverqer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Aktiv mono-högtalare: Behöver tips och råd [Nybörjare]

Inläggav Bill50x » 2014-11-23 17:14

Är det inte enklast att försöka hitta en liten färdig högtalare och aktivera denna genom att bygga in ett slutsteg med volymkontroll?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Sverqer

Inläggav Sverqer » 2014-11-23 17:20

Det är det alldeles säkert, men då lär man ju sig ingenting. Dessutom besvarar det inte mina frågor (som torde kvarstå även vid köp av fabriksmonterade högtalare.)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-11-23 19:53

Hur litet är liten?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-23 21:08

Beroende på behov av spridning skulle jag tänka mig en 6½ till 8" bas och en diskant.
Beroende på placering Stativ/golv är direkt för stativ och takmonterad rundstrålande för golv förmodligen det bästa
Takmonterad diskant kräver något högre känslighet då den faller av off-axis mer än direktstrålande.
Slutsteg för inbyggnad finns hos många tillverkare.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Sverqer

Inläggav Sverqer » 2014-11-24 12:05

darkg skrev:Hur litet är liten?

Tänker mig en låda på ca 3-4 liter. Tänk "bärbart ljud", att ha vid datorn, i köket eller kanske på picknick filten eller var man nu kan tänkas drälla runt.

Användarvisningsbild
Sverqer

Inläggav Sverqer » 2014-11-24 12:18

Perfector skrev:Beroende på behov av spridning skulle jag tänka mig en 6½ till 8" bas och en diskant.
Beroende på placering Stativ/golv är direkt för stativ och takmonterad rundstrålande för golv förmodligen det bästa
Takmonterad diskant kräver något högre känslighet då den faller av off-axis mer än direktstrålande.
Slutsteg för inbyggnad finns hos många tillverkare.

Hej! Tack för ditt svar!

Det är alltså tänkt att bli en liten högtalare i stil med Jawbone Big Jambox (i brist på bättre exempel) som man ställer lite här och var.

Beställde slutsteg igår kväll.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-24 13:40

ok, då är vi nere på 5 eller 4" bas/mellan och diskant.
Eventuellt skärmade element för att undvika magnetstörningar på annan utrustning
Lycka till med bygget.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2014-11-24 18:34

Jagär just inne på det här såret själv nu och har valt den här kombinationen (än så länge):
Till ett helt annat projekt köpte jag fyra sådana här billiga bredbandselement - MONACOR | SP-8/4SQ.
Nu hamnar det två element i varje låda till ett minisystem, typ PC-högtalare med schuss.
Att egentligen bygga ett monosystem är lite bökit faktiskt, speciellt om man väljer färdiga komponenter. Då kanske det är lättare att köra stereo men stoppa allt i en låda.
Just det, jag måste ju ha något att driva högtalarna med och har därför skaffat en enkel digital förstärkare (klassT):
Mp3 decoder board player module band radio with amplifier.
Någonstans kan jag plocka dit en iPod-docka också. Förstärkaren har ett otal anslutningsmöjligheter.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-11-24 18:37

Hear,hear!
Monacor har jag gjort översättningar åt i över 10 år och provar nästan allt dom har i elementväg.
Har ännu inte hittat ett "dåligt" element.
Det kommer att bli kanoners tror jag.
Lycka till.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-11-24 21:57

köp ett "mupps-element" och montera det pekandes uppåt lutat något framåt. Montera sedan en eventuellt spridningslins av något slag ovanför elementet för att få en rundspridande karaktär.
alltså nåt i denna stilen men hoppa över diskanten
Bild

elementet är denna.
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... g9fd-10-04

men mono är ju inte så roligt. har du tänkt spela bara ena kanalen eller ska du summera H/V till en mono-stereokanal?

en annan variant på det jag tipsar om kan vara denna

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-11-25 19:11

Det skulle vara roligt att experimentera med spridningen i en sån där.

Jag skulle satt linsen i en justerbar arm och lattjat en del. Mycket vetenskapligt.. :D
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-11-25 22:02

här är ett exjobb ang detta med spridningslinser

http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
Mvh
Magnus

Återgå till DIY-forum