Hoppas någon här vill dela med sig lite av er djupa kunskap kring högtalarbyggen.
Jag har tidigare betraktat högtalare som "lådor man stoppar in en sladd i och så kommer det ut ljud", men efter flera dagars idoga läsande på diverse forum insett att så lång är fallet. Har varit på jakt efter en aktiv mono-högtalare, ni vet sådana där som brukar marknadsföras som "iPhone-högtalare". Efter att ha kollat runt i diverse ljudbutiker i Stockholms innerstad inser jag att pris och ljudkvalité inte går jämt upp. De flesta butiker tycks dessutom bemannade av unga killar som framför allt tycks vara kunniga i konsten att skjörta upp presumtiva köpare.
Således överväger jag konststycket att bygga mig en egen liten aktiv mono-högtalare. Jag känner mig dock lite vilse och skulle behöva hjälp med att reda ut lite saker, först och främst val av högtalarelement.
I vilken ände ska jag börja? Är något av det här rimliga konfigurationer?
Jag tänker mig att högtalaren skall stå på ett matsalsbord etc och vara riktad uppåt, ca 3 liter i volym
- 1. 1 st. bredbandselement + 1 st rundstrålande diskant (eller kanske t.om. 2?)
2. 1 st. bredbandselement
3. 1 st. koaxalelement
Tack på förhand,
Sverqer