Moderator: Redaktörer
Helmut skrev:Har två Seas 10 tummare med aluminium membran i en annan baslåda.
Helmut skrev:Det är kanterna som lossnat vid talspolen eftersom membranet rör sig okontrollerat vid låga frekvenser som ofta finns i DVD och BL filmer. Uppskattar livslängden på elementen till max 100 timmar och det vid måttliga ljudnivåer.
Är inte helt övertygad om att en basreflex och högtalare med passivt element är något för mig eftersom jag inbillar mig att sådana konstruktioner bara fungerar med sinusvågor eftersom det tar en stund för luften i basporten att börja svänga i takt med högtalaren.
Helmut skrev:För en massa år sedan byggde jag en tramismissionline högtalare efter en ritning i Radio och television. Tror att det var en Tylander som låg bakom konstruktionen.
Helmut skrev:Någon som har rätta måtten på lådan? På sin tid fick jag tag i måtten från Hi-Fi kitt men när jag ritade upp måtten på spånskivorna kom jag fram till att dessa mått var felaktiga.
Helmut skrev:Lådan står fortfarande kvar i mitt garage. Om jag skall använda den för att återge frekvenser upp till ca 120 hz Bör jag välja högtalare efter de råd som gavs för en högtalare som skall återge musik QTS 0,37 eller skall jag använda andra parametrar som passar för en subbashögtalare.
Helmut skrev:Har testat med olika element för en massa år sedan och tyckte att fyra 6,5 tums ”Philips AD 70655W” element gav bästa trycket och snabbaste basen. Dessvärre blev livslängden på elementen kort eftersom membranupphängningen gick sönder p.g.av stora konutslag vid låga frekvenser. Nackdelen var också att den inte klarade av att återge de lägsta frekvenserna.
Testade också med två 8 tums element med qts 0,37 Perless 210WF33/102PPB Här försvann skummgummikanterna ganska snabbt. Dessa element gick skapligt långt ner i basen.
Helmut skrev:Har två Seas 10 tummare med aluminium membran i en annan baslåda. Är inte helt säker på vilken beteckning det är på elementen. Har inte vågat testa elementen med tanke på att jag på kort tid kört sönder tidigare elementen.
Några förslag på lämplige element gärna från HI-fi kitt.
IngOehman skrev:Mumbo jumbo.
DrBoar skrev:Det finns lite musik med bas under 40 Hz och nästan ingen under 20Hz...
bakerman22 skrev:DrBoar skrev:Det finns lite musik med bas under 40 Hz och nästan ingen under 20Hz...
Oj oj oj...
DrBoar skrev:Jag har inget emot att bli utfnissad men då vill jag gärna veta vilka musikinstrument som har toner under 20 Hz?
Att skicka en 1 Hz signal från en synt är naturligtvis möjligt men i vilka musikaliska sammanhang förekommer det?
Helmut skrev:Eftersom jag inte hittat några matematiska formler till högtalaren och inga lyssnings tester eller träffat på några artiklar som styrker att högtalaren funnits i verkligheten verkar det som jag kan lägga ner projektet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster