Moderator: Redaktörer
nuffe skrev:Välkommen till faktiskt.se.
Det går att handsåga men då tar jag fram mitt favorit verktyg, Japansåg!
Henrik
Tarzan skrev:Med lite flackare vinkeln på sågen går det att få det ganska rakt utan någon bräda som mest sitter i vägen, men att man ska få perfekta bitar är nog bara att drömma om. Det bästa skulle jag säga är att såga med lite marginal och limma så att alla bitar sticker ut en liten bit. Sen fräser man av överskottet.
Nattlorden skrev:Jo, men drar man en linje som avgränsning till två bitar... Och sågen tar 2-3mm... Så blir bitarna för små oavsett hur man gör.
Läropeng helt enkelt. (Tyvärr)
bakerman22 skrev:Den lokala brädgården borde väl kunnat såga till det där för en liten peng?
bakerman22 skrev:Den lokala brädgården borde väl kunnat såga till det där för en liten peng?
Tarzan skrev:Bilderna vittnar om att du fortfarande inte sågar med särskilt flack vinkel. Gör det så blir det inte så fult snitt. Det gäller att inte ha bråttom när man sågar för hand även om det kan vara frustrerande.
Om man inte vet exakt hur många mm sågen tar är det bäst att mäta, rita och såga en bit i taget.
Tarzan skrev:Du kan alltid bygga nya lådor ända tills du är nöjd. Material är ju billigt så länge man sågar det själv
Jobbigt det där med trälim. Är det för mycket glider bitarna när man drar åt men är det å andra sidan för lite så fäster de direkt utan att kunna justeras, eller ännu värre, om bitarna inte är perfekt sågade, att det inte ens blir tätt.
landa skrev:Kul med någon som bygger lite annorlunda.
nuffe skrev:Ser att du "slipat" fram en del fel, mycket lätt gjort med kloss o papper.
En bättre metod att handslipa är att klistra slippapper på en stabil skiva, skruva fast skivan
och slipa mot den. Så här:
Är även mycket bättre en slipmaskin, lätt att det blir "avrundade" hörn och andra fel. Enda felet med
metoden jag visar är att det tar tid och är jobbigt att byta slippapper.
Henrik
eoas74 skrev:nuffe skrev:Ser att du "slipat" fram en del fel, mycket lätt gjort med kloss o papper.
En bättre metod att handslipa är att klistra slippapper på en stabil skiva, skruva fast skivan
och slipa mot den. Så här:
Är även mycket bättre en slipmaskin, lätt att det blir "avrundade" hörn och andra fel. Enda felet med
metoden jag visar är att det tar tid och är jobbigt att byta slippapper.
Henrik
Smart! Fäster du slippapperna med dubbelhäftande tejp?
Tarzan skrev:men det är lätt att vara efterklok.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster