Byggtråd med Lou Coraggios "Amethysts"

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

eoas74

Byggtråd med Lou Coraggios "Amethysts"

Inläggav eoas74 » 2015-08-26 14:53

Eftersom jag nu läst DIY-forumet i över ett år och iaf snappat upp en del matnyttigt tänkte jag återgälda det genom att lägga upp en byggtråd över Lou Coraggios "Amethyst Micro Monitor". Lou dog tyvärr ett par månder efter att jag börjat mitt bygge och inte långt därefter försvann hans website från nätet, men just nu finns en kopia upplagd och här är länken till Amethyst: http://www.rob-elder.com/LouC/speakers/amethyst/amethyst.htm

Bakgrund:

Det hela började för några år sedan, en sen kväll då jag var fast på kontoret och behövde lite uppiggande musik för att behålla mitt fokus. Tyvärr lämnade det billiga Deltaco-head-set:et jag hade kopplat till jobbdatorns hörlursutgång en hel del övrigt att önska och hotade att ge mig huvudvärk istället för skärpa, så jag lånade en kollegas (ine IÖ men väl JÖ) Audio-Technica M50-hörlurar. Inte helt oväntat blev det ett lyft jämfört med det enkla head-set:et. Dock, av nyfikenhet lånade jag också hans NuForce udac-2 och blev mycket överraskad hur tydlig förbättringen mot datorns ljudkort blev. Jag hade aldrig trott att jag verkligen skulle kunna höra en skillnad, men se det kunde jag.

Ett par år senare började jag jobba hemifrån en dag i veckan och iom att jag då hade huset för mig själv hade jag möjligheten att dra på utan att störa någon - men jag saknade lämpliga högtalare att göra det med sedan min hustru tvingade mig att göra mig av med mina gamla, höga, golvstående tre-vägs Baltek jag köpt för typ 300:- i Lettland i början av nittiotalet. (Det sägs att i Sovjets planekonomi var det lettiska Baltek som försåg hela unionen med högtalare. Så här i efterhand är det lite surt att bara ha kört dem till tippen men det var innan jag visste att denna scen existerade. Här finns nog nyfikna som gärna givit ett par hundralappar för chansen att dissekera dem, eller hur?)

Eftersom ATH-M50 (jag hade skaffat mig ett par egna) säljs som monitor-hörlurar började jag läsa på om närfältsmonitorer (M-Audio, Behringer, KRK Rokits och det ena med det tredje) men de var alltid relativt dyra och de verkade alltid finnas olika åsikter om hur bra de egentligen är. Sedan snubblade jag över DIY-kit med bättre pris/prestanda. Speciellt australiska Loudspeaker Kits första version av deras M4-monitor gillade jag med dess originella placering av element och port på fronten. Tyvärr var den slut på lager vid den tiden (skiftet 2013-2014) eftersom de förberedde den nya versionen och dessutom levererade de bara till oceanien och delar av fjärran östern (och det var inte alls lika lätt att hitta en prisvärd re-shipper från Australien som det är att göra det från USA).

Därför fortsatte jag mitt sökande efter DIY-designer som jag gillade utseendet på och som verkade ha OK prestanda. Till slut fastnade jag för Lou Coraggios Amethyst, inte minst för att den också hade en frontport, precis som LSK M4. Så jag började beställa hem prylarna till den från olika ställen.

Det faktiska bygget av högtalarna började jag 11:e mars 2014 men de blev inte färdiga förrän 17:de augusti 2015 (ni vet hur det är). Under en längre paus byggde jag faktiskt en byggsats av Paul Caranodys Overnight Sensations, så Amethysterna är mitt första påbörjade DIY-högtalare men bara mitt andra avslutade projekt.

Här ämnar jag simulera en vanlig dagboks-byggtråd genom att portionera ut olika faser av bygget en bit i taget (dock betydligt snabbare än de ett-och-ett-halvt-år bygget tog i kalendertid). Jag kommer också ber er döma hur tokiga en del av mina lösningar är när jag själv tvivlar på dem.

eoas74

Re: Byggtråd med Lou Coraggios "Amethysts"

Inläggav eoas74 » 2015-08-26 15:12

2014-03-11: Första försöket att såga till lådbitarna

Jag drog iväg till lokala bygghandeln (en Woody) och köpte en skiva 6 mm MDF för en tjuga eller två. För tunnt säger ni och det har ni ju rätt i, men min tanke var att liksom dubblera lådan. Om man gör en innre och en yttre låda och limmar den innre lådans delar mitt på motsvarande yttre lådas del, så borde man få en fattigmansversion av en CNC-skuren 12 mm MDF med falsar för att lätt kunna passa ihop lådan, eller hur? Förrutom att bli lättare att pussla ihop borde det ju också bli stabilare än både att bara limma normala delar mot varandra eller att fasa av kanterna i 45 grader.

Bild

I fallen oven blir ju limbredden b, (roten ur 2)*b och 1.5 b, där b är lådans väggtjocklek och förutom att vara bredast så går ju limfogen i sista fallet i två dimensioner. På papperet klockrent, eller hur? Dock, som så ofta är teori en sak och praktik en annan.

Glad i hågen ritade jag upp alla delar jag behövde för inner- och ytterlådor till två Amethyster:

Bild

Och så satte jag igång att såga:

Bild

Som ni redan gissat gick det inte så bra. En fogsvans är inte precis nog och gör dessutom för breda snitt.

Bild

Slutresultatet var alldeles för ojämnt och även om jag i teorin skulle kunnat spänna ihop dem och slipa ner dem så de fått samma kanter så hade de nog inte blivit helt rektangulära och dessutom lär de ha krympt ganska mycket jämfört med den avsedda storleken.

Bild

Så första försöket misslyckades och jag fick ta mig en funderare på hur jag skulle attackera problemet igen.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-08-26 15:35

Välkommen till faktiskt.se.

Det går att handsåga men då tar jag fram mitt favorit verktyg, Japansåg!

Henrik

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-08-26 18:03

Med lite flackare vinkeln på sågen går det att få det ganska rakt utan någon bräda som mest sitter i vägen, men att man ska få perfekta bitar är nog bara att drömma om. Det bästa skulle jag säga är att såga med lite marginal och limma så att alla bitar sticker ut en liten bit. Sen fräser man av överskottet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-08-26 19:25

Jo, men drar man en linje som avgränsning till två bitar... Och sågen tar 2-3mm... Så blir bitarna för små oavsett hur man gör.

Läropeng helt enkelt. (Tyvärr)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

eoas74

Inläggav eoas74 » 2015-08-27 08:25

nuffe skrev:Välkommen till faktiskt.se.
Det går att handsåga men då tar jag fram mitt favorit verktyg, Japansåg!
Henrik

Tack Henrik, du går händelserna i förväg - vänta till mitt tredje försök. ;-)
Tarzan skrev:Med lite flackare vinkeln på sågen går det att få det ganska rakt utan någon bräda som mest sitter i vägen, men att man ska få perfekta bitar är nog bara att drömma om. Det bästa skulle jag säga är att såga med lite marginal och limma så att alla bitar sticker ut en liten bit. Sen fräser man av överskottet.

Sant - helt flackt är ju bäst, försöka rispa hela strecket från start, men utan stållinjal eller styrbräda är åtminstonde jag rädd att komma mer eller mindre snett.
Nattlorden skrev:Jo, men drar man en linje som avgränsning till två bitar... Och sågen tar 2-3mm... Så blir bitarna för små oavsett hur man gör.
Läropeng helt enkelt. (Tyvärr)

Läropeng var ordet. Lyckligtvis är 6 mm MDF billigt och arbetetet är "gratis".

eoas74

Inläggav eoas74 » 2015-08-27 08:38

2014-03-13, andra försöket att såga ut låddelarna:

La till två millimeter på alla mått och ritade upp alla delar igen. Förhoppningsvis räcker det som marginal för vad fogsvansen tuggar i sig.
Bild

Såga, såga, såga- betydligt lugnare, noggrannare och mer koncentrerat än förut.
Bild

Gick mycket bättre än första försöket - men gick det bra nog?
Bild

Tyvärr saknar jag bilder på när jag systematiskt skruvtvingade ihop alla bitar med samma bredd/längd/höjd och slipade deras gemensamma kanter jämna med en liten handhållen slipmaskin. Det gick sådär - även om tre av fyra blev fina och släta så var det alltid en som var delvis lägre än alla andra och därför tvingade mig att antingen låta den vara så eller ta bort mycket från de övriga och återigen hotade bitarna att bli snedare än rektangulära.
Bild

Dock, detta försöka var såpass bra att det nog skulle kunna gå att få att funka om allt annat sket sig. Därför stoppade jag undan dem som backuplösning och tog mig en funderare på hur ett tredje försök skulle genomföras. Lyckligtvis verkade resten av MDF-skivan fortfarande räcka till en komplett uppsättning.

Med Nattlordens ord: mer läropengar spenderade.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2015-08-27 09:27

Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-08-27 09:41

Den lokala brädgården borde väl kunnat såga till det där för en liten peng?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-08-27 09:50

bakerman22 skrev:Den lokala brädgården borde väl kunnat såga till det där för en liten peng?

Har man inte verktygen, eller någon bra plats att såga på är detta verkligen att rekommendera.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-08-27 10:33

Bilderna vittnar om att du fortfarande inte sågar med särskilt flack vinkel. Gör det så blir det inte så fult snitt. Det gäller att inte ha bråttom när man sågar för hand även om det kan vara frustrerande.

Om man inte vet exakt hur många mm sågen tar är det bäst att mäta, rita och såga en bit i taget.

eoas74

Inläggav eoas74 » 2015-08-28 08:14

bakerman22 skrev:Den lokala brädgården borde väl kunnat såga till det där för en liten peng?

Mycket möjligt, men olika trådar på det här forumet faktiskt hade givit mig intrycket att vissa (t ex K-Rautas) avgift per snitt blev en rätt stor peng om man uppdrar dem att göra alla snitt. Dessutom klagade en del även på deras noggrannhet. Jag tror mer på lådsnickarna (var det utanför Södertälje?) nästa gång. Dyrare, men säkrare.

Tarzan skrev:Bilderna vittnar om att du fortfarande inte sågar med särskilt flack vinkel. Gör det så blir det inte så fult snitt. Det gäller att inte ha bråttom när man sågar för hand även om det kan vara frustrerande.
Om man inte vet exakt hur många mm sågen tar är det bäst att mäta, rita och såga en bit i taget.

Alldeles sant, Tarzan, men du blir nog lite nöjdare med mig i mitt tredje försök från 28/3 -14 (dock knappast helt nöjd, det är jag inte själv med facit i hand).

eoas74

Inläggav eoas74 » 2015-08-28 08:25

2014-03-28, tredje gången gillt vid försök att såga ut låddelarna:

Efter att ha slösat två tredjedelar av MDF-skivan på fogsvansen och min oerfarenhet som snickare, växlade jag upp till en ny nivå genom att:

1. Skaffade en japansåg (hej Nuffe/Henrik!), vilket ger betydligt bättre kontroll än med en fogsvans. Den bjuder dessutom in till att jobba flackare (som Tarzan varit inne på), åtminstonde i början när man "rispar" upp en skåra att sedan följa.

2. Inte rita upp alla delar på en gång. Istället klippa ut exakta mallar i papper (kartong eller plåt hade nog varit ännu bättre) och använda dem för att märka ut varje bit just innan sågning. På så sätt minimerar man förlusterna av vad sågen tuggar i sig och kan parera misstag med tidigare bitar bättre (som Tarzan rådde mig ovan).
Bild

Långt ifrån perfekt, men med råge bäst hittills och för att vara gjort med handverktyg av mig godkänt för att vara gjort med så lite rutin (övning ger färdighet, osv).
Bild

Tyvär kom livet emellan ett tag, så nästa session kom först mer än en månad senare.

eoas74

Inläggav eoas74 » 2015-08-29 10:08

2014-05-11 & 12, förädling av utsågade låddelar:

Eftersom resultatet med japansågen var så mycket bättre än tidigare försök och eftersom slipmaskinen ibland tagit ojämnt mycket från bitarna valde jag att slipa till dessa med handkraft. I efterhand kan jag nog säga att det varit bättre att använda slipmaskinen ändå. Jag fick visserligen bättre kontroll med handklossen men tog sannolikt bort för lite.
Bild

Ett annat aber var att det visserligen gick att få dem på gemensam höjd för att slipa dem tillsammans genom att utnyttja tidigare kasserade bitar, men det var sannolikt inte nog att skruvtvinga ihop den. En snickarbänkstving eller stort städ - eller helt enkel fler och stabilare skruvtvingar hade nog varit att föredra. Som bilderna visar är noggranheten på låddelarna nu skaplig men långt ifrån någon högprecision.
Bild

När jag limmade ihop delarna från den innre lådan med motsvarande yttre del skulle jag dock använt mer tålamod och gjort det i fler omgångar och använd spillbitar som styrskenor att låsa dem på plats. Det gick visserligen utmärkt att använda bitar på högkant för att centrera de mindre bitarna på de större men trälimmet jag använda hade inte nog omedelbar häftförmåga för att fixera dem på plats. I hanteringen för att limma och stapla flera par på en gång blev det olyckligtvis små glidningar mellan de limmade bitarna - men det upptäckte jag naturligtvis först när de torkat och jag skulle provmontera lådorna.
Bild

Med tanke på alla dessa lärpengar jag spenderat måste jag egentligen ge mig på fler byggen för att få någon riktig utdelning på dem, eller hur?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-08-29 14:19

Du kan alltid bygga nya lådor ända tills du är nöjd. Material är ju billigt så länge man sågar det själv :)

Jobbigt det där med trälim. Är det för mycket glider bitarna när man drar åt men är det å andra sidan för lite så fäster de direkt utan att kunna justeras, eller ännu värre, om bitarna inte är perfekt sågade, att det inte ens blir tätt.

eoas74

Inläggav eoas74 » 2015-08-30 09:08

Tarzan skrev:Du kan alltid bygga nya lådor ända tills du är nöjd. Material är ju billigt så länge man sågar det själv :)
Jobbigt det där med trälim. Är det för mycket glider bitarna när man drar åt men är det å andra sidan för lite så fäster de direkt utan att kunna justeras, eller ännu värre, om bitarna inte är perfekt sågade, att det inte ens blir tätt.

Denna vår stiftade jag bekantskap med ESS Tack bygglim. Vansinning direkt häftförmåga jämfört med trälim men å andra sådan betydligt svårare att stryka på tunt... Men det är som du säger, övning ger färdighet. Tvivlar dock på att jag inom en överskådlig framtid kommer på tid, ork och lust att bygga nya, bättre lådor till redan färdiga högtalare. Då är det mycket troligare att jag försöker omsätta allt jag lärt mig och bygga bättre lådor till ett annat projekt.

eoas74

Inläggav eoas74 » 2015-08-30 09:33

2014-05-14, håltagning:

Detta moment var betydligt mycket mer tillfredsställande än de tidigare. En så'n här håltagningsgrunka är iofs livsfarlig och svår att A) ställa in på önskad diameter och B) svår att verkligen få fixerad så den stannar på inställd diameter, men den får jobbet gjort. Dock funkar den bara för element upp till 4 tum (ev. 5 tum).
Bild

Hål för en port utborrat. Lite spännande hur man sprätter små glödande och rykande MDF-flisor omkring sig. Lyckligtvis uppstod Ingen eldsvåda. Bild

Kolla så fint element och terminal passar! Tightast blev porthålen - portarna kunde jag inte trycka i botten när jag testade, då hade jag aldrig fått ut dem igen. Hålen för skrikaren kunde varit lite mindre - nu måste jag limma dit diskanten för att få den tät. Wooferns hål blev utmärkt men hade jag gjort detta moment nu, när jag jag läst så många fler bygg- och designtrådar, skulle jag nog tagit ut mer på insidan kring woofern för att ge den "andningsutrymme". Enklast hade varit att ha tagit upp ett större hål i den innre låddelen, men det hade ju lämnat endast 6 mm MDF att skruva (eller "muttra") fast woofern i, så en mer oregelbunden urtagning med armar för skruvhålen hade nog varit att föredra.
Bild

Känns som det har kan komma att bli en snygg högtalare. Här ska det rakt inte vara något galler eller tyg framför woofern! ;-)
Bild

Den här bilden ljuger lite. Elementen är inte i botten eftersom baffeln inte ligger direkt på bordet och woofern sticker ut mer än diskant och port. Men den visar att det kanske inte är någon panik med "andningsutrymme" för woofern.
Bild

Här hade jag en skön känsla eftersom allt såg så lovande ut. Tror ni den känslan höll i sig vid lådmonteringsmomentet?

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2015-08-30 09:56

Kul med någon som bygger lite annorlunda.

eoas74

Inläggav eoas74 » 2015-08-30 19:59

landa skrev:Kul med någon som bygger lite annorlunda.

Tack Landa - nöden är alla uppfinningars moder och även en blind höna kan hitta ett korn, fast egentligen har jag ju i praktiken mest försökt hitta genvägar runt att faktiskt skaffa en lämplig maskinpark. Det har varit både ett underhållande och mycket lärorikt projekt.

eoas74

Inläggav eoas74 » 2015-08-31 08:29

2014-05-15, lådmontage:

Sanningens minut - går lådorna att montera ihop som tänkt?

Ja och nej. Trappstegskanterna fungerade såtillvida att det var en barnlek att passa ihop lådan, precis som menat, men det var inte precis någon superprecision så att van der Waals-krafterna fick låddelarna att häfta ihop på atomnivå. Tvärtom var det massor av springor och pinsamma ojämnheter som inte verkade gå att enkelt slipa bort hur länge jag än tummade och hummade och drog med mitt sandpapper. Sammantaget bara ett fall framåt, liksom.
Bild

Dock, i valet att åka och köpa mer MDF och börja om eller att fortsätta framåt och föröska göra det bästa av situationen så pressade jag på och började limma ihop lådorna:
Bild

Fick även limma ihop bakstycket till den andra lådan som jag av någon anledning glömt i första vändan. Fördelen med det var att just denna bit fick betydligt mycket mer kärlek och omsorg vid limningen än de andra.
Bild

Som synes passar inte detta bakstycke (som jag inte limmar dit i detta skede för att lättare kunna komma åt lådans insida även fortsättningsvis) alls så väl till resten av lådan som man skulle kunna önska...
Bild

Under tiden limmet torkade funderade jag över hur situationen om möjligt skulle kunna förbättras. Silikon och spackel lät som bästa vägen framåt.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-08-31 08:34

Kul, japansåg är en höjdare.

Henrik

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2015-08-31 09:10

En nagelbitare!! -kommer bitarna att passa ihop och går det ett spackla/slipa??

David Lagerkrantz - släng dig i väggen..
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-08-31 13:26

Ser att du "slipat" fram en del fel, mycket lätt gjort med kloss o papper.
En bättre metod att handslipa är att klistra slippapper på en stabil skiva, skruva fast skivan
och slipa mot den. Så här:
Bild

Är även mycket bättre en slipmaskin, lätt att det blir "avrundade" hörn och andra fel. Enda felet med
metoden jag visar är att det tar tid och är jobbigt att byta slippapper.

Henrik

eoas74

Inläggav eoas74 » 2015-09-01 10:17

nuffe skrev:Ser att du "slipat" fram en del fel, mycket lätt gjort med kloss o papper.
En bättre metod att handslipa är att klistra slippapper på en stabil skiva, skruva fast skivan
Är även mycket bättre en slipmaskin, lätt att det blir "avrundade" hörn och andra fel. Enda felet med
Henrik

Smart! Fäster du slippapperna med dubbelhäftande tejp?

eoas74

Inläggav eoas74 » 2015-09-01 10:38

2014-05-16, efterarbete på lådan:

Från insidan ser lådorna faktiskt inte _så_ taskig ut. Notera dock de papperstussar som fastnat i limit som skymtar på ovansidan. Sådana fel är dock bra fel eftersom de bara är att slipa bort. Lätt avhjälpta.
Bild

Utifrån ser lådorna mycket värre ut. Inget godkänt träslöjdsbetyg här inte... *suck* Tanken var ju att alla tre bitarna skulle mötas perfekt i hörnet...
Bild

Nå, från insidan garderar vi oss med våtrumssilikon. Lite svårt att komma åt med dragblecket längst in i hörnen, men silikonfogarna blev bitvis riktigt fina på långsidorna. Silikon torkar dock långsamt och drar till sig slipdamm under tiden.
Bild

På utsidan använder vi spackel. Jag dock vad jag hade hemma sedan senaste omtapetseringen. Det hade nog varit bättre att skaffa färskt och finare spackel - det här var lite knöligt att trycka in i de finare springorna. Det blev ett antal iterationer med slipmaskin och spackelspade.
Bild

Här är en liten bild av de färdiga lådorna med avrundande kanter, avrundade med slipmaskin.
Bild

Nu är frågan, hur ska lådorna ytbehandlas?

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2015-09-01 16:25

eoas74 skrev:
nuffe skrev:Ser att du "slipat" fram en del fel, mycket lätt gjort med kloss o papper.
Henrik

Smart! Fäster du slippapperna med dubbelhäftande tejp?

Vill minnas att jag bara fäste med slivertejp, men dubbelhäftande är nog bättre.

Henrik

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-01 18:36

Hade jag försökt bygga med dubbla skivor hade jag först byggt en låda för att sedan bygga till lager runt den, men det är lätt att vara efterklok.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-09-02 07:49

Se där! Det tar sig!

eoas74

Inläggav eoas74 » 2015-09-02 09:34

Tarzan skrev:men det är lätt att vara efterklok.

Amen to that, brother. ;-)

eoas74

Inläggav eoas74 » 2015-09-02 09:52

2015-06-25, klä lådorna:

Jag motstod frestelsen att skippa ytbehandlingen och hoppa direkt på filtren och stoppa i elementen för att få provlyssna av två anledningar: A) naken MDF med spackelrester och penmarkeringar är inte särskilt snygg och B) jag hade lite ångest över filtren - hade ännu inte tänkt igenom hur jag skulle göra dem (mer om det i kommande uppdateringar).

Sunt förnuft säger ju även att man ska ytbehandla lådorna innan man börjar montera saker. T ex lär det inte bli så lätt att få ut portarna igen när man väl tryckt dit dem.

Nåväl - vid det här laget vet ni ju redan att jag både försöker ta genvägar och har en fallenhet för att hitta på okonventionella lösningar. Vid den här tiden hade jag läst lite väl många byggtrådar med lådor med pianolackfinish och tyckte på samma gång att bara slabba på färg som man målar ett staket vore för basic och att måla-slipa/polera-måla-slipa/polera, etc, skulle vara för mycket jobb (lat). Alltså satte jag ett annat mål: klä lådorna i vitt läder. Fast läder var dels för dyrt och dels svårt att hitta i så tunn form att det blir lättarbetat. Därför blev det ett syntettyg i läderimitation med det extra pluset att det hade lite stretch, vilket borde göra det lättare att göra en "strumpa" som skulle sitta tight över lådorna. Jag tänkte mig även att sy in dragkedjor i kontrasterande svart för att ev. kunna byta finish senare (beror dock lite på om port och element skulle nypa fast tyget eller inte, vilket de nog skulle komma att göra).

Friskt vågat, hälften vunnet.
Bild

Måttade till och klippte ut tygvåder.
Bild

Spände våden tight kring lådan (ut-och-in, så klart):
Bild

Trimmade till "tak"-flärpen:
Bild

Och började sy dit den:
Bild
Senast redigerad av eoas74 2015-09-02 10:10, redigerad totalt 1 gång.

Nästa

Återgå till DIY-forum