Hej eminenta forum!
Har hängt här ett tag då jag länge velat bygga ett par lådor baserade på Mupps och VIFA TG9FD-10-04. Tidigare har jag även byggt en Boominator och lött en Amp6 samt Amp9 från 41hz.
Står inför en uppgift att bygga två robotar som ska kunna prata inför åskådare och behöver ett par högtalare till dessa. Varje robot kommer få en kanal, mono.
Dessa kommer kunna vrida på huvudet men sannolikt kommer det bli svårt att få plats med högtalare i huvudet, innanför dess bröst finns det dock lite plats ca 150x150x400 mm.
Har byggt ett par slutna lådor med VIFA TG9FD-10-04 för att testa om dessa kan funka (se bild), dessa skulle ju definitivt kunna få plats. Är dessa tillräckliga för röstuppspelning eller är det värt att kolla på en annan design?
För att kunna få känslan av att röstens riktning följer huvudets vridning funderar jag på att antingen ha en mindre högtalare ca 1,5-2 tum bakom munnens position (som komplement till högtalare i kroppen som då inte vrids) alternativt ett aktivt filter som i samband med huvudvridning förändrar ljudet baserat på var lyssnaren är i förhållande till huvudets riktning (och då "lurar" lyssnaren). Om en baslåda är önskvärd kan en sådan placeras i anslutning till robotarna och då spela för dem båda.
Kan tänka oss att antingen köpa färdiga högtalare inkl. förstärkare om dessa antingen får plats eller går att modifiera, tex bygga ny låda med samma volym. Troligen kommer det dock behöva tillverkas därav tråd i denna forumdel. Budget är ca 2000-5000kr.