Högtalare för tal (röstuppspelning)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Varsa

Högtalare för tal (röstuppspelning)

Inläggav Varsa » 2015-10-12 16:40

Hej eminenta forum!
Har hängt här ett tag då jag länge velat bygga ett par lådor baserade på Mupps och VIFA TG9FD-10-04. Tidigare har jag även byggt en Boominator och lött en Amp6 samt Amp9 från 41hz.

Står inför en uppgift att bygga två robotar som ska kunna prata inför åskådare och behöver ett par högtalare till dessa. Varje robot kommer få en kanal, mono.
Dessa kommer kunna vrida på huvudet men sannolikt kommer det bli svårt att få plats med högtalare i huvudet, innanför dess bröst finns det dock lite plats ca 150x150x400 mm.
Har byggt ett par slutna lådor med VIFA TG9FD-10-04 för att testa om dessa kan funka (se bild), dessa skulle ju definitivt kunna få plats. Är dessa tillräckliga för röstuppspelning eller är det värt att kolla på en annan design?

För att kunna få känslan av att röstens riktning följer huvudets vridning funderar jag på att antingen ha en mindre högtalare ca 1,5-2 tum bakom munnens position (som komplement till högtalare i kroppen som då inte vrids) alternativt ett aktivt filter som i samband med huvudvridning förändrar ljudet baserat på var lyssnaren är i förhållande till huvudets riktning (och då "lurar" lyssnaren). Om en baslåda är önskvärd kan en sådan placeras i anslutning till robotarna och då spela för dem båda.

Kan tänka oss att antingen köpa färdiga högtalare inkl. förstärkare om dessa antingen får plats eller går att modifiera, tex bygga ny låda med samma volym. Troligen kommer det dock behöva tillverkas därav tråd i denna forumdel. Budget är ca 2000-5000kr.
Bilagor
2015-10-12 16.31.14_mindre.jpg
Två stycken slutna lådor med VIFA TG9FD-10-04
2015-10-12 16.31.14_mindre.jpg (222.99 KiB) Visad 1862 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Högtalare för tal (röstuppspelning)

Inläggav paa » 2015-10-12 17:11

Hur långt ifrån publiken kommer robotarna att vara när dom pratar? Om det är mer än 1,5-2 meter så tror jag inte det är något problem alls att högtalarna sitter i brösthöjd i stället för i munnen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-10-12 17:32

Känner inte till några Carlsson som e så små, så varför inte kolla om det går att klämma in piM i dem? De är rätt små och ligger väl i det prisintervallet, tror jag.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-10-12 17:42

Det finns väl ett antal sk datorhögtalare i litet format som skulle passa utmärkt. Billiga är de också, oftast bara ett par hundringar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-10-12 18:11

Aldrig fel om de kan komma till nytta efter projektet...
Sitter nöjd :)

Varsa

Inläggav Varsa » 2015-10-12 21:56

hifikg skrev:Känner inte till några Carlsson som e så små, så varför inte kolla om det går att klämma in piM i dem? De är rätt små och ligger väl i det prisintervallet, tror jag.

Det bör gå dock kan dimensionerna på lådan behöva justeras, dock har jag svårt att hitta ritningar och komponentlista. Är piM så mycket bättre än Mupps att det är värt den extra kostnaden?

Bill50x skrev:Det finns väl ett antal sk datorhögtalare i litet format som skulle passa utmärkt. Billiga är de också, oftast bara ett par hundringar.

Har du några speciella i åtanke som är lämpade att återge röster?

paa skrev:Hur långt ifrån publiken kommer robotarna att vara när dom pratar? Om det är mer än 1,5-2 meter så tror jag inte det är något problem alls att högtalarna sitter i brösthöjd i stället för i munnen.

Det kommer nog vara mellan 2-6 meter.

Högtalarna kommer enbart användas i detta syfte så behöver inte tas i beaktning att de ska kunna användas vid senare tillfälle.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-10-12 22:07

Det finns ett filter beskrivet av Naqref tror jag det var, som jämnar ut frekvensgången lite på TG9FD.
Kan nog vara vettigt att kolla på det i detta fall.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Varsa

Inläggav Varsa » 2015-10-12 22:18

paa skrev:Hur långt ifrån publiken kommer robotarna att vara när dom pratar? Om det är mer än 1,5-2 meter så tror jag inte det är något problem alls att högtalarna sitter i brösthöjd i stället för i munnen.

Det är så även jag resonerat, däremot funderar jag på hur stor inverkan riktningen har. Bröstet (där det finns plats för högtalare) är fix, men huvudet kommer vridas. Detta får mig att tro att det kommer låta fel när ljudbilden är konstant även fast huvudet vrids.
En idé jag fick av en säljare från Hifikit är att montera en mindre högtalare som sitter inuti huvudet och då roterar. Denna skulle drivas med samma signal och som komplement till den i kroppen fixerade högtalaren. Detta skulle då kanske räcka för att lyssnaren får intrycket av att ljudet faktiskt kommer från munnen.

paa skrev:Det finns ett filter beskrivet av Naqref tror jag det var, som jämnar ut frekvensgången lite på TG9FD.
Kan nog vara vettigt att kolla på det i detta fall.

Det ska jag absolut göra, har hittat ett filter för den ursprungliga öppna lådan. Finns det något särskilt filter för sluten låda eller är det lämpligt att använda samma?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-10-12 22:23

Jag menar filtret som är beskrivet i denna artikel:
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/ ... _Mupps.pdf
Det fungerar säkert bra i slutna lådan också, eftersom det har sin verkan i mellanregistret.
Men sedan fanns det ju ett filter för att höja nivån i basen lite när man hade en sluten låda, drar jag mig till minnes. En mycket stor kondensator i serie med elementet var det väl? Ger lite mer bas i det område som elementet klarar och lite mindre i allra lägsta basen som elementet ändå inte klarar att återge.
Jo men det beskrivs ju i första artikeln: :oops:
Numera pensionär.

jansch

Inläggav jansch » 2015-10-13 04:09

Fundera på om du vill ha "hifi" kvalitet på rösten eller bara bra hörbarhet... Eller kanske "låter bra men inte hifi".
Det räcker gott med omfånget 300 - 4kHz ungefär för att rösten skall vara tydlig . Är dessutom registret 1 - 4 kHz lite markerat blir det extra tydligt.
Med dom kraven kan du utan vidare nyttja en lien datorhögtalare med liten volym i lådan

Om du inte har krav på att efterlikna en viss röst är ju robotrösten unik och då spelar ju frekvensgången ingen roll bara du kan återge ca 300 till 4kHz

Varsa

Inläggav Varsa » 2015-10-13 13:53

paa skrev:Jag menar filtret som är beskrivet i denna artikel:
Det fungerar säkert bra i slutna lådan också, eftersom det har sin verkan i mellanregistret.
Men sedan fanns det ju ett filter för att höja nivån i basen lite när man hade en sluten låda, drar jag mig till minnes. En mycket stor kondensator i serie med elementet var det väl? Ger lite mer bas i det område som elementet klarar och lite mindre i allra lägsta basen som elementet ändå inte klarar att återge.
Jo men det beskrivs ju i första artikeln: :oops:

Tackar! Känns som att jag absolut ska skaffa en seriekondensator så det blir prio ett, då två st parallellkopplade 330uF. Samtidigt kommer jag fixa komponenter för filter då:
Spole 0,25mH, Kondensator 3,3uF (enligt rekommendation från annan tråd för att få en mer utspridd dämpning), Motstånd 2,7Ohm.

jansch skrev:Fundera på om du vill ha "hifi" kvalitet på rösten eller bara bra hörbarhet... Eller kanske "låter bra men inte hifi".
Det räcker gott med omfånget 300 - 4kHz ungefär för att rösten skall vara tydlig . Är dessutom registret 1 - 4 kHz lite markerat blir det extra tydligt.
Med dom kraven kan du utan vidare nyttja en lien datorhögtalare med liten volym i lådan

Om du inte har krav på att efterlikna en viss röst är ju robotrösten unik och då spelar ju frekvensgången ingen roll bara du kan återge ca 300 till 4kHz

Mest önskas ett ljud som hörs tydligt och känns naturligt. Lyssnaren ska få känslan av att rösten kommer från roboten och det ska kännas hyfsat "äkta". Kvalitén är mindre viktig då inspelningens kvalitet är osäker samt att det funderas på att använda sig utav text-to-speech och då det precis som du nämner ger en unik röst. Detta bör ju förstås tas i åtanke. Kanske räcker datorhögtalare för detta ändamål. Det skulle förenkla en del då dessa redan innehåller baslåda samt förstärkare och strömkälla.

Någon som har en idé på hur man kan få en känsla av riktningsändring. Är det en bra idé att sätta en liten högtalare i huvudet som komplement eller kommer det alls göra någon inverkan?

jansch

Inläggav jansch » 2015-10-13 16:31

är området 1kHz - 4kHz betonat kommer detta område att vara dominerande för riktning. Alltså, antingen kan du använda en sådär 2 tums bredbandshögtalare placerad i huvudet eller en diskant som inte delar allt för högt.
Hörseln fungerar som en "målsökande robot" och låser i den riktning där första ljudet uppstår. Har du sedan en bredare ljudbild spelar det mindre roll. Har du också sedan ett robotansikte att fästa blicken på hjälper det till.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-10-13 19:19

jansch skrev:... Har du också sedan ett robotansikte att fästa blicken på hjälper det till.

Ja, och en blinkade lampa vid munnen!
Don’t just do something, sit there.

Varsa

Inläggav Varsa » 2015-10-15 10:46

jansch skrev:är området 1kHz - 4kHz betonat kommer detta område att vara dominerande för riktning. Alltså, antingen kan du använda en sådär 2 tums bredbandshögtalare placerad i huvudet eller en diskant som inte delar allt för högt.
Hörseln fungerar som en "målsökande robot" och låser i den riktning där första ljudet uppstår. Har du sedan en bredare ljudbild spelar det mindre roll. Har du också sedan ett robotansikte att fästa blicken på hjälper det till.

Okej, bör man satsa på att hellre ha endast en liten högtalare i huvudet eller ha en liten i huvudet som komplement till en som sitter i kroppen för att få ljudförändringen.
Högtalaren i kroppen kommer i så fall sitta i höjd med hjärtat och vara statisk i sin position medans den lilla högtalaren skulle sitta precis under hakan och vridas med huvudet.

Det vore kul att bygga någonting men just nu väger det ganska tungt att spara tid på att köpa en färdig lösning, 2.1 datahögtalare, där fördelen ligger i att allt redan finns (nätdel, förstärkare, volymkontroll mm.) samt garanti. Nackdelen är att dessa inte kommer få plats i huvudet och kanske då ändå bör kompletteras med en liten högtalare under hakan.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-10-16 16:23

Kanske går det att slakta något litet i stil med denna för att ha i "huvudet"? Det finns modeller med 3,5 mm-anslutning också. :)
http://www.kjell.com/se/sortiment/telef ... bla-p95734
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-20 21:22

Monacor SPH-68X/AD är en bredbandare som passar väldigt bra till tal i liten låda
http://www.monacor.se/produkter/5/vnr/101390/
Där finns alla data och Xmax är inte kritiskt om den ska prata
Luftkyld magnet och profiltråd av aluminium
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Återgå till DIY-forum