Moderator: Redaktörer
lajo01 skrev:...
Men vilka bas/mid drivers? 2x8'' istf en 12'' huvudspåret just nu. Men ska jag köra "HIFi" element, typ SEAS Prestige U22 REX, eller PA element typ Beyma, BMS eller Faital Pro? Jag vill ha hög verkningsgrad, men behöver inte extremt ljudtryck i rummet. Delning till waveguide runt 1 KHz. Delning till subbbasarna 70-80 Hz.
Tyck till!
nuffe skrev:Välkommen till faktiskt.se
Henrik
Adhoc skrev:Jag skulle ta kränga av den där s.k. "packningen" från 15":aren. Den är förhållandevis hård plast/gummitjofräs och därför svårare att få en tät anslutning med än om du använder tex vanlig självhäftande fönsterlist, den som har ett "E" som tvärsnitt tex. (Lusläser du AEs sida, ser du att John J anser och rekommenderar samma sak).
Martin skrev:Med den storleken på element och baffel skulle jag mätt på minst 1m avstånd. På mindre högtalare kan man mäta en halvmeter ifrån. Mäter man närmre får man inte med baffeldiffraktion och det blir interferens från olika delar av konytan mot högre frekvenser.
Evil_Homer skrev:Nu kan jag extremt lite om hur mätningar ska/bör utföras, men att mäta ute uppställt långt bak på ett bord med laptop, steg framför, samt att mikrofonen står på samma bord där högtalaren är placerad, det verkar mindre lämpligt.
Elfsberg skrev:Mnja, har du Sofscis kalibrerade mick och ljudkort så har du nog mer än vad de allra flesta behöver.
paa skrev:Med så tjock filt på fronten hade nog inte hornet behövt försänkas, det hade säkert räckt med utskärningen i filten.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 27 gäster